וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה רצתה לעצור את היטלר, המערב התנגד

אריאל קריל

19.10.2008 / 21:05

מסמכים שנחשפו לפרסום מגלים שסטלין הציע לשלוח לפני המלחמה מיליון חיילים לגבול הגרמני, אך בריטניה וצרפת סיכלו את המהלך

מסמכים מסווגים שרק עתה הותרו לפרסום מגלים כי במסגרת ניסיונותיה לכרות ברית אנטי-נאצית עם בריטניה וצרפת ערב מלחמת העולם השנייה, הציעה ברית המועצות לשלוח כוחות צבא גדולים ביותר לגבול הגרמני - כך מדווח העיתון הבריטי, "דיילי טלגרף".

ברית שכזו הייתה עשויה למנוע את הסכם רינבטרופ-מולוטוב, שנחתם בין בריה"מ לגרמניה ב-23 לאוגוסט 1939 ושאפשר למעשה את פלישתה של גרמניה לפולין כשבוע לאחר מכן – מהלך שנתן את האות לפתיחתה של המלחמה שגבתה 40 מיליון קורבנות.

מאמציה של בריה"מ להגיע להסכם עם בריטניה וצרפת ידועים היטב, אך רק עתה נודע עד כמה רציני היה סטלין בכוונותיו. לפי המסמכים, היה סטלין מוכן לשלוח יותר ממיליון חיילים סובייטים לגבול הגרמני, בתנאי שתמוגר התנגדותה של פולין לשהותם של כוחות סובייטים בשטחה. ההצעה הוצגה בפגישה שהתקיימה בקרמלין ב-15 לאוגוסט 1939 בין קצינים סובייטים בכירים למקביליהם הבריטים והצרפתים, כשבועיים לפני פרוץ המלחמה. אלא שלקצינים הבריטים והצרפתים לא הייתה סמכות לחתום על הסכמים מחייבים, ולכן החליט סטלין לפנות לגרמנים, וחתם עימם על אותו הסכם ידוע לשמצה כשבוע לאחר מכן.

"פספסו הזדמנות אדירה למנוע את המלחמה"

רב-אלוף (מיל') לב סוטסקוב, שמיין את 700 העמודים של המסמכים המסווגים, אמר ש"אילו היו הבריטים, הצרפתים ובני בריתם הפולנים לוקחים את ההצעה הזו ברצינות, אז ביחד היה אפשר לשים יותר מ-300 אוגדות בשתי חזיתות - כפול ממספר האוגדות שהיו להיטלר באותו זמן. זו הייתה הזדמנות להציל את העולם."

ההיסטוריון סיימון סבג מונטיפיורי אומר שחלק מהפרטים שמתגלים עכשיו לא היו ידועים להיסטוריונים מערביים. "הפרטים לגבי הצעתו של סטלין מדגישים את מה שכבר היה ידוע, שהבריטים והצרפתים כנראה פספסו הזדמנות אדירה למנוע את התוקפנות הגרמנית שהובילה למלחמת העולם השנייה. הם מראים שיתכן שסטלין היה הרבה יותר רציני בהצעתו לכרות ברית עם המערב משחשבנו."

פרופסור דונלד קאמרון ווט, לעומת זאת, טוען שהפרטים הם אמנם חדשים אך הוא מסופק אם הם אכן צוינו במפורש בפגישות האמורות בין שני הצדדים. "אין שום אזכור שלהם באף לא אחד מיומניהם של הקצינים הבריטים והצרפתים שהשתתפו בפגישות. אני עצמי לא מאמין שהרוסים היו רציניים."

הצרפתים נזכרו מאוחר מדי

המסמכים שנחשפו זה עתה יעזרו להיסטוריונים רוסים להסביר ולהצדיק את הברית השנויה במחלוקת שכרת סטלין עם היטלר. "היה ברור שבריה"מ נותרה לבדה והיתה חייבת לפנות לגרמניה ולחתום עימה על הסכם אי-התקפה על-מנת לתת לנו זמן להכין את עצמנו לקראת העימות שהיה ברור שיגיע."

ניסיונות נואשים של הצרפתים לחדש את השיחות עם מוסקבה ב-21 לאוגוסט 1939, כשבוע לפני פלישת הגרמנים לפולין, נדחו על הסף, היות שהשיחות בין הסובייטים לנאצים היו כבר בשלב מתקדם ביותר.

רק שנתיים מאוחר יותר, לאחר התקפת-הבזק של היטלר על רוסיה, נכרתה הברית עם המערב שאליה חתר סטלין; אלא שאז היו כבר צרפת, פולין וחלק גדול משאר אירופה תחת כיבוש גרמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully