וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעגל השוני

ירון שוורץ

15.10.2008 / 8:06

עמותת יוניסטרים נותנת לנוער מהפריפריה הזדמנות ללמוד עסקים מאנשי עסקים, ולהחזיר תרומה לקהילה

אחת הבעיות המרכזיות שצצות לאחר סיום השירות הצבאי היא איך לעזאזל עושים כסף במדינה הזאת. אפשר למכור בקניון, לעבוד בבית מלון, במסעדה, אולי לתפוס איזה מק-ג'וב בחברה סלולרית, אבל מי שמתחיל את דרכו כשכיר, צריך להתמיד, להיות בר מזל ולהמתין לפחות עשר שנים, עד שיתחיל לראות פלוס בן שש ספרות בחשבון הבנק שלו.

לרוני צארום, אחד מאנשי העסקים החשובים במשק, היה ברור שאין סיבה שכך יהיו פני הדברים. הוא הגיע למסקנה כי על מנת ליצור שינוי בתפיסה הכלכלית הרווחת יש לפתח יכולות עסקיות כבר מגיל צעיר. לכן הוא החליט להקים את עמותת 'יוניסטרים' שמטרתה לאפשר לנוער של היום להפוך בקלות לאנשי העסקים של מחר. את העמותה מנהלת איריס רף-רונן, שיזמה והפיקה את התוכנית המרכזית של העמותה 'מכשירים את מנהיגי המחר'.

העצמה

בעת ההקמה היה להם ברור שתוכנית כזו חייבת לאפשר צמצום פערים חברתיים, לכן, הם החליטו להתרכז בהעצמת נערים ונערות, יהודים וערבים מאזורי הפריפריה, כך שבבוא היום יוכלו בעצמם לעזור לחברות שבהן צמחו. מרכזי הפעילות של העמותה הוקמו בעשרה ישובים פוטנציאלים: חצור הגלילית, מעלות תרשיחא, עכו, נצרת עילית, עפולה, מועצה איזורית גלבוע, כפר יונה, אור יהודה, נתיבות ואילת. בניגוד למקובל, המרכזים לא נפתחו במקלטים או במתנסים, אלא, בשיתופן של המועצות המקומיות ובעזרת תרומות כספיות נדיבות, שופץ בכל ישוב מרכז טכנולוגי עדכני ומושך שנועד להוות מעין בית שני עבור המשתתפים בפרויקט.

בני הנוער שנבחרו נכנסים לתהליך למידה והתנסות שאורכו כשלוש שנים. איריס מסבירה, "הילדים נפגשים פעמיים בשבוע, כל פעם לשלוש שעות, וסך הכל כל ילד מקבל בשנה מאתיים וחמישים שעות אקדמיות. בנוסף, מפקחים על התהליך מלווה עסקי שאחראי על תוכנית הלימודים, ומנהלת שמתמחה בתחומי הפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית והעצמה, מדובר בהשקעה של אלפי דולרים בכל תלמיד".

המורים - אנשי עסקים

תוכנית הלימודים עצמה מכונה בשם 'ג'וניור MBA', מדובר בהתנסות תיאורטית וגם מעשית בתכנים שנלמדים במסגרת תואר שני בכלכלה ומנהל. אך ההבדל העיקרי בין תבנית לימודים זו, לתוכנית האקדמית הוא שכאן, את עיקר הלימודים מעבירים אנשי עסקים מקצועיים – עמיתי יוניסטרים - שבאים ומסבירים את התכנים מתוך ניסיונם האישי. לדברי איריס, "מדובר בקבוצה גדולה מאוד, של ארבע מאות עמיתים, כולם קרייריסטים, ביזנסמנים אמיתיים, וכולם פועלים בהתנדבות". בעזרת העמיתים הללו התלמידים זוכים להיכרות מעמיקה עם נושאים כגון: שוק ההון, אגרות חוב, הבורסה הישראלית, יחסי ציבור, מידענות, סיעור מוחות, חשיבה יצירתית, כתיבת תוכנית עסקית וניהול משא ומתן. "בני הנוער נחשפים בפני מודלים אמיתיים לחיקוי" אומרת איריס "ויותר מכל, הם זוכים להבין כי עסקים זו עבודה קשה, ושרק מעטים באמת נולדו עם כפית זהב בפה".

שני תחומים נוספים עליהם מושם דגש בשנות הלימודים הללו הם מעורבות חברתית, ומנהיגות. כל העמיתים הם אנשי עסקים שעובדים מבוקר עד ליל, נוסעים לחו"ל ועדיין מצליחים לייצר לעצמם זמן פנוי, של חצי יום לפחות פעם בשבועיים, לבוא ולהרצות בפני בני הנוער. בהתאמה, גם בני הנוער נדרשים ליצור בעצמם תוכנית למעורבות חברתית. המוטיבציה וההצלחה של המיזמים הללו, לדברי איריס, היא חסרת תקדים, "בנצרת עלית, הוקם מיזם חברתי לתיעוד סיפור חייהם של ניצולי שואה; בעפולה, הוקם מיזם לשיפוץ חדרי פנימייה לילדים מעוטי יכולת; בגלבוע, פתחו בני הנוער פרויקט אימוץ כלבים, וקבוצה נוספת הקימה את פרויקט 'נדיפים' שמטרתו העלאת מודעות בנוגע לנזקים שדבק מגע עלול לגרום".

טוב לכל מקצוע

לאחרונה רוו מובילי הפרויקט נחת, כאשר אחד המיזמים שהקימו התלמידים מתחום הקוסמטיקה זכה להתעניינות מצד משקיעים מחו"ל. איריס מבקשת להדגיש, כי הפרויקט לא נועד ליצור אנשי עסקים בלבד, אלא לתת באמת כלים לבני הנוער שיאפשרו להם לבחור ממקום של ידיעה עצמית מה הכי טוב בשבילם "בחור יוצא אתיופיה מכפר יונה סיפר לי בטקס הסיום של הפרויקט שהחליט להיות סופר, וממש שמחתי בשבילו, מכיוון שמצא את הדבר האישי בו הוא הכי טוב, וכעת אני יודעת ובטוחה שיש לו את כל הכלים למנף ולשווק את עצמו. היכולת הזו, שחשובה לכל אחד, גם לרקדן, או לשחקן תיאטרון, חסרה להרבה מאוד בוגרים בחברה המודרנית שלנו, בשל כך אחוז האבטלה והבלבול הוא כל כך גבוה. בני הנוער שעוברים את התוכנית, מסיימים אותה כשהם לא מפחדים ויש להם 'ביצים' להתמודד באמת, עם המציאות הכלכלית הישראלית"

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

בימים אלו נפתחות עשר קבוצות חדשות של פרויקט יוניסטרים, בני נוער מהפריפריה שמעוניינים להצטרף יכולים ליצור קשר באמצעות אתר האינטרנט של עמותת יוניסטרים www.unistream.co.il

אנשי עסקים המעוניינים להשפיע על מנהיגות המחר ולהצטרף לפורום עמיתי יוניסטרים מוזמנים ליצור קשר - iris@unistream.co.il או בטלפון 09-8943810

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully