וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סליחה, דוקטור?

ד"ר איל נימיאס

18.10.2008 / 0:17

איך נדע אם הכלב רזה מדי, ומה עושים עם חתול בוגר שלא מפסיק לינוק? ד"ר איל נחמיאס, הווטרינר שלנו מטעם פורינה עונה לכם

יש לנו חתול בן כחצי שנה. מצאנו אותו נטוש בגיל שבוע בערך וטיפלנו בו במסירות. שאלתי היא מדוע הוא מוצץ לי את החולצה, ממש יונק?

מציצה של בגדים היא תופעה מוכרת בחתולים ויש הטוענים כי היא למעשה הכרה של הבעלים כ"הורה" ובכך מציאת תחליף לחיבה, לאהבה, לחום אימהי וכיוב'. ההתנהגות הופכת בשלב מסוים למקובעת ויכולה להימשך כל חיי החתול. יש אפשרות לטפל בבעיה במקרים מיוחדים בהם זה הופך למוגזם ומציק. יש אפשרות לפנות למשל למרתה אסטרקין מירושלים (מגיעה לכל הארץ) המטפלת בבעיות התנהגות בחתולים או למשל ד"ר נועה הראל מרמת גן.

יש לי כלבת שרפיי בת שלוש, מטופלת בקולכיצין היות ואובחנה כבעלת FSF. מאז הטיפול מספר התקפי החום ירד משמעותית וכבר כמעט שנה וחצי היא ללא התקפים. שאלתי היא האם ישנה דרך נוספת להקל או למנוע את התפרצות המחלה פרט לכדורים?

הנושא של מחלת השארפיי הוא ידוע ומוכר בגזע – חובבי הגזע מכירים אותו ולצערי יש לא מעט מקרים. הטיפול בבעיה עלול להיות לא פשוט ולעיתים מתן מתמשך של תרופות אשר יש להן גם תופעות לוואי שונות כולל התרופה שציינתם ואחרות (סטרואידים למשל).

לעיתים שמירה על תזונה מאוזנת איכותית ופעילות גופנית קבועה, שמירה על שיגרה קבועה ומניעת סטרס יכולים לעזור מעט. חשוב מעקב קבוע אצל הרופא ובדיקת תפקודי כליות ועוד. לאלו שלא מכירים מדובר בהתקפי חום המלווים בנפיחות של הגפיים, חולשה וירידה חמורה במצב הכללי של הכלב. המחלה גורמת לשקיעת עמילואיד במקומות שונים בגוף ובעיקר בפגיעה מתמשכת בכלי דם והכליות.

הכלב שלנו (מעורב קטן), כמעט בן שנה, בריא ולא שמן, אוכל פעמיים ביום (מזון יבש בכמות מומלצת) אך מחרבן בערך ארבע פעמים ביום. הוא עושה זאת לרוב בבית, ונראה לנו שקשה לו להתאפק. רצינו לדעת לדעת אם זה נורמלי שהוא עושה את צרכיו כל כך הרבה פעמים ביום.

עשיית צואה בכמות מוגברת יכולה בין היתר להיות כתוצאה של כמויות יתר של מזון או מזון שלא נעכל טוב. ניתן לשקול לעבור למזון איכותי ונעכל יותר. צריך לברר גם את האפשרות של בעיית התנהגות – האם מדובר כל פעם במקומות קבועים של הצרכים בבית ? האם בדפוסי שעות במשך היום? האם יש בעיות התנהגות אחרות כמו נבחנות יתר, חרדה מזרים או פחד מאחד מבני הבית ?

אפשר לבדוק את הבעיה ולהתייעץ עם אנשים שיעזרו לפיתרון בעיות כאלו – למשל הייתי שוקל לפנות למאלף אבנר רז ("הלוחש לכלבים") או ליניב אוסם מכלביית אפיקים כדי לנסות למצוא פיתרון התנהגותי טוב .

יש לי אסקי סיבירי בן שנה וחצי. לצערי הוא רזה מידי ולא אוכל מספיק. הוא שוקל כ 20 קילו. ניסיתי להחליף לו אוכל אך עדיין הוא אוכל פעם אחת ביום כ-150 גרם. היינו אצל וטרינר והוא לא מצא בעיה. מה ניתן לעשות? האם זה מעיד על בעיות גופניות?

ראשית – 20 ק"ג להאסקי נחשב משקל הגיוני וסביר - האם באמת מדובר ברזון או שאתם חושבים כך? את הערכת המצב הגופני תוכלו למצוא בקישור מתחת לטקסט. היא מבוססת על מישוש של הצלעות.

אפשר לבדוק בדיקת דם כללית לברר סיבה לרזון כמו למשל כשל כליות מתון, בעיית מעיים כרונית או אי ספיקת לבלב. ישנן מספר מחלות בהן יש איבוד חלבון מתמשך למעי או לשתן. מחלות אלו גורמות לכלב לרדת במשקל . סיבה נוספת נפוצה למשקל נמוך היא גידולים כלשהם – גידולים סרטניים לרוב מפרישים חומרים הגורמים לירידה במשקל ורזון (למשל חומר הקרוי TNF ALFA ).

עוד סיבה היא פעילות גופנית נמרצת מאד בכלב שנמצא כל היום בריצה או מאמץ גופני ואינו מקבל חזרה דרך המזון את הנחוץ לו. יכול להיות גם שהמזון לא טעים לא, או שיעמום ממזון יבש. במידה ומדובר בבעיה בריאותית יש פיתרונות שונים בין היתר מזון רפואי מיוחד – למשל מזון לכלב הסובל מכשל כלייתי.

לכלב הנמצא במאמץ גופני יש אפשרות לתת מזון עשיר יותר – למשל מזון לכלבי עבודה המכיל 30 אחוז חלבון ו-20 אחוז שומן. אם מדובר בכלב עם בעיית כליות זה ממש יכול להזיק לו לכן חשוב קודם לברר הסיבה לרזון.

מזון לא טעים או שיעמום – נסו חברות אחרות איכותיות , נסו גם לתת בשעה קבועה בערב מאוחר ולבצע התנייה למזון על ידי הקשה על הכלי וקריאה בשם הכלב. לא להיות מונטוני אלא לרגש את הכלב. אחרי 20 דקות מה שלא אכל לקחת ולא לתת מזון עד למחרת. ניתן לחלק לשתי ארוחות כדי לשפר את הספיגה ולהעלות במשקל .

אגב האסקי סיבירי נחשב לכלב שיאכל ויאכל אם יש לו מזון טעים זמין . לרוב כלבים אלו מהר מגיעים להשמנת יתר אם מקבלים אוכל בלי הגבלה. יותם פינשטיין מגדל האסקים מקצועי מזה שנים בקיבוץ עין שריד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
  • עוד באותו נושא:
  • חיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully