וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש: "תנובה הטעתה במזיד את לקוחותיה"

עדי שמחוביץ

7.10.2008 / 13:30

חברת תנובה תשלם פיצויים בסך 55 מיליון שקל. תנובה הוסיפה סיליקון לחלב דל שומן במשך שנה וחצי, מבלי שיידעה את הציבור

55 מיליון שקלים - זהו הסכום שקבע היום (שלישי) בית המשפט המחוזי בתל אביב כי על חברת תנובה לשלם כפיצוי בפרשת הסיליקון בחלב. בית המשפט קבע כי תנובה הטעתה במזיד את לקוחותיה ואת רשויות המדינה שאמורות היו לפקח עליה, זאת לאחר שבתנובה הודו כי היה שימוש בסיליקון בחלב דל שומן מבלי שיידעו את הציבור.

תנובה תשלם גמול ליורשי התובע הייצוגי תוופיק ראבי בסכום ביניים של 150 אלף שקלים. סכום ביניים בסך 250 אלף שקלים ישולם למועצה הישראלית לצרכנות שצורפה כתובעת נוספת בתיק זה. שאר הפיצוי שהוטל על החברה יחולק בין שלוש מטרות עיקריות - הטבה לצרכנים על ידי הוזלה של החלב, העברת כסף לקרן מחקרים ומלגות בתחום התזונה, שלהם השלכה על בריאות הציבור. המטרה והשלישית היא חלוקת חלב לאוכלוסיות נזקקות באמצעות עמותות העוסקות בכך.

השופט ד"ר עמירם בנימיני קבע כי "תנובה הטעתה את צרכני החלב, בכך שהעלימה מהם את העובדה שהחלב יוצר ושווק בניגוד לתקן ישראלי מחייב. מוצר שיוצר בניגוד לתקן מחייב, טומן בחובו פגם המפחית באופן משמעותי מערכו, שכן הצרכן איננו יכול להיות בטוח בעניין בטיחותו ואיכותו של המוצר, גם אם בדיעבד מתברר כי הפרת חובת התקן לא גרמה לנזק בריאותי. הצרכן נותן אמון בעוסק, ולא ניתן להטיל עליו את הנטל לברר האם המוצר שרכש עונה על דרישות החוק או התקן".

הוסיפה סיליקון במשך שנה וחצי

בספטמבר 1995 התברר כי תנובה הוסיפה סיליקון לחלב במשך יותר משנה וחצי, במהלכה שיווקה כ-13 מיליון ליטרים של חלב דל שומן 1%. עם חשיפת הפרשה הכחישה תנובה את הטענות באמצעות פרסומים לציבור ובדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת, ובכך הוסיפה "חטא על פשע".

הוספת הסיליקון לחלב נעשתה על מנת להתגבר על בעיה טכנית בתהליך הייצור, אף שניתן היה לפתור בעייה זו באמצעות החלפת ציוד בהשקעה של עד 400 אלף דולר. "תנובה העדיפה לעבור על החוק, ולשווק ללקוחותיה חלב שיוצר בניגוד לתקן ישראלי מחייב, כדי לחסוך הוצאה כספית זו. המחלבה קטלגה את הסיליקון שהזמינה מהספק הישראלי תחת סיווג של "חומרי ניקוי", אף שנעשה בו שימוש כתוסף חלב, כדי להסוות את השימוש האמיתי". נכתב בפסק הדין.

לאחר חשיפת הפרשה הגיש תוופיק ראבי, תביעה ייצוגית נגד תנובה בגין הטעיה אסורה, פגיעה כלכלית ופגיעה ברגשותיו. המועצה הישראלית לצרכנות ביקשה להצטרף לתביעה ובית המשפט העליון הכיר בה כתביעה ייצוגית, והתיק הוחזר לבית המשפט המחוזי. נסיונות הגישור בין הצדדים נכשלו, במהלך המשפט מת ראבי, וחלק מסכום הפיצויים יועבר ליורשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully