וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב ובאירופה הורידו הריבית ב-0.5%

נמרוד הלפרן

8.10.2008 / 13:28

על רקע המשבר הכלכלי העולמי, הודיעו ראשי הבנקים המרכזיים במהלך משולב וחסר תקדים על הורדת הריבית בשיעור של 0.5%. הירידות בבורסות אירופה התמתנו

הבנק המרכזיים של ארה"ב, אירופה ובריטניה הודיעו היום (רביעי) על מהלך חירום משולב וחסר תקדים של הורדת ריבית, בניסיון לבלום את המשבר הפיננסי והמפולת בשוקי המניות בעולם. הבנק הפדרלי בארה"ב הוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 1.5%; הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הוריד את הריבית בשיעור דומה ל-3.75%; בנק אוף אינגלנד הוריד אף הוא את הריבית בחצי אחוז לרמה של 4.5%. הבנקים המרכזיים של קנדה, שוודיה ושווייץ אף הם הורידו את הריבית בשיעור דומה.

"ההחרפה האחרונה במשבר הפיננסי הגדילה את הסכנה להאטה בצמיחה, וצמצמה את הסכנה לעליות מחירים", נאמר בהודעה משותפת שפירסמו הבנקים המרכזיים. "מכאן, שנדרשת הרחבה מסוימת של התנאים המוניטרים הגלובלים", נאמר עוד בהודעה.

בעקבות הורדת הריביות, נרשמת התאוששות בבורסות אירופה, אשר נפלו מוקדם יותר כבר ב-7.5%, והן מאבדות כעת כשליש אחוז בלבד. בורסת לונדון אף עברה לעלייה של 1%.

מוקדם יותר היום, החריפה המפולת בבורסות העולם על רקע המשבר הפיננסי העולמי המתרחב, בורסות אירופה צללו בתחילת היום ב-7.5%, ובאסיה נפלה בורסת טוקיו ביותר מ-9% - הנפילה החדה ביותר מאז המשבר של 1987. בורסת הונג קונג צללה נפלה ביותר מ-8% למרות הורדת ריבית של 1% עליה הודיעה היום - יום אחד בלבד לאחר שאוסטרליה הורידה את הריבית בשיעור דומה, בהורדת הריבית החדה ביותר זה 16 שנים.

בריטניה הלאימה חלקית 8 בנקים

ממשלת בריטניה הציגה היום תוכנית חירום לחילוץ המגזר הבנקאי במדינה, במסגרתה תשקיע הממשלה עד 50 מיליארד ליש"ט (87 מיליארד דולר) ברכישת מניות בנקים, בניסיון למנוע את קריסת המערכת הבנקאית במדינה.

במקביל יידרשו הבנקים הגדולים בבריטניה להגדיל את ההון שלהם ב-25 מיליארד ליש"ט (43.5 מיליארד דולר). הממשלה מסרה כי שמונה בנקים בריטים ישתתפו בתוכנית, בהם ברקליס (-3.16% , 276.0) HSBC (-3.41% , 870.25) , רויאל בנק אוף סקוטלנד, לוידס TSB ו-HBOS.

ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, אמר כי תוכנית החירום נועדה להשיב את האמון במערכת הבנקאית. עוד ציין כי למרות תוכנית החירום, יש לוודא כי תיצור מצב בו בנקים שנטלו סיכונים מופרזים יקבלו פרס על כך. עוד אמר כי הצעדים יניבו תשואה הולמת למשלמי המסים, וכי המצב הנוכחי חייב צעדים נרחבים יותר מאשר הזרמת נזילות או רכישת נכסים. בראון ציין עוד כי מתנהלים מגעים עם ממשלות אחרות באירופה לגבי גיבוש תוכנית מימון כלל אירופית למגזר הבנקאי.

במסגרת התוכנית, הממשלה תרכוש מניות בכורה בבנקים, והבנק המרכזי של בריטניה יעמיד לרשות המגזר הבנקאי הלוואות בהיקף של לפחות 200 מיליארד ליש"ט (348 מיליארד דולר) - כפליים מהסכום עד כה - בניסיון להגביר את הנזילות בשוק האשראי.

כמו כן, הודיע משרד האוצר הבריטי כי הממשלה תערוב להנפקות אג"ח חדשות של בנקים לטווח קצר ובינוני, בהיקף של כ-250 מיליארד ליש"ט (435 מיליארד דולר) כדי לסייע לבנקים לממן מחדש חובות.

הצגת התוכנית הבריטית באה יום אחד לאחר שממשלת ספרד הודיעה על כוונתה להקים קרן בהיקף של עד 50 מיליארד יורו (68 מיליארד דולר) לרכישת נכסים מבנקים בניסיון להגביר את הנזילות בשוק האשראי המקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully