וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגנטינה מלאימה את קרנות הפנסיה

נמרוד הלפרן

21.10.2008 / 23:25

כתוצאה מהודעת הממשלה היום על תוכניות להלאמת קרנות הפנסיה במדינה, נפלה בורסת ארגנטינה ב-13% לשפל של ארבע שנים

בורסת ארגנטינה נפלה ב-13% לשפל של ארבע שנים, והתשואה על האג"ח הממשלתיות של ארגנטינה נסקה ליותר מ-24%, לאחר שהממשלה הודיעה היום על תוכניות להלאמת קרנות הפנסיה במדינה, בהיקף של כמעט 30 מיליארד דולר, בניסיון למנוע שמיטת חוב שנייה של ארגנטינה בתוך עשור.

ירידות חדות נרשמו בשוק האג"ח הממשלתיות של ארגנטינה, והתשואה על האג"ח הממשלתיות לפירעון בשנת 2033 נסקה ב-4.35% לרמה של 24.77% - הרמה הגבוהה ביותר מאז הודיעה ממשלת ארגנטינה על ארגון מחדש של חובותיה בשנת 2005, לפי נתוני ג'י.פי מורגן צ'ייס. בורסת המניות של ארגנטינה השלימה נפילה של 36% מתחילת החודש.

ממשלתה של נשיאת ארגנטינה, כריסטינה פרננדס קירשנר, מסרה כי המהלך נועד להגן על גימלאים במדינה, מפני המפולת בשוקי המניות והאג"ח עקב המשבר הפיננסי העולמי. כ-55% מהחזקות קרנות הפנסיה במדינה, המנהלות נכסים בהיקף של 94.4 מיליארד פזו (29.4 מיליארד דולר), הן באג"ח ממשלתיות של ארגנטינה.

הלאמת הפנסיות תאפשר לפרננדס למחוק את חובותיו של הממשל לקרנות, אמר חויאר סלווצ'י, אנליסט בבואנוס איירס. "הממשלה אומרת במפורש כי יש לה בעיות לעמוד בהתחייבויותיה. לצרכים חשבונאיים, החובות האלה ייעלמו".

"ארגנטינה הולכת ומתקרבת לתהום"

"ארגנטינה הולכת ומתקרבת לתהום", נכתב בדו"ח שהוציאה ביום שלישי חברת RBC קפיטל מרקטס. גישתה של ממשלת ארגנטינה לשוקי ההון הבינ"ל נחסמה מאז שהממשלה הודיע על שמיטת חובות בסך 95 מיליארד דולר בשנת 2001. הלאמת קרנות הפנסיה הפרטיות עלולה להאיץ את בריחת ההון הזר מארגנטינה, נאמר בדו"ח של RBC.

"זה מחריד", אמר חאימה ולדיוויה, מנהל נכסים של מיליארד דולר באמרג'ינג סוברן גרופ בניו יורק. "חוזרים לימי הביניים. אפילו בזמנים הגרועים ביותר לא חשבה הממשלה להשתלט על מערכת הפנסיות הפרטית".

פרננדס נאבקה לגייס מזומן כדי לממן את הצרכים הפיננסים הגדלים, על רקע ירידת מחירי הסחורות שמייצאת ארצה. מחירי הסחורות נפלו ב-40% משיא שרשמו ב-2 ביולי בגלל המשבר הגלובלי. מכיוון שארגנטינה היא יצואנית גדולה של חומרי גלם, צפויה הנפילה במחירים להאט את צמיחתה ל-5% השנה ול-2.5% ב-2009, לפי תחזית RBC, לעומת 8.8% שלנה בממוצע בחמש השנים האחרונות.

בנוסף סבלה ממשלת ארגנטינה מהשחיקה בביקוש לאג"ח שלה ושל שווקים מתעוררים אחרים. אג"ח אלו נושאות תשואה גבוהה, אולם נחשבות למסוכנות בעיתות משבר. ממשלת ארגנטינה תיאלץ להגדיל היקף ההלוואות שהיא לוקחת ל-14 מיליארד דולר בשנה הבאה מ-7 מיליארד דולר ב-2007, לפי RBC.

"זה יגרום לנפילה קשה באמון בארגנטינה ובממשלתה", אמר מריאנו טאוולי, מנהל תיקים בטאוולי אנד קומפניה בבואנוס איירס.

נסטור קירשנר, בן זוגה וקודמה בתפקיד של פרננדס, החל להחמיר את ההגבלות על קרנות הפנסיה בשנה שעברה. הוא דרש מהן להגדיל את השקעותיהן בארגנטינה. חשבונות פנסיה פרטיים נוצרו לראשונה בארגנטינה ב-1994 כדי להחליף את המערכת הממשלתית. השתלטות של הממשלה על החשבונות הפרטיים תדרוש את אישור הקונגרס בארנגטינה.

אג"ח של ממשלת ארגנטינה איבדו 37% מתחילת השנה - השנה הגרועה ביותר שלהן מאז 2001, לפי מריל לינץ'. באותה שנה הפסידו אג"ח 62%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully