וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יזכה בפרס נובל לשלום?

טלי גולדשטין

10.10.2008 / 0:22

הוועדה המחליטה על הזוכים שומרת על חשאיות, אך ההשערות העיקריות הן שיזכה סיני. "כעת כשהאולימפיאדה נגמרה, המכשול הוסר"

פרס נובל לשלום הוא הפרס היוקרתי והנחשב ביותר המוענק כהוקרה למאמצים הגדולים ביותר להביא לשלום בעולם והוא הפרס היחיד אותו יכולים לקבל ארגונים ("רופאים ללא גבולות" ב-1999) או אנשים בודדים. הפרס מוענק על ידי ועדה של הפרלמנט הנורווגי. בין חתני פרס נובל ידועים בעבר ניתן למנות את האם תרזה (1979), הדלאי למה (1989), נלסון מנדלה (1993), נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר (2002) ואל גור (2007). ההכרזה על חתן או חתני פרס נובל לשלום ל-2008 תהיה מחר (שישי) בשעה 11 בבוקר, לפי שעון ישראל. הפרס, ששוויו 1.3 מיליון דולר, יוענק לזוכה בטקס מיוחד שייערך באוסלו, בירת נורבגיה, בעשירי בדצמבר.

לפי כל ההערכות, השנה המועמדים המובילים הם שני מתנגדי משטר סינים: גאו ג'ישנג והו ג'יה. אף אזרח סיני לא זכה בפרס נובל לשלום מאז התהדר ב-1989 הדלאי למה, המנהיג הרוחני של העם הטיבטי שמדינתו נכבשה על ידי הסינים ב-1959, בתואר המכובד. הוועדה המחליטה מי הזוכים בפרס, ידועה בחשאיות שלה ואינה מוכנה לפרסם את שמות המועמדים עד להכרזה עצמה. דבר זה לא עוצר כמובן את חרושת השמועות.

"אני יכול למנות שלוש סיבות מדוע אני סבור שמתנגד משטר סיני עשוי לזכות בפרס השנה", אמר סטיין טונסון, מנהל לשעבר של מכון המחקר לשלום בינלאומי באוסלו, לרשת ה-BBC. "השנה יציין העולם את חגיגות ה-60 לחתימה על ההכרזה האוניברסלית של זכויות האדם, כך שכעת זה הזמן הטוב ביותר להדגיש את מדיניות הפרת זכויות האדם בסין. אף סיני לא קיבל את הפרס בעבר, וסיבה נוספת היא שוועדת פרס הנובל בוודאי לא רצתה לעורר את זעמה של סין לקראת פתיחת המשחקים האולימפיים בבייג'ינג. עכשיו, מכשול זה נעלם", הוסיף.

לא נכנעים ללחצים

יאן האלנד מטלרי, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת אוסלו, הסכימה עם הסברה האחרונה. "במהלך האולימפיאדה, סין הוכיחה לעולם כיצד היא מדכאת זכויות אזרח כגון חופש הביטוי וחופש האסיפה. כעת כשהמשחקים נגמרו, קיימת אפשרות שהפרס יוענק לסיני", אמרה.

הו ג'יה בן ה-35, פעיל למען איכות הסביבה ובמאבק למלחמה באיידס, שוהה בכלא בגין הסתה וחתרנות תחת המשטר. לפני ששה חודשים הוא נשפט לשלוש וחצי שנות מאסר. אשתו, זנג ג'יניאן נמצאת במעצר בית. גאו ג'ישנג בן 41, עורך דין רב השפעה, נמצא ככל הנראה במעצר מאז האולימפיאדה. ב-2001, גאו דורג על ידי משרד המשפטים כאחד מעשרת עורכי הדין הטובים בסין. הוא סבל הטרדות ורדיפות לאחר שזכה בתביעה למען ארגון ה"פאלון גונג" ב-2004. לפי הדיווחים הוא היה יעד להתנקשות, נחטף ונעלם מעל פני האדמה ב-2007. ממשלת סין הזהירה את ועדת פרס הנובל הנורבגית פן תקבל את "ההחלטה השגויה" ותעורר את חמת העם הסיני. מהוועדה נמסר בתגובה כי היא לא תיתן ללחצים חיצוניים להשפיע על החלטתה.

פרסי נובל לשלום הוענקו בעבר לפעילים למען זכויות האדם, אך השנה הפרס עשוי להינתן בסופו של דבר לארגון המעורב באופן ישיר יותר במניעת סכסוכים צבאיים. מוקדם יותר השנה, 111 מדינות ברחבי העולם הסכימו לאסור את השימוש בפצצות מצרר, הישג שארגון CMC, Cluster Munitions Coalition , יכול לזקוף לזכותו ועל כך הוא עשוי לזכות.

למה התכוון נובל?

נשיא קניה מוואי קיבקי וראש הממשלה ריילה אודינגה, שלפי הערכות מועמדים אף הם, עשויים לזכות בפרס הנכסף עבור הסיוע שהעניקו לעצירת האלימות בקניה בתקופה שלאחר הבחירות על ידי הסכמה על ממשלת אחדות. עם זאת, בחירה בשניים תהווה התעלמות מהמאמצים של מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענאן בסוגיה. ענאן זכה בפרס נובל לשלום ב-2001 בעבור עבודתו באו"ם. מועמד נוסף ששמו הוזכר בנושא הוא מנהיג האופוזיציה וראש הממשלה העתידי של זימבבואה מורגן צ'נגראי.

שאיפה אחת של הוועדה הנורבגית היתה להרחיב את התחומים הנכללים תחת קטגוריית פרס נובל לשלום על מנת לשקף דרכים שונות בעזרתן ניתן לקדם שלום בתקופה המודרנית. דוגמה לכך היא זכייתו בשנה שעברה של סגן נשיא ארצות הברית לשעבר אל גור, הידוע בפעילותו למען איכות הסביבה. דוגמה נוספת היא זכייתו ב-2006 של הפרופסור לכלכלה הבנגלדשי מוחמד יונוס, ממציא שיטת "המיקרו אשראי" לעניים, ו"בנק גראמין" שייסד, בעבור פועלו לפיתוח החברה והכלכלה במדינה זו.

יש הטוענים כי זוהי סטייה מרצונו המקורי של אלפרד נובל, שאמר כי יש להעניק את הפרס לאלו ה"מעניקים את השירות הגדול ביותר לאחווה הבינלאומית על ידי דיכוי וצמצום הצבאות בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully