וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטו של גאידמק: "הוא לא נוכל"

עידן דורנר

6.10.2008 / 16:41

בפריס נפתח המשפט בפרשת "אנגולה-גייט". 42 אנשים, בהם גאידמק, מואשמים כי מכרו נשק לאנגולה במליונים, למרות אמברגו של האו"ם

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

משפטו של איש העסקים ארקדי גאידמק, המואשם בסחר בלתי חוקי בנשק עם ממשלת אנגולה ייפתח היום (שני) בפריז. במקרה שיורשע, צפוי גאידמק לעונש של עד 10 שנות מאסר. רשויות החוק בצרפת הוציאו בעבר צו בינלאומי למעצרו, אולם לא ביקשו את הסגרתו מישראל, על בסיס הימנעותה של ישראל בעבר להסגיר אזרחים המבוקשים במדינות אחרות.

בפרשה מעורבים, בין היתר, גם בנו של הנשיא המנוח פרנסואה מיטראן, שר הפנים לשעבר של צרפת ואנשים נוספים מהאליטה הצרפתית שכיהנו בעמדות מפתח. על פי החשד, המעורבים מכרו נשק לאנגולה בהיקף של 790 מיליון דולר.

במרכז הפרשה עומדים ארקדי גאידמק וסוחר הנשק הצרפתי פייר פאלקון, החשודים שמכרו נשק לאנגולה בתחילת שנות ה-90 בזמן מלחמת האזרחים במדינה. הם מאושמים כי שיחדו שורה של פוליטיקאים צרפתים על מנת שיסייעו להם במכירת הנשק, שהייתה לא חוקית בשל אמברגו הנשק שהוטל עי האו"ם.

גאידמק, שיישפט למרות שלא הגיע למשפט, ופאלקון חשודים כי קנו טנקים, מסוקים, פגזי ארטילריה, מוקשים, וכלי נשק נוספים במזרח אירופה ומכרו אותם לאנגולה דרך חברה הממקומת בפריז ובסלובקיה.

לטענת פרקליטו של גאידמק, עו"ד וויליאם גולדנאדל, מרשו יגיע למשפט המתנהל בפריז. "לדעתי הוא יגיע בעוד מספר ימים. אולי בנובמבר ואולי אפילו לפני כן. הוא מתמודד על ראשות עיריית ירושלים. אין לו מה לדאוג מבחינה מוראלית ומשפטית. הלקוח שלי הוא לא נוכל".

אנגולה הודיעה כי תבקש מבית המשפט בצרפת לסגור את התיק, בטענה שהחוק בצרפת אוסר על חשיפת סודות צבאיים של מדינות זרות. "אנגולה מתנגדת לדיונים ציבוריים הנוגעים לביטחון הלאומי שלה בבית משפט זר", אמר עוה"ד פרסיס טייגן המייצג את המדינה.

כתם נוסף בכהונת מיטראן

הפרשה, שזכתה לכינוי "אנגולה-גייט", היא אחת מיני פרשות מביכות רבות שהכתימו את 14 שנות כהונתו של הנשיא הפופולרי פרנסואה מיטראן, שהסתיימה ב-1995. שורה של פוליטיקאים מימין ומשמאל נקשרו בתקריות מביכות באותה התקופה.

"אנגולה גייט" גרמה גם למתיחות ביחסים בין פריס לבין לואנדה, בירת אנגולה, בה שלט הנשיא חוזה אדארדו משנת 1979. נשיא צרפת ניקולא סרקוזי אמר במהלך ביקור באנגולה בחודש מאי, כי "ברצונו לפתוח דף חדש ולמחוק את אי ההבנות של העבר", במטרה לשפר את יחסי המדינות. מלחמת האזרחים בת 27 השנים באנגולה הסתיימה בשנת 2002.

42 המעורבים בפרשה, בהם גם בנו של מיטראן, ז'אן כריסטוף, ששימש כיועץ לאביו בנושא אפריקה במשך שש שנים, שר הפנים לשעבר שארל פאסקה מהימין ויועצו של מזכ"ל המפלגה הסוציאליסטית ז'ק אטאלי, חשודים כי קיבל תמריצים על מנת לקדם עסקאות בסכומים של מליוני דולרים.

התביעה טוענת כי לצורך ביצוע העסקאות היה צורך באישור רשמי של צרפת, טענה שההגנה דוחה בטענה שהנשק כלל לא עבר דרך צרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully