וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית החירום של האוצר: הזרמת כסף לבנקים

מוטי בסוק ואיתן אבריאל

12.10.2008 / 7:39

שר האוצר והנגיד נועדו על רקע המשבר הכלכלי וגיבשו תכנית שתכלול בין השאר רכישת אג"ח והבטחת תשואה בקופות הגמל

בישיבה מיוחדת שהתקיימה ביום שישי בדקו נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שר האוצר רוני בר-און ובכירי היועצים שלהם את האפשרות להזרים כספים למערכת הבנקאות, כדי להקטין ככל האפשר את מצוקת האשראי במשק. בישיבה הוחלט להמתין להתפתחויות נוספות במשק ובעולם בימים הקרובים לפני שתתקבל החלטה. האוצר אינו מתכוון להטיל מסים חדשים, וגם לא לקצץ בהוצאות הממשלה ב-2009. מבנק ישראל נמסר בתגובה: "לפי הנתונים שבידי הבנק, אין לבנקים בישראל כל מצוקת אשראי". במשרד האוצר סירבו להגיב לידיעה.

במקביל לתוכניות המגירה להתמודדות עם מחנק אשראי בנקאי, אם וכאשר יגיע לישראל, שוקדים בבנק ישראל ובאוצר על התמודדות עם צרה אחרת, חמורה לא פחות: החשש מבריחת הציבור מקופות הגמל ומכשירי ההשקעה לזמן ארוך.

במשרדי רשויות השלטון בירושלים חוששים שירידה נוספת במחירי איגרות החוב הקונצרניות ומחירי המניות תיצור הפסדים נוספים גדולים לעמיתים בקופות הגמל - אשר מצידם ייבהלו וימהרו למכור אותם, תוך החרפת המשבר והירידות. כבר היום, התשואות בקופות ובחברות הביטוח שליליות ומערערות את ביטחון הציבור. בספטמבר הפסידו הקופות ותוכניות הביטוח 5%-6%, הפסדים שגרמו לקצב פדיון בקופות גמל בהיקף של 200 מיליון שקל ליום, פי שניים ויותר מאשר בתקופות רגילות.

אלא שבחודש אוקטובר, אם לא תהיה התאוששות בשווקי העולם, עשויים הפסדים אלה להגיע ל-10% ויותר. כך על פי חישובים ראשוניים. הסיבות להפסדים הן הירידות במחירי המניות, אך בעיקר במחירי איגרות החוב הקונצרניות, שבהן מחזיקות הקופות וחברות הביטוח כמויות גדולות.

על מנת להתמודד עם אפשרות של גל פידיונות בקופות, בודקים בבנק ישראל מספר תוכניות להתערבות בשוק הפנסיה, ואלה כוללות שני כיוונים מרכזיים: רכישת איגרות חוב קונצרניות בשוק, והעמדת רצפה או תשואה מינימלית לחוסכים בקופות.

מנסים להרגיע את הציבור

על פי האפשרות הראשונה תרכוש המדינה איגרות חוב של חברות, תוך ייצוב מחירן בבורסה. לתוכניות זו חסרונות רבים, לרבות השאלה אילו איגרות לרכוש ואילו לא, והתמודדות עם גורמים שינסו לגרוף רווח מכניסתו של קונה חדש וגדול. על פי האפשרות השנייה יקבלו החוסכים לפנסיה פיצוי ממשלתי בגין אבדן תשואה מתחת לרף מינימלי שייקבע.

אפשרות זו צפויה להרגיע את הציבור ולהפסיק את זרם הפדיונות, אך היא עלולה להיות כרוכה בהוצאה תקציבית גדולה מאוד - דווקא בתקופה של האטה כלכלית שבה זקוק האוצר לכל שקל בניסיון להמריץ את הפעילות במשק ולהתמודד עם הירידה הצפויה בהכנסות ממסים.

בבנק ישראל ובאוצר נשמו לרווחה בליל שישי נוכח המהפך בבורסת ניו יורק קרוב לסיום המסחר, שהפך יום נוסף של ירידות קשות למגמה מעורבת. הסיום החיובי ביטל סופית הצעות מצד גורמים שונים למנוע מסחר בבורסה היום.

בבנק ישראל ובאוצר מצפים להתפתחויות חיוביות בכלכלה העולמית בעקבות הדיונים של שרי האוצר והנגידים של מדינות G7, וכן בעקבות הדיונים של צמרת הכלכלה העולמית בוואשינגטון בוועידה השנתית של קרן המטבע העולמית (IMF) והבנק העולמי. פישר קיים בימים האחרונים שיחות טרנס-אטלנטיות עם נגידי בנקים מובילים בעולם בנוגע לעניינים שעל הפרק בכלכלה העולמית ובישראל.

היום תיכנס לתוקפה הפחתת הריבית של 0.5% במערכת הבנקאות בישראל, שעליה הכריז פישר לפני יום הכיפורים. ההערכה היא כי הנגיד עשוי להוריד את הריבית פעם נוספת ב-27 באוקטובר, המועד הרגיל להחלטות הריבית של הבנק. לנוכח הירידה הבולטת במחירי הנפט והסחורות בעולם, ההערכה במשק היא כי האינפלציה בישראל תתכנס לתחום יעד הממשלה כבר באמצע 2009, ולפיכך הנגיד יפחית את הריבית במשק פעמיים נוספות לפחות עד סוף 2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully