וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתן פרס נובל לשלום: מרטי אהטיסרי מפינלנד

10.10.2008 / 11:04

נשיא פינלנד לשעבר יקבל את הפרס היוקרתי בזכות מאמציו ליישב סכסוכים בינלאומיים. הוא נבחר מבין 197 מועמדים

נשיא פינלנד לשעבר, מרטי אהטיסרי, הוא זוכה פרס נובל לשלום לשנת 2008 - כך הודיעה הבוקר (שישי) ועדת הפרס בשטוקהולם, בירת שבדיה. אהטיסרי (71) זכה בפרס על "מאמציו החשובים, במספר יבשות ובמשך יותר משלושה עשורים, לפתור סכסוכים בינלאומיים". "המאמצים הללו", כתבה ועדת הפרס, "מקדמים אותנו לעולם שליו יותר ולאחווה גדולה יותר בין עמי העולם, בהתאם לחזונו של אלפרד נובל".

אהטיסרי, שנבחר מבין 197 מועמדים, היה מעורב במו"מ להסכם בחבל אצ'ה שבאינדונזיה בין המורדים לממשלה ובניסוח התכנית לקביעת עתיד חבל קוסובו. בנוסף, הוא פעל בעירק, בנמיביה, בצפון אירלנד, במזרח טימור ואף סייע לנפגעי הצונאמי. בתגובה ראשונה לזכייה בפרס אמר אהטיסרי: "אני מאושר, נרגש ואסיר תודה". מלבד הפרס, הוא צפוי לקבל מיליון קרונות שוודיות (כ-1.4 מיליון דולר).

פרס נובל לשלום הוא הפרס היוקרתי והנחשב ביותר המוענק כהוקרה למאמצים הגדולים ביותר להביא לשלום בעולם והוא הפרס היחיד אותו יכולים לקבל ארגונים ("רופאים ללא גבולות" ב-1999) או אנשים בודדים. הפרס מוענק על ידי ועדה של הפרלמנט הנורווגי. בין חתני פרס נובל ידועים בעבר ניתן למנות את האם תרזה (1979), הדלאי למה (1989), נלסון מנדלה (1993), נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר (2002) ואל גור (2007).

זכייתו של אהטיסרי התקבלה בהפתעה, שכן לפי רוב ההערכות המועמדים המובילים היו שני מתנגדי משטר סינים: גאו ג'ישנג והו ג'יה. אף אזרח סיני לא זכה בפרס נובל לשלום מאז התהדר ב-1989 הדלאי למה, המנהיג הרוחני של העם הטיבטי שמדינתו נכבשה על ידי הסינים ב-1959, בתואר המכובד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully