וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנת קיוטו: מזרח אירופה נגד האיחוד

טלי גולדשטין

15.10.2008 / 22:33

שמונה מהחברות באיחוד האירופי רוצות שההגבלה על פליטות הפחמן תעודכן לאור "חוסר הוודאות הכלכלית" האופפת את השווקים

שמונה מדינות במזרח ובמרכז אירופה קראו תיגר על תוכנית השינוי האקלימי של האיחוד האירופי, אותה רוצה לאמץ צרפת עוד לפני 2009. על פי רשת ה-BBC, שמונה המדינות החברות באיחוד רוצות שההגבלה על פליטת הפחמן הדו חמצני תעודכן לאור "חוסר הוודאות הכלכלית" האופפת את השווקים הגלובלים. ההצהרה התקבלה לאחר תחילת פסגת מדינות האיחוד בבריסל כשסוגיית השינוי האקלימי עומדת גבוה בראש סדר העדיפויות.

שמונה המדינות הן בולגריה, אסטוניה, לטביה, הונגריה, ליטא, פולין, רומניה וסלובקיה. צמצום גזי החממה הושג "במחיר כלכלי וחברתי גבוה" טוענות המדינות. לדבריהן, חלק הארי של צמצום פליטת גזי החממה באיחוד הושג בעזרת "המדינות העשירות פחות", שסגרו מפעלי תעשייה רבים בשנות ה-90.

המדינות הקומוניסטיות לשעבר מתנגדות להחלטת הנציבות האירופית שקבעה כי 2005 היא השנה בה התחילו ליישם את היעד החדש לצמצום הפליטות ולא 1990 – השנה המקובלת לפי אמנת קיוטו, אמנה בינלאומית בנושא התחממות כדור הארץ. אמנת קיוטו הינה הסכם משפטי המחייב מדינות מתועשות להפחית את פליטת גזי חממה בשיעור של 5.2% יחסית לשיעור שנמדד ב- 1990.

תוכנית הנציבות קוראת להידוק מערכת הסחר הפנימי בפליטות גזי החממה (ETS), במסגרתה מדינות סוחרות בפליטות המותרות עם מדינות שלא עומדות בהגבלה. התוכנית הציבה יעד של צמצום הפליטות ב-21% עד 2020 לעומת הרמה ב-2005. התוכנית כוללת, בנוסף, הצעה לקידום השימוש באנרגיה חלופית ולפיתוח טכנולוגיות ירוקות.

מחנק האשראי ואיום המיתון עוררו חששות בקרב מדינות האיחוד לגבי עלות העמידה ביעדים החדשים. עם זאת, הפסגה נפתחה ונשיא הנציבות חוזה מנואל ברוסו הזהיר כי "השינוי האקלימי לא נעלם בגלל המשבר הכלכלי". "ההתמודדות עם השינוי האקלימי היא משמעותית לשגשוג העתידי של אירופה", אמר. הוא הפציר במנהיגי מדינות האיחוד שלא לזנוח את תפקידו המרכזי של האיחוד בהצבת יעדים חדשים לצמצום פליטות. צרפת, נשיאת האיחוד הנוכחית, הדגישה את הצורך לדבוק ביעדים – עמדה בה תמך הפרלמנט האירופי.

סטוורוס דימאס, האחראי לענייני איכות הסביבה בנציבות האירופית, אמר כי הממשלות יוכלו להשיג את היעד על ידי תשלום למדינות מתפתחות כדי שישקיעו בפיתוח פרוייקטים של אנרגיה נקיה. פולין, המסתמכת על מפעלי פחם לייצור 96% מצריכת החשמל שלה, רוצה שהנציבות תעדכן את היעד לצמצום הפליטות ליעד פחות שאפתני. פולין וגרמניה מעוניינות גם שהאיחוד ידחה את שנת תחילת מכירת אישורי הסחר בפליטות ל-2013. כיום, מוקצים אישורים לסחר בפליטות רק במגזר התעשיות הכבדות במדינות האיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully