וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשבר עדיין לא הגיע לנדל"ן המקומי"

גיא ליברמן

22.10.2008 / 8:45

בחברות הבנייה אומרים עם זאת כי מורגשת האטה בפרויקטים בחו"ל, ויש גם מי שצופים קיפאון במחירים לאחר העליות בשנים האחרונות

"אנו נמצאים כבר חודש וחצי בכוננות ספיגה בשל המשבר העולמי, אלא שנכון לעכשיו המשבר לא הגיע אלינו. אין ירידה בהיקפי הביקושים ולא בהיקפי המכירות" - כך אמר חיים קראדי, סמנכ"ל השיווק בחברת הבנייה פרשקובסקי, במסיבת עיתונאים שערכו 20 סמנכ"לי שיווק של חברות הנדל"ן המובילות בישראל בתחילת השבוע.

עם זאת, קראדי ציין כי המשבר בהחלט מורגש בפרויקטים שהחברה בונה ברומניה, "שם השוק נעצר ואין מכירות". מסיבת העיתונאים נערכה בניסיון להרגיע את שוק הנדל"ן, בעקבות תחזיות קודרות בנוגע לצפוי לענף שנשמעו בשבועות האחרונים נוכח המשבר הפיננסי העולמי. כל המשתתפים הביעו ביטחון כי בניגוד לדעה הרווחת, שוק הנדל"ן לא עתיד להיפגע מהמשבר. הם סבורים כי הבעיה נעוצה בעיקר בבנקים למשכנתאות, שמשהים ללקוחותיהם את האישור למשכנתאות לרכישת דירות.

סמנכ"ל השיווק בחברת הבנייה אזורים, אבי פורמן, טען כי "החששות של הרוכשים כיום הם מול הבנקים. הם שואלים את עצמם אם הבנקים יקרסו, ואלה שאלות שאף פעם לא התמודדנו אתן".

עוד אמר פורמן: "אני רואה את המצב כיום כהזדמנות. אנשים לא רוצים לשים את הכסף בבנק אלא בדירות". עם זאת, הוא הודה כי התנועה בנקודות המכירה הידלדלה בשבועות האחרונים, אלא שלדעתו הסיבה לכך היא תקופת החגים.

"יש כתבים שמנסים לפגוע בשוק"

סמנכ"ל השיווק בחברת הבנייה א.דורי, עמית יולביץ', אמר כי הוא צופה קיפאון במחירים לאחר מגמת העלייה בשנים האחרונות: "אני לא חושב שאנחנו מנותקים מהעולם. אני לא חושב שהמחירים הולכים לעלות. עם זאת, כל עוגני המכירות, כלומר האזורים שבהם היתה מאסה גדולה של דירות בשנים האחרונות, נגמרים והולכים - ורק על הבסיס הזה תהיה יציבות".

סמנכ"ל השיווק בחברת הבנייה ב.יאיר, נדב ליסובסקי, ציין אף הוא כי היקף המבקרים במשרדי המכירות של החברה ירד, ותיאר את הבעיה שיוצרים הבנקים: "יש בעיות עם המשכנתאות. ממה שהלקוחות מספרים אנו מבינים שהתשובות של הבנקים אטיות מהרגיל. לקוחות טובים לא מקבלים תשובות - ופה נמצא החסם". לעומת זאת, כשנשאל ליסובסקי אם הדברים מצביעים על כך שמשבר האשראי הגיע לישראל, קיבלו דבריו גוון שונה: "התכוונתי בפרויקטים במקומות הקשורים יותר לפריפריה, כמו בית שמש".

שאר הדוברים המשיכו להציג אווירה חיובית. סמנכ"ל השיווק בחברת אביב, ארז שקד, אמר כי 2009 הולכת להיות "שנת שיא במכירות נדל"ן, עם עלייה של 10% במכירות לעומת 2007". סמנכ"ל השיווק בחברת הבנייה אשדר, אסף יוגב, ציין כי "בישראל אין היצע של קרקעות - וזה רשת הביטחון של השוק, כך שלא נראה ירידות מחירים".

אז האם התמונה המצטיירת באמת טובה כל כך? אם להאמין לסמנכ"לים - כן. הם מייחסים לכתבות שהופיעו באחרונה, וצפו ירידות מחירים קרובות, ניסיון לחבל בשוק; או, כדברי סמנכ"ל השיווק בחברת הבנייה גינדי השקעות, ניר שמול: "יש כתבים שבאופן מגמתי מנסים לפגוע בשוק הנדל"ן. אני חושב שבישראל עומדים טוב מול המצב הכלכלי. הרבה כסף משתחרר עכשיו לאנשים (לאחר שאלה פודים אותו מהבנק - ג"ל) והנדל"ן הקלאסי (דירות למגורים) חוזר לאופנה. היהודי רוצה ארבעה קירות".

שפל של 20 שנה במלאי הדירות החדשות

מלאי הדירות החדשות בישראל נמצא בשפל של 20 שנה - כך עולה מהסקירה הכלכלית של התאחדות הקבלנים לאוקטובר. מהנתונים עולה כי מספר הדירות למכירה בבנייה הפרטית בסוף אוגוסט היה 8,827 - ירידה של כ-4.1% מהמלאי בסוף יולי.

בחינת המלאי לפי אזורים מלמדת כי המחסור הגדול ביותר הוא באזור המרכז, שם המלאי הוא 2,800 דירות חדשות בלבד - לעומת כ-3,600 דירות בסוף 2007. לדברי נשיא התאחדות הקבלנים, נסים בובליל, "מחירי הדירות החדשות באזור המרכז לא יירדו בטווח הקרוב, ולכן רוכשי דירות שמחליטים עכשיו להמתין לירידת המחירים - צפויים להתבדות. בנוסף, אם יוחמרו התנאים של הבנקים לליווי פיננסי לקבלנים, ייצאו לפועל פחות פרויקטים, והמחסור רק יחריף מפני שתהיה ירידה נוספת בהתחלות הבנייה - דבר שאף עלול להביא לעלייה במחירי הדירות".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן
  • משבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully