וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרויקטים של אשטרום בקאריבים הוקפאו

גיא ליברמן

19.10.2008 / 9:02

בניית הפרויקטים, בהיקף של רבע מיליארד דולר, נעצרה בשל בעיות אשראי של החברות היזמיות. חלק מהעובדים הישראלים חזרו לארץ

חברת הנדל"ן אשטרום, ש-15 מעובדיה "נשבו" על ידי פועלים סינים בסוף השבוע האחרון באי ווסט קייקוס שבקאריבים, מתמודדת בחודשים האחרונים עם גל של הקפאות בבניית פרויקטים שונים בקאריבים. ל-TheMarker נודע שבנייתם של לפחות שלושה פרויקטים בהם החברה משמשת כקבלנית מבצעת, ושעלותם הכוללת היא כ-250 מיליון דולר, נעצרה בחודשים האחרונים בשל בעיות אשראי של החברות היזמיות, הנובעות מהמשבר העולמי.

באשטרום עדיין לא יודעים אם בניית הפרויקטים התקועים תתחדש. עוד נודע שחלק מצוותי הבנייה הישראליים החלו לחזור לישראל.

אשטרום היא מחברות הבנייה הפרטיות הגדולות בישראל ויש לה פעילות ענפה בחו"ל, המתבצעת על ידי החברה-הבת אשטרום אינטרנשיונל. הפעילות כוללת בניית תשתיות תחבורתיות, בנייה למגורים ובנייה לענף המלונאות. החברה בונה כיום בכמה מדינות, כמו פולין, ניגריה, ארה"ב, ג'מייקה והרפובליקה הדומיניקנית, שם פעילה אשטרום זה 35 שנה.

בין היתר בונה החברה באזור הקאריבים את שלב ב' של שדה התעופה הבינלאומי סנגסטר בצפון מערב ג'מייקה, פרויקטים למגורים ופרויקטים למלונאות ונופש. אלא שבחודשים האחרונים המשבר הכלכלי העולמי החל להכות בפרויקטים, כשהבנייה בחלקם נעצרה כליל בשל אי-מימון מצד הבנקים המלווים.

העובדים נותרו מחוסרי עבודה

הפרויקט האחרון שנעצר נמצא באי ווסט קייקוס, ובו "שבו" בסוף השבוע העובדים הסינים את צוות העבודה הישראלי. הם כלאו עובדים ישראלים בשל טענה להלנת שכר מצד קבלן כוח האדם ששכר אותם. מדובר בפרויקט מלונאות ונופש בעלות מוערכת של יותר מ-100 מיליון דולר. לדברי עובד בפרויקט, העבודה באתר חולקה לששה מתחמים כדי להשלימו בזמן קצר ככל האפשר. אלא שלפני כשלושה חודשים נעצרה העבודה בשל קריסת הבנק המלווה.

הפרויקט הראשון שנעצר הוא "לה פרדייס" - פרויקט מלונאות ונופש בהיקף של כ-80 מיליון דולר, באי סנט לוסיה. מדובר בפרויקט בשטח של כ-2,000 דונם ובו 18 מבנים, בהם עתידות להימכר דירות במחירים של חצי מיליון דולר עד כ-2.7 מיליון דולר, וכן בית מלון. לפני כחמישה חודשים החלה האטה בבנייה, וכיום בנייתו מוקפאת. רק ארבעה עובדים ישראלים מתוך כ-20 שהיו במקום עד לפני כחמישה חודשים (לרבות משפחותיהם) נותרו באי, כשבשלב זה הם מחוסרי עבודה.

באי אנגווילה בונה אשטרום בכפר נופש בסגנון יווני, בו נבנות וילות גדולות של כ-700 מ"ר. אשטרום כמעט סיימה את שלב א' בפרויקט, כשלפני כחודשיים נעצרו העבודות, וכרגע לא ברור מה יעלה בגורל שלב ב'.

לדברי עובד ישראלי של אשטרום בג'מייקה, ישראלים רבים מענף הבנייה מתפתים לבוא ולעבוד בקאריבים, וזאת בשל המשכורות הגבוהות שנעות סביב 5,000-8,000 דולר בחודש. רבים מגיעים עם משפחותיהם, כשכחלק מחוזה העסקתם דואגת החברה לכל הוצאותיהם. לדבריו, חלק מהעובדים עזבו, אך חלק נשארו לאור מסרים ממטה אשטרום בג'מייקה, לפיהם העבודות יתחדשו עד סוף 2008.

ל-TheMarker נודע שבחלק מהפרויקטים אשטרום עדיין לא קיבלה כסף המגיע לה, דבר הנדון כעת בינה לבין היזמיות ששכרו את שירותיה. יש לציין כי ההשקעה של אשטרום בכל פרויקט היא גדולה, שכן לצד כל פרויקט הקימה החברה מרכזים לוגיסטיים גדולים שישמשו לבניית הפרויקט. עם זאת, טען גורם באשטרום שהחברה לא צפויה להיפגע מהעצירות בפעילויותיה בקאריבים: "אשטרום נמצאת בעודף תזרימי וברשותה מקדמות שסופקו לה על ידי היזמים, כך שגם במקרה בו העבודות לא יתחדשו, הכסף כבר בידי החברה".

מאשטרום נמסר בתגובה: "החברה היא חברה פרטית ולכן אינה מגיבה לנושאים מסחריים הקשורים לפעילותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully