וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מוריד את הריבית ב-0.5%

דורון שלו

7.10.2008 / 15:23

בנק ישראל הגיב לאי הוודאות הגוברת בשווקים הפיננסיים והפחית במפתיע את הריבית ל-3.75%. הבורסה מגיבה בעליות

בנק ישראל הודיע אחר הצהריים (שלישי) באופן מפתיע על הפחתת הריבית במשק ב-0.5% ל-3.75% החל מ-12 באוקטובר. מהבנק נמסר, כי ההחלטה להוריד עתה את הריבית התקבלה "לנוכח העלייה החדה באי הודאות בשווקים הפיננסיים בעולם והשלכותיה על השווקים המקומיים". המועד הבא בו אמור הבנק להודיע על הריבית יהיה רק בעוד שלושה שבועות.

בחודש שעבר בחר הנגיד סטנלי פישר שלא להעלות את מחיר הכסף. זאת לאחר ארבעה חודשים רצופים בהם העלה את הריבית במנות של 0.25% בכל פעם. בשבועיים האחרונים גבר הלחץ על פישר לבצע הפחתה מיידית של הריבית (חלק מהכלכלנים קראו להורדה חד-פעמית של 2%), לנוכח התפוגגות החששות מהמשך העלייה באינפלציה ולאור הקריסה במחירי הסחורות בעולם (ירידה חדה במחירי הנפט, תירס, חיטה ועוד).

הציפיות לאינפלציה והתחזיות של החזאים המקומיים ל-12 החודשים הקרובים נמצאות עתה בתוך תחום יעד האינפלציה (1%-3%).

מאז החרפת המשבר הפיננסי, גברו הסיכויים להאטה בקצב הצמיחה של המשק בתקופה הקרובה. בהודעה שפירסם בנק ישראל נאמר: "הפחתת הריבית הנוכחית תפעל לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניו. לנוכח ההתפתחויות בשווקים הפיננסיים המקומיים והעלייה החדה בתנודתיות בהם, הפחתת הריבית פועלת להגברת רמת הנזילות בשווקים הפיננסיים המקומיים".

בבנק המרכזי מדגישים, כי ההחלטה להפחית את הריבית עתה עולה בקנה אחד עם יעדי בנק ישראל לתמוך בצמיחת המשק וביציבותו הפיננסית. זאת כל עוד ההתפתחויות בתחום האינפלציה תבאנה להתכנסותה לעבר תחום יציבות המחירים.

חבר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד), אמר בתגובה להחלטת נגיד בנק ישראל על הורדת הריבית במשק, כי "הפחתת הריבית היא צעד מתבקש הכרחי, אך לא מספיק. הנגיד משתמש בכלים שבידיו כדי להרגיע את השווקים, אבל לדעתי אין בזה כדי לפזר אווירה של עסקים כרגיל. דרושים צעדים נוספים ומידיים כדי להקטין למינימום את השפעת המשבר על השוק הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully