וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופית: חצר סרגיי תועבר לרוסיה

עדי שמחוביץ

12.10.2008 / 12:44

"הפורום המשפטי למען א"י" משך את העתירה נגד העברת הנכס לרוסיה, לאחר שבמהלך הדיון הציגה המדינה בפני השופטים חומר חסוי

"הפורום המשפטי למען ארץ ישראל" משך היום (ראשון) את עתירתו לבג"ץ נגד העברת "חצר סרגיי" שבירושלים לשליטת רוסיה. זאת לאחר שבמהלך הדיון הציגה המדינה בפני השופטים חומר חסוי, המציג מדוע היה חשוב להחליט על העברת הנכס בזמן ממשלת מעבר. הפורום טען בעתירתו, שהוגשה לפני שבוע, כי ממשל מעבר אינה רשאית לקבל החלטות.

טענת העותרים התבססה על החלטת הוועדה לבחירת שופטים לפני כשבועיים, לפיה לא ניתן לבחור שופטים לבית משפט עליון בזמן ממשלת מעבר. "מדובר בצעד מדיני בעל חשיבות, שבא לאחר שנים רבות של לחצים מצד רוסיה", נכתב בעתירה. "העניין שנוי במחלוקת ציבורית, בין היתר נוכח העובדה שהתמורה שמקבלת ישראל כנגד מסירת הנכס אינה ברורה". הפורום המשפטי ביקש גם צו מניעה האוסר כל פעולה שתכליתה להעביר את "חצר סרגיי" לממשלת רוסיה, אך בקשה זו נדחתה.

בתשובה המדינה, שהוגשה באמצעות עו"ד גלעד שרמן מפרקליטות המדינה, נטען כי "חצר סרגיי" מעולם לא היתה בבעלות ישראל וכי מאז שנות התשעים התקיימו מגעים בין ישראל לרוסים במטרה להעביר את הנכס לרוסיה. עוד טוענת המדינה כי כבר בחודש נובמבר 2007 ניתן אישור של ראש הממשלה ושל שרי החוץ, האוצר והמשפטים, להעברת חצר סרגיי לרוסים, ובחודש נובמבר גובשה ההתחייבות הישראלית בחילופי אגרות בין ישראל לרוסיה. לכן ההחלטה העקרונית להעברת הנכס ניתנה זמן רב לפני שהפכה הממשלה לממשלת מעבר.

מחווה לרוסים

"חצר סרגיי" היא מבנה במתחם במגרש הרוסים במרכז ירושלים. הבניין נבנה ה-1890 על ידי הכנסייה האורתודוקסית ברוסיה, כאכסניה לצליינים רוסים שעלו לרגל לירושלים. עם תחילת המנדט הבריטי בארץ ישראל, המבנה הוסב והפך למרכז משרדי הממשל הבריטים בארץ. כיום משמש הבניין את משרד החקלאות ואת החברה להגנת הטבע. רוסיה דורשת מזה זמן רב לקבל מחדש את הבעלות על המקום, ששוויו נאמד ב-11 מיליון שקלים. ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון הבטיח כי יעשה זאת, אולם הדבר לא התאפשר מסיבות בירוקרטיות.

החלטת הממשלה בשבוע שעבר התקבלה כמחווה לנשיא רוסיה דימטרי מדוודב ולראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, לקראת ביקורו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ברוסיה. בביקורו ברוסיה, הבטיח אולמרט למדוודב כי יעביר את "חצר סרגיי" לבעלותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully