וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד לעבור את צום יום הכיפורים בשלום?

נעמה טלמור

8.10.2008 / 9:00

אחרי הארוחה המפסקת יחלו היום אזרחי ישראל את צום הכיפורים. וואלה! חדשות מציג את כל מה שאתם צריכים כדי לצלוח אותו בשלום

"צום מאוד עוזר למנוחה של הקיבה והגוף" - כך אומרת אפרת בן אור, נטורופתית, שפורסת שלל עצות לקראת יום הכיפורים. צום נחשב מאז ומעולם לכלי ריפוי מרכזי ויעיל. אפילו היפוקרטס שמתהדר בתואר אבי הרפואה, העניק לצום את ההגדרה, "סכין הניתוחים של הטבע". ביהדות וגם בדתות אחרות, נחשב הצום למזכך ומביא להתעלות נפשית.

בן אור מדגישה עד כמה הצום הוא למעשה מאוד בריא: "צום מאוד עוזר למנוחה של הקיבה והגוף, בהחלט יש ערך מוסף לצום בן יממה באספקט הזה שאנחנו נותנים מנוחה לעיניים, לפה ולמעי. הגוף לא עסוק בפירוק ועיכול של המזון. לאנשים בריאים אין שום בעיה לצום ואף מומלץ".

לדברי בן אור, חשוב להקפיד בשעות שקודמות לצום על אכילת ארוחות קטנות: "בארוחת הצהריים שלפני הארוחה המפסקת, מומלץ לאכול פחמימות מורכבות וקטניות, לדוגמה אורז מלא עם עדשים, חומוס, שיבולת שועל וקרקרים מחיטה מלאה. הרעיון הוא לשמור על רמה מאוזנת של סוכר בדם ולא לגרום לעליות וירידות תלולות מדי של הסוכר. השינויים עלולים לגרום לצמא מוגבר, רעב, חולשה וסחרחורת. במהלך כל היום שלפני מומלץ להימנע לחלוטין מקפאין, מלוחים ומתוקים ומומלץ לאכול שלוש עד ארבע ארוחות קטנות וכך להגיע לארוחה המפסקת".

לשבור את הצום בקלות

מומלץ לשבור את הצום בשתייה של תה צמחים פושר, בשילוב עם עוגייה או כפית דבש, על התה להיות בטמפרטורה של החדר. תה צמחים מרענן כמו מנטה נענע זוטא לבנה, הצמחים הללו ניחנו בסגולות של הרגעה. חשוב לאכול לאט, ביסים קטנים וללעוס היטב, זאת על מנת להרגיל את הגוף בחזרה לעיכול המזון. אחרי חצי שעה עד שעה אפשר לאכול ארוחה מעט גדולה יותר המורכת גם היא מפחמימות מורכבות וקטניות. הרעיון הוא שכפי שנכנסנו לצום בהדרגה כך אנחנו גם יוצאים ממנו".

מומחים רבים אוסרים על מספר קבוצות באוכלוסיה לצום. למי שמשתמש בתרופות שניטלות אחרי הארוחה, כגון תרופות ממשפחת האספירין, סוגי אנטיביוטיקה שונים, תרופות לאיזון לחץ הדם ועוד, אסור לצום. כמו כן לחולי סוכרת שמשתמשים באינסולין, לקשישים וילדים, לחולים אונקולוגיים במהלך טיפולי כימותרפיה, נוטלי סטרואידים, נשים מניקות, מושתלי איברים, אנשים הסובלים מהפרעות במערכת העיכול (כגון עצירות כרונית או מעי רגיז) וחולים החולים במחלות המוגדרות אוטו-אימוניות (כגון קרון או טרשת נפוצה) גם עליהם חל איסור לצום. "נשים בהריון מחוייבות לצום על פי ההלכה" אומרת בן אור,"אך אם הן חשות ברע יש לשתות או לאכול משהו קטן ואם ההרגשה משתפרת ניתן לשוב ולצום".

מבחינת מזג האוויר, מהשירות המטאורולוגי בבית דגן נמסר כי במהלך יום כיפורים וצאתו מחר יהיה נוח יחסית. יהיה מעונן חלקית וללא שינוי של ממש בטמפרטורות. בתל אביב, בחיפה ובמישור החוף הטמפרטורות המרביות יגיעו ל-27 מעלות. בירושלים עד 24 מעלות, ובאילת הטמפרטורות המרביות יהיו 34 מעלות.

זמני הצום:
ירושלים: כניסה הערב בשעה 16:39, יציאה מחר בשעה 17:50.
תל אביב: כניסה הערב בשעה 16:55, יציאה מחר בשעה 17:51.
חיפה: כניסה הערב בשעה 16:45, יציאה מחר בשעה 17:50.
באר שבע: כניסה הערב בשעה 16:54, יציאה מחר בשעה 17:51.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully