וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני: "היינו קרובים לפיצוץ גדול הרבה יותר בעכו"

נתיב נחמני וניר יהב

10.10.2008 / 14:59

יו"ר קדימה בעת ביקורה בעכו: מצב שבו אנשים לוקחים את הדין לידיהם אינו מקובל, יש לכבד אחד את השני ואני מצפה מכל הנהגה, כולל ההנהגה הערבית להשמיע מסר זה"

יושבת ראש קדימה ציפי לבני הגיעה היום (שישי) לערוך סקירה בעכו בעקבות המהומות ביומיים האחרונים. לבני אמרה כי "יום הכיפורים עוסק בצביון שלנו במדינת ישראל, ואת זה צריך לכבד כל אדם. מצב שבו אנשים לוקחים את הדין לידיהם, פוגעים בנפש וברכוש, זהו מצב שלא יתקבל. ישראל לא תהיה מדינה שבה אנשים מתנהלים כראות עיניהם".

לבני הוסיפה כי "יותר חשוב זה מה נעשה מכאן והלאה, זה נוגע לחיים המשותפים במדינת ישראל. המבחן הוא לאן לוקחים את זה מכאן, להבין כמה קרובים היינו לפיצוץ גדול יותר ולעצור בנקודה הזו. מעבר לפעולות שהמשטרה צריכה לעשות, אנחנו צריכים להבין לאן מערכות היחסים בין יהודים וערבים הולכות מכאן – לתפוס את עצמנו במקום, ולכבד אחד את השני, זה המסר שאני מצפה לשמוע מכל הנהגה, כולל ההנהגה הערבית".

הסטטוס קוו העדין נשבר

בצהרים התחדשו ההתקהלויות בעכו באיזור בית העם שברחוב בן שושן בעיר. מספר רב של אנשים הגיעו למקום כשהם נושאים את דגלי ישראל ויידו אבנים לעבר בתים של תושבים ערבים. המשטרה השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות, ולפי שעה השתלטה המשטרה על המפגינים.

בעלי בתי העסק בעיר, בייחוד באזורי המהומות, הגיעו הבוקר ואמדו את הנזק הרב שנגרם. עד שעות הצהרים רוב הנזקים, בעיקר שמשות מנופצות, כבר תוקנו, אך בחלק מבתי העסק עדיין ישנן עדויות לאירועים שהתרחשו ביומיים האחרונים.

בשיחות עם וואלה! חדשות ניסו תושבים ובעלי עסקים, ערבים ויהודים כאחד, לשדר אופטימיות לגבי עתיד היחסים בין תושבי העיר, אך לא הצליחו להסתיר את עומק האכזבה משבירת הסטטוס קוו העדין בעיר. "מי שמגיע לשוק מגיע לקנות ולברוח", סיפר אחד מבעלי דוכני הירקות. בעליה של שווארמה "אביקו", אבי תורג'מן, החליט לא לפתוח את העסק בגלל המצב. "למי אני אפתח?", אמר תורג'מן, "באתי בבוקר, ראינו את הנזקים, והחלטנו שבמתיחות שקיימת עכשיו אין טעם לעבוד. לפי מה שאני שומע פה הלילה תהיה שוב התארגנות משני הצדדים".

פסטיבל עכו בוטל בשל המהומות

בעקבות המהומות החליט ראש עיריית עכו לבטל את "פסטביל עכו -הפסטיבל לתיאטרון אחר", שהיה אמור להתקיים בחול המועד סוכות.

גורמים במשטרה מסרו כי המפכ"ל, דודי כהן, המליץ לראש עיריית עכו שמעון לנקרי שלא לבטל את הפסטיבל. לדברי אותם גורמים המפכ"ל הציע להקצות את כל הכוחות הדרושים כדי לאבטח את שלום המבקרים ולשמור על הסדר במהלך הפסטיבל, למרות המלצת המפכ"ל החליט ראש העירייה על ביטולו של פסטיבל עכו.

שר התרבות המדע והספורט ראלב מג'אדלה אמר כי אם יבוטל הפסטיבל הוא ישקול את המשך התמיכה בו. "פסטיבל עכו הוא אירוע חשוב לחיזוק ולקידום החיים המשותפים בישראל. אני קורא לראש העירייה לחזור בו מכוונתו לבטל את הפסטיבל וזאת לטובת הציבור, במידה ולא יתקיים הפסטיבל במועד המתוכנן ישקול משרד התרבות את המשך תמיכתו בו".

גם ראשי תיאטרון צוותא קוראים לראש עיריית עכו שלא לבטל את קיומו של פסטיבל עכו - פסטיבל לתיאטרון אחר. יושב ראש צוותא ומזכיר התנועה הקיבוצית גברי ברגיל ומנכ"ל צוותא משה טנא ציינו כי "התרבות היא כלי ממדרגה ראשונה לדו קיום ואסור להעביר מסר שתרבות ודו קיום נכנעים לאלימות כלשהי". השניים ציינו כי פסטיבל עכו היא הזדמנות מצויינת כדי להחזיר את השפיות לעיר, שהדו קיום הוא הבסיס לקיומה. במידה שהפסטיבל יידחה הודיעו כי יפעלו להעביר חלק מההצגות לתיאטרון צוותא בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully