וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם עב"מ ניסה לתקוף בבריטניה ב-1957?

20.10.2008 / 13:11

עשרות תיקים סודיים העוסקים בעצמים בלתי מזוהים נחשפו בלונדון. לאחת מהתצפיות, שכללה מטוס קרב וטייס מבולבל, לא נמצא הסבר

שני מטוסי קרב אמריקאים קיבלו הוראה להפיל עצם מעופף בלתי מזוהה (עב"מ) מעל כפרי לונדון במהלך המלחמה הקרה, כך עולה מתיקים סודיים שנחשפו הבוקר (שני) לציבור הרחב. טייס אחד אמר שעמד לירות 24 טילים לעבר העצם שנע באופן מבלבל ונראה ברדאר כ"נושאת מטוסים מעופפת".

הטייס, מילטון טורס, כיום תושב מיאמי בן 77, סיפר כי העצם בילה זמן רב ללא תנועה ולפתע נע במהירות של כ-12 אלף קילומטרים בשעה. לאחר שקיבל את ההוראה, דמות מעורפלת הורתה לטורס שלא לדבר על התקרית לעולם, וכך נשאר נאמן להוראה במשך למעלה מ-50 שנה. סיפורו נחשף לצד עשרות תצפיות עב"מים אחרות שהוצאו מארכיבי משרד ההגנה הבריטי.

בדו"ח הטיסה כתב טורס כיצד הטיס את מטוס ה-F86 D שלו במזג אוויר נוח מבסיס חיל האוויר המלכותי במנסטון בחודש מאי 1957. "למרות שהייתי קצין צעיר, הבנתי את כובד משקלה של התקרית. הרגשתי כמו אדם ללא רגל בקרב בעיטות", אמר. "ההוראה היתה לירות שורת טילים לעבר העב"מ. לאחר שהתקבל האישור, בחרתי את הטילים. ננעלתי על המטרה שדמתה לנושאת מטוסים מעופפת, ומשום כך היה קל להינעל עליה", סיפר.

רגע לפני שירה, נעלם העצם ממסך הרדאר והמרדף הסתיים. הוא שב לבסיסו ויום לאחר מכן קיבל הוראות מאדם שסרב להזדהות, "אך נראה כסוכן מכירות לבוש היטב". לדבריו, "הוא איים עליי כי אם אדבר זו תהיה הפרה של ביטחון השדה". המסמכים שנחשפו לא כללו הסבר רשמי לתקרית, שאירעה בשיא המתיחות בין המערב לברית המועצות. מטוסים היו בכוננות מתמדת בבסיסי בריטניה מחשש למתקפה סובייטית.

התיקים שנחשפו טענו כי כל תצפיות העב"מים האחרות נגרמו מבלוני מזג אוויר, עננים או מטוסי קרב רגילים. טורס סיפר כי חיכה מעל ל-50 שנה בשביל לקבל את ההסבר. "לעולם לא אשכח זאת", אמר לעיתון ה"טיימס", "באותו הלילה קיבלתי הוראה לירות עוד לפני ההמראה, זה לעולם לא קרה לפני כן".

מומחה לעב"מים, דייויד קלארק, אמר כי ייתכן שהתקרית היתה חלק מניסוי אמריקאי ליצור מטוסים מדומים על מסכי הרדאר כדי לבחון את כוחות האוויר הסובייטים. לדבריו, "בין אם צפה באשליה או בעב"מ, מדובר בתקרית משונה מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully