וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברות בבורסה קונות בחזרה את האג"ח שלהן

טל לוי

19.10.2008 / 12:06

נוכח הירידה החדה במחירי איגרות החוב, מנצלות החברות את ההזדמנות וקונות את האג"ח כדי לחסוך בתשלומי הריבית ולייצר רווחי הון

מחירי איגרות החוב שנשחקים כמעט מדי יום אמנם פוגעים בתשואות החוסכים באפיקים ארוכי הטווח, אולם הם יכולים לעשות לא מעט טוב לחברות עצמן. בשבועות האחרונים רוכשות חברות רבות את איגרות החוב של עצמן, ובכך חוסכות לעצמן תשלומי ריבית עתידיים ואף מייצרות לעצמן רווחי הון.

כאשר חברה מעוניינת לגייס כסף היא יכולה לפנות לבנק או לגייס כסף מהציבור - וזה מה שעשו רוב החברות בתקופת הגאות בבורסה. הדרך הנפוצה לגייס כסף מהציבור היא להנפיק איגרת חוב, "נייר" שעליו כתוב שהחברה לוותה כסף וכי היא תחזיר אותו במועד מאוחר יותר בתוספת הריבית. איגרת זו, או למעשה החוב של החברה, נסחרים בבורסה.

בשל מחנק האשראי התעורר בקרב המשקיעים חשש כי החברות לא יוכלו לפרוע את ההלוואות שנטלו מהציבור. משקיעים שכאלה מיהרו להיפטר מאיגרות החוב ומחירן הלך וירד. המשמעות המעשית היא שחברה שגייסה חוב של 100 מיליון שקל למשל, רואה כי החוב עצמו נסחר במחיר נמוך בהרבה ולכן היא יכולה לקנות אותו במחיר זול.

יש לכך השלכה כפולה: ראשית, החברה קונה בזול את החוב שלה עצמה, וחוסכת לעצמה תשלומי ריבית עתידיים. שנית, היא יכולה לרשום רווחי הון שכן כעת נוצר לה לפתע מקור רווח נוסף בדמות החיסכון בתשלומי הריבית.


המחירים יורדים - החברות קונות

מחיר איגרות החוב של חברת הליסינג אלבר ירדו מתחילת השנה ולכן ניצלה אלבר את ההזדמנות ורכשה מאיגרות החוב שלה בכ-250 מיליון שקל. מחירה של איגרת חוב מסדרה ג' ירד ברבעון האחרון ב-18%, איגרת ד' איבדה 21%, סדרה ה' נשחקה ברבעון האחרון ב-15% ומחירה של איגרת מסדרה ו' נפל ב-31%.

טאו תשואות (8.41%, 24.5) של אילן בן דב השקיעה 320 אלף שקל ברכישת איגרות החוב שלה עצמה. איגרות החוב מסדרה ג' איבדו 56% והמשמעות היא שטאו רכשה בממוצע את חובה תמורת כ-40 אגורות עבור כל שקל שגייסה.

גאון אחזקות (0.0%, 200.0) רכשה היום איגרות חוב מסדרה א' בסכום של 550 אלף שקל לאחר שהאיגרות איבדו 23%. בעקבות סדרת רכישות שביצעה גאון, היא צפויה לרשום רווח הון של 7.5 מיליון שקל עקב החיסכון בצורך לשלם ריביות ורכישת החוב במחיר סוף עונה.

חברת הנדל"ן סאמיט (0.0%, 177.9) השקיעה 3.57 מיליון שקל ברכישת איגרות חוב מסדרה ד', שאיבדו 30% מתחילת בשנה וכן ברכישת איגרות חוב שניתן להמירן למניות: האיגרות מסדרה 2 ירדו בכ-5% בלבד, אולם האיגרות מסדרה 3 צנחו מתחילת השנה ב-38%. חברת רוזבאד (2.98%, 211.0) רכשה מאיגרות החוב שלה עצמה בסכום של 267 אלף שקל לאחר שהאיגרות מסדרה 2 איבדו 27% מתחילת השנה.

חברת המזון וילי-פוד (8.0%, 909.7) שבשליטת ארקדי גאידמק, השקיעה היום 98.5 אלף שקל ברכישת איגרות חוב להמרה שאיבדו 9% מתחילת השנה ואיגרות רגילות שאיבדו מתחילת השנה 2.2%. מרבית החברות הללו אמנם ביצעו את הרכישות היום בסכומים נמוכים יחסית, אולם עיון בהודעות הבורסה מראה כי רובן עושה זאת כמעט מדי יום.

  • עוד באותו נושא:
  • אג"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully