וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערביי עכו חלוקים, לשכוח או לנטור?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

17.10.2008 / 10:23

הסערה חלפה והשמשות המנופצות הוחלפו, אך הקרעים עדיין לא אוחו. ערביי עכו רוצים שקט, אבל מספרים על מושג חדש: 'טיהור אתני'

"אתה תראה, תוך כמה ימים כולם יחזרו לעכו, גם היהודים", אומר בשלוות נפש סוחר ערבי בעיר העתיקה של עכו. "המהומות נגמרו, היהודים יודעים שערביי עכו לא אשמים בפרוץ המהומות. נכון, הנהג הערבי עשה טעות כשהוא נסע ביום הכיפורים, זה באמת היה טיפשי מצידו, אבל לא כולנו אשמים. אתה תראה, ביום שבת כולם יחזרו לטייל בעיר העתיקה ולקנות בשוק".

שבוע בדיוק מאז פרוץ המהומות האלימות ביום הכיפורים, ונדמה שהחיים בעכו שבים למסלולם: הרמזורים השבורים שופצו, חלונות הראווה המנופצים תוקנו והשמשות הוחלפו. השאלה המסקרנת ביותר כעת היא האם התאחו הקרעים. בדיוק בנקודת התאוששות זו, אפשר לזהות אצל ערביי עכו שתי מגמות: הראשונה, המיוצגת על ידי אותו סוחר ערבי מהשוק וחבריו, גורסת כי יש להתפייס ולהמשיך הלאה לעתיד משותף. השנייה סבורה כי מדובר במתקפה מתוכננת של יהודים על ערבים במסגרת טיהור אתני.

תומכיה של המגמה הראשונה מותחים ביקורת חריפה על הנהג תאופיק ג'מאל שנהג במהלך יום הכיפורים, כמו גם על המתפרעים היהודים והערבים, ומציעים לשכוח מהמהומות שפרצו "על ידי בריונים חמומי מוח" ולפתוח דף חדש. תומכיה של המגמה השנייה, יותר מיליטנטיים ופחות נאיביים. במסיבת עיתונאים שקיימו ביום חמישי מספר פעילים חברתיים ופוליטיים ערבים מעכו, טענו כי המהומות ביום כיפור "אינן תחילת האירועים, אלא שיא האירועים", כדברי אחד הפעילים, עו"ד מואנס חורי.

"התנכלויות היהודים לערבים בעכו לא התחילו ביום כיפור 2008", הם אומרים. "כבר ב-2002, ערב הקמת ישיבת ההסדר ומעבר מתנחלים לעיר החל גל תקיפות והפחדה". לדבריהם, מאז אותה שנה ועד היום, שרפו פעילי ימין כלי רכב ובתים של מספר משפחות ערביות, בעיקר כאלו הגרות ברחוב אלקלעי בעיר. "בשנים האחרונות הגיעו לעיר קבוצות ימין קיצוני שמעוררות תסיסה ומתנכלות למשפחות ערביות", אומר לוואלה! חדשות אחמד עודה, מועמד חד"ש לראשות עיריית עכו וחבר מועצת העיר. "המטרה שלהם היא לגרש את המשפחות הערביות והם מצהירים על כך בריש גלי".

'טיהור אתני' בחסות הימין הקיצוני

המושג שבו משתמשים הפעילים החברתיים מעכו הוא 'טיהור אתני'. "לראשונה מאז שהוקמה המדינה מגורשים אנשים מבתיהם על רקע לאומי", אמר עו"ד חורי בהתייחסו לתושבים הערבים ממזרח העיר שבתיהם נשרפו. "האמת היא שלא היו כאן התנגשויות בין יהודים לערבים", פוסק עודה. "היתה כאן מתקפה ישירה על משפחות ערביות מסוימות, בעיקר ברחוב אלקלעי בשכונת בורלא. זה לא דבר חדש - כל שבועיים-שלושה מגיעים חבורות של יהודים ומתנכלים להן".

זיכרון אירועי אוקטובר 2000 צרוב עמוק בערביי עכו והוא מוטל עליהם כצל ענק ומפחיד. אולם הפעם הם יודעים שבניגוד לאז, "היהודים יבינו את האמת מאחורי המהומות ולכן הם לא ינטשו את העיר או יענישו את סוחריה". עודה מסביר כי "הפעם היהודים מפוכחים יותר. רבים מהם אומרים לי שהם רואים את התמונה בצורה ברורה וכי הם רוצים לשוב לשכנות טובה. אתה תראה, תוך שבועיים-שלושה כולם יחזרו לבקר בעיר".

חול המועד סוכות, ברדיו מדווחים על מאות אלפי מטיילים ברחבי הארץ, אולם עכו ריקה מאדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully