וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מרוויחים 300 מיליון דולר ביום אחד

מיכאל רוכוורגר

14.10.2008 / 11:08

נוחי דנקנר רכש מניות קרדי סוויס במיליארד דולר יום לפני שזינקו ב-27%. חברת כור שבשליטתו כבר החזירה "על הנייר" שליש מההשקעה

בשיאו של משבר האשראי הגלובלי, בימים בהם ההיסטוריה הכלכלית נכתבת מחדש, כשבנקים נמחקים חדשות לבקרים, ביצע נוחי דנקנר, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, עסקת ענק שנייה בהיקפה מאז שרכש את השליטה באי.די.בי ביחד עם משפחות לבנת ומנור במאי 2003 תמורת 434 מיליון דולר.

כור תעשיות מקבוצת אי.די.בי רכשה 34 מיליון מניות רגילות של בנק ההשקעות השווייצי קרדי סוויס, מתוך מניות הבנק שבחזקת האוצר, המהוות כ-3.03% ממניות הבנק, במחיר של כ-35 פרנק שווייצי למניה. התמורה הכוללת - כ-1.2 מיליארד פרנק שווייצי (כמיליארד דולר).

העסקה הגדולה ביותר שביצעה, עד כה, אי.די.בי תחת שליטתו של דנקנר היתה רכישת חברת הסלולר סלקום ביולי 2005 מידי קבוצת ספרא ובל סאות' בתמורה ל-1.34 מיליארד דולר. את השליטה בכור רכש דנקנר במאי 2006 בהשקעה של כ-1.8 מיליארד שקל.

עסקת הרכישה הנוכחית של מניות קרדי סוויס הושלמה תוך מהלך בזק של פחות מ-24 שעות. דנקנר שראה כי מניית קרדי צנחה ביום שישי האחרון בכ-64% לעומת השיא של 94.8 פרנק שווייצי באפריל 2007, שפל של כל הזמנים, החליט לבצע מהלך אסטרטגי משמעותי בקרדי סוויס.

אתמול תיאם דנקנר טלפונית עם מנכ"ל קרדי סוויס, בריידי דוגן, וליו"ר וולר קירהול, כאשר אמש נחת דנקנר בציריך מלווה ביד ימינו חיים גבריאלי ועמי אראל, נשיא דיסקונט השקעות, וסגר את העסקה עם מנהלי קרדי סוויס סביב השעה 8 בבוקר. כ-5 דקות לפני תחילת המסחר, דירקטוריון כור אישר את העסקה ודקות ספורות לפני תחילת המסחר בציריך לחצו דנקנר וראשי קרדי סוויס ידיים וסיכמו על העסקה שאמורה להיות מושלמת במהלך 21 הימים הקרובים. הערב שב דנקנר לישראל.

העסקה תמומן כמעט במלואה מקופת המזומנים הדשנה של כור, אשר תפחה בתקופה האחרונה בכ-1.5 מיליארד שקל. זאת לאחר, מספר הנפקות זכויות בהיקף של כ-1 מיליארד שקל ורווח עצום שתרשום החברה ברבעון השלישי בהיקף של כ-538 מיליון שקל, לאחר שבעה מימושים קודמים, שבצעה במניות קרדי סוויס תוך תקופה של פחות משלושה חודשים (האחרון שבהם לפני פחות מחודש).

מניית קרדי סוויס זינקה היום ב-27% בציריך, ועלתה בלמעלה מ-20% בוול סטריט, על רקע הזינוקים בבורסות אירופה בעקבות התוכנית של הממשלות לייצוב המערכות הפיננסיות, בהיקף השקעה של למעלה מטריליון יורו. בעקבות זינוק מניות סוויס כור מורווחת "על הנייר" ביום השקעה אחד בכ-300 מיליון דולר.

דנקנר אשר היה מבין אנשי העסקים הישראלים הבודדים, שזיהה את המשבר בשווקים עוד בסוף 2006, החל את מלאכת סריקת 26 הבנקים לצורך השקעה כבר במהלך נובמבר-דצמבר 2007. רק לאחר שהיה בטוח כי קרדי סוויס הוא הבנק המתאים להשקעה, החל את המהלך הגדול בתחילת קיץ האחרון, מתוך כוונה להגיע לאחזקה מהותית בבנק.

סוחר ממולח או איש עסקים?

לאחר מסכת הקניות והמימושים תוך כדי רווחים נאים, דנקנר זכה לביקורות מצד שוק ההון הישראלי, כי מהלכים אלה מזכירים יותר פעולות ספקולטיוויות של סוחר ממולח, מאשר בעלים של הקונצרן גדול ומשפיע במשק הישראלי. אולם דנקנר, בשיחות עם מנהלי אי.די.בי המשיך לשדר כי לא פסח על תוכניותיו להגדיל בצורה משמעותית את אחזקתו בקרדי סוויס, וכל הרווחים שהיו עד כה הגדיר אותם כ"תקלות חיוביות" שקרו באמצע הדרך.

עם העסקה הנוכחית, שהתבצעה בעזרת הזרמת מזומן לבנק, ולא רכישה באמצעות מסחר בבורסה, אי.די.בי מצטרפת אל קרנות השקעה ממשלתיות גדולות כמו ממשלות דובאי, סין, סינגפור ואחרות המנצלות הזדמנויות במגזר הפיננסים, ולמעשה הופכת לשחקן פיננסי משפיע בקנה מידה בינלאומי (זאת בהנחה כי לא יבוצעו מימושים גדולים כבר בימים הקרובים).

עם השלמת העסקה תהפוך אי.די.בי לבעלת המניות השלישית בגודלה בקרדי סוויס, לאחר קרן השקעות אליאנס (המחזיקה בין היתר בכ-7% ממניות בנק הפועלים) והמשפחה הסעודית אוליאן המחזיקה בכ- 3.7% מהון המניות של הבנק.

קרדי סוויס פועל בלמעלה מ-50 מדינות ברחבי העולם, מעסיק יותר מ-50 אלף עובדים, עם מטות מרכזיים בציריך וניו יורק. למרות התקופה הקשה ביותר שידע מגזר הפיננסים מזה עשרות השנים, הבנק לצד הבנקים כמו HSBC ובנק אוף אמריקה, הצליח לשרוד את המפולת עד כה בצורה יחסית יציבה. בעקבות הרכישה הנוכחית, יתכן ודנקנר ימונה בעתיד כדירקטור בקרדי סוויס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully