וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ואירופה יערכו סדרת ועידות כלכליות

19.10.2008 / 2:23

נשיאי ארה"ב, צרפת והנציבות האירופית הכריזו על כוונתם לקיים מספר כינוסי פסגה בינלאומיים באשר למשבר הכלכלי בוש: "חיוני שנעבוד יחד"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

ארצות הברית, האיחוד האירופי וצרפת הודיעו הלילה (שבת) כי בכוונתן לערוך סדרה של ועידות פסגה בינלאומיות בנושאי כלכלה, לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב, שיערכו ב-4 בנובמבר. נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי ונשיא הנציבות האירופית חוזה מנואל ברוסו הודיעו בהצהרה משותפת כי יפנו בנידון למנהיגים נוספים.

בהצהרה משותפת הודיעו הנשיאים כי בפגישת הפסגה הראשונה ישתתפו ראשי ממשלות מרחבי העולם ובמהלכה ייסקרו הצעדים שננקטו לטיפול במשבר הכלכלי הנוכחי. בנוסף, יתבקשו המנהיגים להגיע להסכמה בנוגע ל"עקרונות רפורמות שימנעו הישנות משברים ויבטיחו שגשוג עולמי בעתיד". בהצהרה נכתב כי "הפגישות האחרות יעסקו ביישום הצעדים שיינקטו כדי לקיים את עקרונות הרפורמות".

"חיוני שנעבוד יחד משום שאנו שוקעים במשבר הכלכלי יחד", אמר מוקדם יותר נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש כשהודיע כי ארצו תארח כנס מנהיגים בינלאומי לדיון במשבר הכלכלי. בנאומו הדגיש בוש את חשיבות "הקפיטליזם הדמוקרטי". לדבריו, הדבר מבוסס על "יזמות חופשית, שווקים חופשיים וחופש הסחר".

סרקוזי אמר כי ייתכן שהוועידה תכונס בניו יורק עוד לפני סוף חודש נובמבר. לדברי הנשיא הצרפתי, יש לשנות את ההתנהלות שהובילה למשבר הנוכחי.

יפן היתה בין המדינות הראשונות שהביעה נכונות להשתתף בפסגה כלכלית עולמית. שר האוצר היפני שויצ'י נקגאווה אמר כי על יפן להוכיח מנהיגות במשבר הנוכחי. הוא הוסיף כי אם תתכנס, על הוועידה להכין "תוכנית פעולה חזקה".

"קפיטליזם שמכבד את האדם"

בכיר בממשל האמריקאי אמר מוקדם יותר כי "בוש מעוניין שמדינות מתפתחות ומפותחות יתנו את דעתן בדיונים. המשתתפים גם ידונו על דרכים למניעת הישנות משבר בקנה מידה שכזה בעתיד הקרוב". פרשנים מעריכים כי בכך נענה בוש לללחצים מצד מנהיגי מדינות מערב אירופה, ובראשם סרקוזי.

בוש הביע בעבר תמיכה בתכנית החירום שגיבשו מנהיגי מדינות מערב אירופה ואף צידד בשיתוף פעולה אמריקאי-אירופי לפתרון המשבר הכלכלי העולמי. עם זאת, בבית הלבן הנמיכו ציפיות לקראת הפגישה בין שלושת המנהיגים. "הדבר שיעמוד במרכז הפגישה הוא פתרון מייד למשבר, לפני הכרזה על פרויקטים נוספים", אמרה דוברת הבית הלבן דנה פרינו.

כבר לפני מספר ימים אמר סרקוזי כי הוא תומך בכינוס פסגה עולמית בהשתתפות שמונה המדינות החברות ב-G8. סרקוזי גם נשא דברים בזכות שינוי דרמטי במבנה המערכת הפיננסית העולמית. "עלינו לבנות מחדש קפיטליזם שיכבד את האדם, את הכוכב ואת הדורות הבאים ולשים קץ לקפיטליזם שעסוק במרדף אובססיבי אחר רווחים לטווח הקצר". מזכ"ל האו"ם באן קי מון הציע לארח את הפסגת העולמית במטה הארגון בניו יורק. "הסכמנו כי אין זמן לבזבז ולכן אני מחוייב לגמרי לרעיון הכינוס לכל המאוחר בתחילת חודש דצמבר", כתב באן במכתב לסרקוזי.

בתוך כך, בוש הגן על תכנית החירום הכלכלית שגיבש הממשל בווושינגטון. בנאום הרדיו השבועי שלו אמר בוש כי "אם לא היינו פועלים כפי שפעלנו, המשבר הכלכלי היה הולך ומחריף" לדבריו, "ייקח אמנם עוד זמן עד שנראה תוצאות, אבל בטווח הארוך הכלכלה האמריקאית תתאושש מהמשבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully