וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנים גזעניים בספר לימוד לכתה ג'

נעמה טלמור ופנחס וולף

16.10.2008 / 19:51

בספר שנלמד בבתי הספר בארץ מופיע סיפור המציג ערבי כרודף בצע ושחייו אינם בעלי ערך . משרד החינוך הבטיח לבדוק. ח"כ גלאון: "מביש"

"מרוב שאנחנו שטופים בגלי גזענות הפסקנו להתרגש מתועבות כאלה," אמר יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, בתגובה לפרסום התכנים הגזעניים שמופיעים בספר לימוד לכיתה ג'. "מה שקרה בעכו זה מקומם. גזענים הגיעו מכל רחבי הארץ כדי להשתתף בלינץ' נגד הערבים, אבל כנראה שהתשתית נמצאת בגיל הרך. זה מצטרף לדורות על גבי דורות של פסילת האחר.

לדברי ח"כ ברכה, "אני חושב ששרת החינוך חייבת לעשות משהו בעניין ולפסול סוג כזה של ספרים. אני קורא לייצר מנגנון פדגוגי שיעיין מחדש בספרי הלימוד. אני לא רוצה להאשים את יולי תמיר בספר הלימוד הזה, אבל עליה חלה חובת ההוכחה שתועבות כאלו יורחקו מבתי הספר".

גם ח"כ זהבה גלאון (מרצ) הגיבה בזעם לתכני הספר. "הגישה בה אנחנו מחנכים את ילדינו אומרת משהו מאוד בעייתי על העדיפות שאנחנו נותנים לקיום מצוות על פני חיי אדם. יש כאן זילות בהגנה על חיי אדם", אמרה גלאון. לדבריה, "זה מסר מביש. ככה אנחנו מחנכים את הדור הצעיר שלנו? זה סיפור שלא יכול להילמד במערכת החינוך. אם זה חומר הלימוד שמנחילים אז אנחנו בבעיה", סיכמה גלאון.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות, הורים לילדים בכיתה ג' בבית ספר יסודי בצפון הארץ נדהמו לגלות כי בספר הלימוד שאותו לומדים ילדיהם לקראת חג הסוכות מופיעים תכנים גזעניים." בתי חזרה הביתה יום אחד וקראה לי סיפור שלמדה באותו היום בבית הספר", סיפרה ל. כהן, מורה במקצועה. "הסיפור העמיד באופן הסטריאוטיפי ביותר את הערבי הרע מול היהודי הטוב. מההתחלה הרגשתי שמדובר כאן בסיפור עם סטריאוטיפים קשים במיוחד על רקע לאומני, שמשניאים באופן מובהק את הערבים על היהודים".

"השפעה חינוכית איומה"

"הסיפור עוסק בתקופת חג הסוכות. היהודים רצו מאוד להשיג להם אתרוג לקראת חג הסוכות, והיה אחד כזה רק אצל המוסלמים", ממשיכה כהן, "הערבי מוצג כרודף בצע באופן נלעג ומכוער שמבקש למכור במחיר מופקע את האתרוג היחיד. כשהרב היהודי מסרב לו, הוא מחליט להתאבד. בשלב הזה ממשיך הסיפור ומרגיע את קוראיו שלא ידאגו לעניין האתרוג, החשוב יותר מחיי אדם כמובן, כי לבסוף הגיעה ישועה ממקום אחר והיהודים הצליחו להשיג אתרוג כשר".

כהן סיכמה ואמרה כי "יש לסיפורים מן הסוג הזה השפעה חינוכית איומה. זה עושה שטיפת מוח לכל מי שקורא את זה בגיל הרך. בתור מדינה, אתה מרגיל ילדים להשתמש בסטריאוטיפים. זה דבר מכוער והמדינה לא צריכה לתמוך בזה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי אישור ספרי לימוד מותנה בכך שלא יהיו בספר אמירות או ביטויים סטריאוטיפים כנגד דתות, גזעים, לאומים ועוד. המשרד יבדוק מיד עם צאת החג האם הספר אכן מאושר ובמידה שכן, יישקל אישור הספר מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully