וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידות חדות בוול סטריט עקב דברי ברננקי

רותם סלע

15.10.2008 / 22:30

יו”ר הבנק הפדרלי אמר כי מאמצי הממשל לא יביאו להתאוששות כלכלית מהירה והתגובה לא בוששה לבוא. מדד S&P 500 התרסק ב-9%, דאו ג’ונס איבד 7.87%

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, מדבר על מיתון ארוך וירידות השערים בוול סטריט מתחזקות. לאווירת הנכאים הכללית מסייעים גם נתונים כלכליים המצביעים על היחלשות כלכלית מהירה מהצפוי.

נתוני המכירות הקמעוניות בספטמבר הצביעו על ירידה של 1.2%, הגבוהה ביותר בשלושת השנים האחרונות. במקביל, ממשיכים מחירי הנפט לרדת לפחות מ-75 דולר - הירידה החדה ביותר זה שלוש שנים.

מדד הדאו ג'ונס דאו ג’ונס איבד 7.87%. נאסד"ק ירד ב-8.47% ומדד S&P 500 התרסק ב-9%.

ברננקי טען הערב כי מאמצי הממשל להרגעת השווקים הפיננסים לא יובילו להתאוששות כלכלית מהירה והוסיף כי מחירי הדיור צפויים להמשיך ולהיות המקור העיקרי לחולשתה של הכלכלה והמערכת הפיננסית בתקופה הקרובה.

בשוק הסולידי, מחירי איגרות החוב לעשר שנים של ממשלת ארה"ב עולים, והתשואה עליהן יורדת ב-0.04% ל-4.07%.

בגזרת המקרו, המכירות הקמעוניות בארה"ב רשמו בספטמבר את הנפילה החדה ביותר שלהן זה שלוש שנים, בעקבות ההאטה הכלכלית המאיימת לדרדר את הכלכלה האמריקאית למיתון; כך דיווח היום משרד המסחר האמריקאי. המכירות הקמעוניות נפלו ב-1.2% בספטמבר, לעומת תחזיות הכלכלנים לירידה של 0.7%. מבלי להחשיב את מכירות הרכב שנפלו ב-3.8%, ירדו המכירות הקמעוניות בספטמבר ב-0.6%. לעומת ספטמבר 2007, נחלשו המכירות הקמעוניות ב-1%. עוד בגזרת המקרו, מדד המחירים ליצרן בארה"ב ירד ב-0.4% בספטמבר לעומת אוגוסט. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה ב-0.4%.

בענף הפיננסים, ג’יי פי מורגן דיווח כי רווחיו צנחו ב-85% ל-527 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה בגין מחיקות הקשורות לנכסים מגובים במשכנתאות וכן על רקע הפעלת תוכנית ההלאמה החלקית של מערכת הבנקאות האמריקאית. במסגרת תוכנית זו, רוכש הממשל האמריקאי מניות בכורה בסכום של 250 מיליארד דולר. ג'יי פי מורגן צפוי ליהנות מכ-25 מיליארד דולר מתוך סכום זה.

בנק וולס פארגו, אשר רכש החודש את בנק וואקוביה, דיווח היום על רווח גבוה מהצפוי ברבעון השלישי של 2008 לאחר שהצליח לנגוס בנתח השוק של רבים ממתחריו שנפגעו קשות ממשבר האשראי העולמי. הרווח הנקי של וולס פארגו נפל במהלך הרבעון השלישי ל-1.64 מיליארד דולר או 49 סנט למניה לעומת רווח של 2.17 מיליארד דולר או 64 סנט למניה ברבעון המקביל שנה קודם לכן. הכנסות הבנק עלו ב-5% ל-10.38 מיליארד דולר. תוצאותיו של וולס פארגו עלו על תחזיות הכלכלנים, שצפו כי הבנק ירשום רווח רבעוני של 34 סנט למניה.

בענף הקמעונות, חברת קוקה קולה, יצרנית המשקאות הגדולה בארה"ב, הודיעה היום על עלייה של 14% ברווחי הרבעון השלישי של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעקבות גידול במכירות בשווקים המתעוררים שכיסו על החולשה בשוק האמריקאי. רווחי החברה הסתכמו ב-1.89 מיליארד דולר או 81 סנט למניה לעומת תחזית אנליסטים שצפו רווח של 77 סנט למניה בלבד. הכנסות קוקה קולה גדלו ב-9% והסתכמו ב-8.39 מיליארד דולר, כשהתחזיות המוקדמות כיוונו ל-8.53 מיליארד דולר. המשקאות המוגזים של קוקה קולה רשמו עלייה של 3% במכירות.

צריכת הנפט תפחת

על רקע הצניחה במחיר הנפט שירד ל-76 דולר לחבית, מקצץ היום OPEC את תחזיותיו לביקוש העולמי ב-2009. בדו"ח החודשי שמשחרר הארגון משערים בקרטל כי צריכת הנפט העולמית צפויה לרדת ב-2.8% ל-31.14 מיליון חביות יומיות בלבד. שרי OPEC צפויים להפגש לפגישת חירום ב-18 בנובמבר בכדי לדון בירידה במחיר הנפט שצנח ב-48% מ-147 דולר ביולי לשערו היום. צניחת מחירו של הנפט מרסקת גם את מגזר חברות הנפט שיורד ב-8%. אקסון מובייל, חברת הנפט הגדולה בעולם, מאבדת 7% משווייה, שברון ובריטיש פרוטרוליום מאבדות כ-6% כל אחת.

על רקע מצבן הקשה והמתמשך של חברות הרכב האמריקאיות אמר היום נשיא טויוטה, קטסוקי ואטאנאבה, כי ההידרדרות בשוק הרכב העולמי הייתה חמורה מכפי שהעריכה החברה קודם לכן, וחזה כי שוק הרכב בצפון אמריקה ימשיך להידרדר גם בשנה הבאה. בשיחה עם עיתונאים, אמר ואטאנאבה כי הוא חושש מהשפעתו של המשבר הפיננסי שהחל בארה"ב על מדינות ברחבי העולם, על רקע האטה חדה מהצפוי בביקוש למכוניות בשווקים המתעוררים.

בענף הטכנולוגיה, יצרנית המחשבים הטיוואנית אייסר עברה ברבעון השלישי את היולט פקארד (HP) האמריקאית במכירות מחשבים באירופה, לפי נתוני חברת המחקר גרטנר. היולט פקארד היא המובילה בעולם בתחום המחשבים ומקדימה את חברת דל. המעבר של הצרכנים באירופה למחשבי אייסר מעיד על הפופולריות הגוברת של מחשבי מחברת קטנים וזולים, שתרמו רבות לגידול הרבעוני של 15% בהיקף המכירות העולמי של מחשבים אישיים.

במניות הישראליות, ריטליקס, המפתחת ומשווקת פתרונות לקמעונים, חתמה על עסקה עם מוריסונס, רשת קמעונות בריטית וקמעונית המזון הרביעית בגודלה בבריטניה. שווי העסקה, על פי הערכות, מסתכם במספר מיליוני דולרים לשנה למשך כמה שנים.

ג'אז, החברה בת של יצרנית השבבים טאואר סמיקונדקטור ממגדל העמק תפתח ותייצר שבבים לתקשורת אלחוטית עבור חברת יובידיין (Ubidyne) הפועלת בתחום תדרי הרדיו הדיגיטלי האלחוטי. טאואר תבצע את העסקה באמצעות חברת הבת ג'אז, אותה רכשה זה מכבר בתמורה ל-40 מיליון דולר. העסקה הגדילה בצורה משמעותית את כושר הייצור של טאואר וכן את הפריסה של מפעליה בעולם.

אלביט הדמיה מצטרפת לאופנת הרכישה החוזרת של איגרות חוב בבורסה. אלביט, בשליטת מוטי זיסר, הודיעה על רכישה עצמית של מניות בהיקף של עד 50 מיליון שקל. איגרות החוב של אלביט הדמיה קרסו מאז תחילת המשבר עד 30%. לאור העלייה בתשואות של האיגרות, הנסחרות בתשואה של 17%-11%, ביצעה החברה רכישה חוזרת. הנפילה באג"ח באה לצד נפילה של כל השוק האג"ח הקונצרני ובמיוחד בתחום הנדל"ן.

אלביט הדמיה מציינת כי רכישת האיגרות תתבצע מעת לעת, בהתאם לתנאי השוק ואין ביטחון כי כל איגרות החוב יירכשו. סך איגרות החוב של אלביט הדמיה, הנסחרות בבורסה, הינו 2.2 מיליארד שקל. קופת המזומנים ושווי המזומנים של אלביט הדמיה כמעט 3 מיליארד שקל, בעקבות סדרת המימושים של אלביט בשנים האחרונות, כמו הנפקת פלאזה סנטר.

על אף המשבר הכלכלי בעולם ובמניות הטכנולוגיה בארה"ב בפרט, בבית ההשקעות RBC בוחרים לשדרג את המלצתם לנייס מערכות מ"תשואת יתר" ל"בחירה המועדפת". עם זאת, בוחרים בבית ההשקעות להוריד את מחיר היעד למניה מ-48 דולר ל-40 דולר. האנליסט דניאל מירון כותב כי "עסקי החברה נראים בריאים על אף סביבת המקרו החלשה", וכי בבית ההשקעות מרגישים "נוח עם ההערכות למחצית השנייה של 2008".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully