וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשבר הכלכלי - החמור ביותר שראיתי בחיי"

סמי פרץ

13.10.2008 / 8:44

המיליארדר ג'ורג' סורוס, איל קרנות הגידור, עדיין מוטרד משוק המשכנתאות האמריקאי, אך אופטימי לגבי התייצבות המשבר

"זה המשבר הכי חמור שראיתי בחיי. לא ראיתי כזה ולא אראה עוד כזה", כך אמר המשקיע ג'ורג' סורוס, איל קרנות הגידור, במסיבת עיתונאים בוושינגטון שנערכה במסגרת ועידת קרן המטבע העולמית. סורוס הוסיף כי המשבר הכלכלי נבע לא מבועה בתחום הדיור, אלא מסופר-בועה בתחום האשראי, ההנדסה הפיננסית ורמות המינוף של השוק האמריקאי. "בועת המינוף והאשראי צמחה במשך יותר מ-25 שנה. תפקידם של הרגולטורים הוא לשלוט טוב יותר, ולא לתת לבועות להגיע למימדים כאלה גדולים. בנקים מרכזיים שולטים באספקת הכסף, אבל זה לא מספיק. הם צריכים לשלוט גם בהיקף האשראי וברמת המינוף" אמר סורוס.

סורוס העניק ציון טוב לטיפול במשבר של נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, ובאותה נשימה ציין כי שר האוצר פולסון תיפקד בצורה פחות טובה: "ברננקי הגיע מהאקדמיה ונראה קצת אטי בהתחלה, אבל מהר מאוד הוא הבין מה קורה - ומרגע שהוא הבין, הוא פעל מהר מאוד לפתרון המשבר הזה. פולסון נראה כמי שמאמין יותר מדי בשווקים והוא פעל בצורה אטית ועשה טעות קשה כאשר נתן לליהמן ברדרס ליפול ולהגיע למצב של פשיטת רגל. הוא תיקן את דרכיו כאשר הזרים הון ל-AIG והביא את תוכנית החילוץ לקונגרס. התיקון שהתקבל בקונגרס, שאיפשר להזרים הון למערכת הפיננסית, האיץ גם בבריטים לקדם את הפעולות שלהם".

סורוס אמר כי אינו משוכנע שמחר עם חידוש המסחר בוול סטריט נראה תפנית, אך ציין כי הוא חושב שכך יהיה: "היתה התקדמות גדולה בשבוע האחרון כשבאירופה החלו להזרים הון לבנקים. הם הבינו את חומרת המצב. הבעיה באירופה היא שיש שם בנק מרכזי אחד, אבל לכל מדינה יש משרד אוצר משלה - ומשרדי האוצר הם אלה שנותנים את הערבויות לבנקים. הפאניקה אמנם עדיין קיימת, אבל אני חושב שנקודת השפל הקשה היתה ביום שישי האחרון. ב-72 השעות שחלפו מאז חלו כמה התפתחויות בכיוון החיובי".

אופטימי לגבי התייצבות

סורוס, שגילה סימני אופטימיות לגבי התייצבות המשבר, אמר כי הוא עדיין מוטרד משוק המשכנתאות האמריקאי. "התוכנית הממשלתית מטפלת בוול סטריט, אבל כדי שהיא תצליח, היא צריכה לטפל גם במיין סטריט - ויש לפתור את הבעיות בשוק המשכנתאות. אם הנושא הזה לא יטופל, אנחנו נראה אוברשוטינג לכיוון השני, כמו שראינו אוברשוטינג של מחירים מנופחים. גורם הזמן כרגע הוא קריטי" אמר סורוס. נושא נוסף שדורש טיפול, לדברי סורוס, הוא המדינות שנפגעו במשבר ובעניין זה הוא ציין כי לקרן המטבע יש תפקיד חשוב.

סורוס ציין כי לאור אי הוודאות בתחום הפוליטי, יש לאפשר לנשיא שייבחר למנות שר אוצר שייכנס לתפקידו מיידית, עוד לפני סיום הכהונה של הממשל הנוכחי. אולם ההערכה היא שההצעה לא תתקבל, משום שהיא מנוגדת לחוקה האמריקאית.

סורוס נשאל אם בעקבות המשבר הפיננסי החמור תיפגע ההגמוניה האמריקאית, ותשובתו יותר מאשר רמזה שזה עלול לקרות: "ב-25 השנים האחרונות ארה"ב צרכה 7% יותר ממה שהיא ייצרה בכל שנה. זה גרם לכך שלמדינות שונות יש רזרבות, ואילו לארה"ב יש התחייבויות. זה בוודאי משפיע על יחסי הכוחות בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully