וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש אלטרנטיבה לאחמדינג'ד בבחירות באירן

טלי גולדשטין

12.10.2008 / 21:32

מהדי קרובי, אחד הרפורמיסטים המובילים במדינה, הכריז כי יתמודד בבחירות לנשיאות ביוני 2009. "הממשלה כשלה במדיניות החוץ"

מהדי קרובי, דובר פרלמנט לשעבר ורפורמיסט אירני, הודיע היום (ראשון) כי יתמודד בבחירות הנשיאותיות שייערכו באירן בשנה הבאה ויקרא תגר על הנשיא השמרני מחמוד אחמדינג'ד. עם זאת, אחמדינג'ד צפוי לזכות בבחירות בכהונה שניה בת ארבע שנים.

קרובי, הפוליטיקאי החשוב הראשון שהכריז עד כה על מועמדותו, אמר במהלך מסיבת עיתונאים כי יתמודד בבחירות ביוני 2009. "לדעתי, ממשלת אחמדינג'ד לא גרפה הצלחה במדיניות הפנים, החוץ והמדיניות הכלכלית", אמר.

מוקדם יותר השנה אמר קרובי שעל אירן להתכונן למגעים דיפלומטיים עם אויבותיה, במיוחד עם ארצות הברית. ממשלות ארה"ב ואירן לא מקיימות קשרים דיפלומטיים מזה כשלושה עשורים והסכסוף ביניהן החמיר על רקע תוכנית הגרעין האירנית.

הרפורמיסטים באירן שואפים להביא לשינוי פוליטי וחברתי במדינה המוסלמית. הם מותחים ביקורת על אימדינג'ד, שעלה לשלטון לפני כארבע שנים בעזרת מצע להחיות את הערכים של המהפכה האיסלמית מ-1979. עיקר הביקורת מתמקדת בכישלונו לרסן את האינפלציה הדו-ספרתית ביצואנית הנפט הרביעית בגודלה בעולם, שעומדת כיום על 29%. "האינפלציה היא נושא עמו מתמודדים האנשים מבוקר ועד ליל", אמר קרובי. להערכת פרשנים, "אם כל ארגוני הרפורמיסטים יתאחדו מאחורי קרובי, יש לו סיכוי להיבחר".

בנוסף, מטילים הרפורמיסטים ספק ביכולות הניהול של אחמדינג'ד בסוגיית הגרעין וטוענים כי נאומיו המתלהמים מעוררים את חמת המערב והם האשמים בסנקציות שהטיל האו"ם על אירן. לדבריהם, דיפלומטיה היא המסלול הנכון. מבקרי אחמדינג'ד אומרים כי הנשיא הביא לבידוד אירן וחשף אותה לשלושת סבבי הסנקציות.

האייתולה עם הנשיא

עם זאת, זוכה אחמדינג'ד בתמיכתו של המנהיג הרוחני רם הדרג ביותר באירן, האייתולה חמינאי. לדעת פרשנים, תמיכת חמינאי באחמדינג'ד והעובדה שהוא כבר מכהן כנשיא הופכת את ניצחונו בבחירות לבטוח. רפורמיסט נוסף, הנשיא לשעבר מוחמד חתאמי, טרם הודיע אם יתמודד בבחירות.

בחודש שעבר, דיווח ה"טלגרף" הבריטי כי אחמדינג'ד "העלים" את אחד ממתנגדיו החזקים ביותר במערכת הפוליטית. על פי הדיווח, פיטר אחמדינג'ד את נגיד הבנק המרכזי האירני טמסב מזהרי.

מזהרי, שמונה לתפקיד בחודש ספטמבר, הספיק לעורר את חמת הנשיא כשהזהיר בפומבי מפני התוכניות הכלכליות של הממשלה ואמר כי אלו יובילו למצב של היפר-אינפלציה (אינפלציה גבוהה שיצאה מכלל שליטה). מזהרי חשף בפומבי גם את העובדה שלא קיבל את אישור הממשלה להעלות את הריבית לרמות הרצויות במטרה להילחם באינפלציה.

אחמדינג'ד, המתכונן לבחירות לנשיאות, מזרים באחרונה סכומים עצומים לכלכלה בניסיון לעזור לעם להתמודד עם עליית המחירים של מוצרי הבסיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully