וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המשבר הכלכלי יבטיח לאובמה ניצחון?

טלי גולדשטין

5.10.2008 / 20:03

מאז פרץ המשבר בוול סטריט, התחזקה תדמיתו של המועמד הדמוקרטי. לעומתו, מקיין מוצא עצמו נלחם, במדינות שהיו בעבר מעוז רפובליקני

המשבר הכלכלי בוול סטריט משנה את מפת הבחירות בארצות הברית. מחד גיסא, הוא מעניק כוח חדש לאסטרטגיה השאפתנית של המועמד הדמוקרטי ברק אובמה, המעוניין לפלוש למדינות הנחשבות למעוזי הרפובליקנים, ומאידך, נרשמת היחלשות במאמציו של יריבו הרפובליקני ג'ון מקיין, המנסה לכבוש את המדינות הנחשבות באופן מסורתי לדמוקרטיות.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח היום (ראשון) כי קמפיין אובמה משקיע מאמצים ניכרים בתשע מדינות לפחות שהצביעו ב-2004 לנשיא ג'ורג' בוש. סימן נוסף לשאפתנות חסרת הגבולות של אובמה הוא העובדה שהסנאטור השחור משתמש בצפון קרוליינה – מדינה בה ניצח בוש בפער של 13% בבחירות האחרונות – כבסיס להכנות לעימות הבא, המתוכנן להיערך ביום שלישי.

מקיין, לעומתו, משקיע מאמצים ניכרים בארבע מדינות בהן ניצחו הדמוקרטים ב-2004: פנסילבניה, ניו המפשייר, וויסקונסין ומינסוטה. בשבוע שעבר הוא החליט באופן מפתיע לדלג על מדינת מישיגן – מדינה שבחרה ב-2000 וב-2004 במועמד הדמוקרטי - ולא להשקיע בה מכספי הקמפיין.

החלטה זו נובעת מעמדה בעייתית בה מוצא עצמו מקיין באחרונה. אובמה, הנהנה מתקציב גבוה הודות לכספי התרומות, מאלץ את מקיין להתחרות בו ולהשקיע כספים במדינות הנחשבות לרפובליקניות, כגון אינדיאנה ומיזורי – מדינות בהן לא חשב מקיין שייאלץ להשקיע כסף רב. במקביל, מצב זה משפיע לרעה על היכולת של מקיין להשקיע כספים באסטרטגיה תוקפנית יותר במדינות הדמוקרטיות. פן נוסף שתרם להחלטת מקיין לוותר על מישיגן הוא הכלכלה המידרדרת במדינה התעשייתית. מצבה הכלכלי של מישיגן הוא כה עגום עד כי מקיין החליט שאין לו סיכוי לנצח בה, למרות המספר הגדול של אלקטורים שהיא מבטיחה למנצח.

סופרים את האלקטורים

על פי חישוב ה"ניו יורק טיימס", מוביל אובמה בפער גדול על מקיין במדינות שמספר האלקטורים שלהן מסתכם ב-189 וצפוי לנצח במדינות המייצגות 71 אלקטורים נוספים – בסך הכל, 260 אלקטורים. לפי שיטת הבחירות הנהוגה בארה"ב, כל מדינה, בהתאם לגודל האוכלוסייה שלה, שולחת מספר מסוים של אלקטורים לגוף מיוחד שכולל 568 אלקטורים, שתפקידו לבחור את הנשיא. כדי לנצח בבחירות לנשיאות, זקוק מועמד ל-270 אלקטורים. מקיין מוביל במדינות המייצגות 160 אלקטורים וצפוי לנצח במדינות המייצגות עוד 40 אלקטורים – בסך הכל, 200. לפי חישוב זה, מדינות המפתח (או "המדינות המתנדנדות"), המייצגות 78 אלקטורים, הן קולורדו, פלורידה, נוואדה, ניו המפשייר, אוהיו ווירג'יניה.

לאובמה יש סיכוי גבוה יותר לצבור את 270 האלקטורים הנדרשים, במיוחד אם מקיין לא יצליח לנצח באף אחת מהמדינות בהן ניצחו הדמוקרטים ב-2004, כגון פנסילבניה – מדינה עליה נלחמים הרפובליקנים בעוז. עם זאת, מאזן הכוחות עדיין יכול להשתנות לקראת ה-4 בנובמבר. שני המועמדים ילחמו ראש בראש בשני עימותים נוספים ומטה מקיין מתכונן להחריף ההתקפות נגד אובמה.

דוגמה לכך היא אמירתה אתמול של שרה פיילין, סגניתו של המועמד הרפובליקני, שתקפה באופן חסר תקדים את אובמה וטענה שהוא "מתחבר עם טרוריסטים". בכנס לגיוס תורמים בקולורדו, התייחסה פיילין לקשריו של אובמה עם ביל איירס הקיצוני, שהיה אחראי לפיגועים שבוצעו בשנות ה-60. איירס עמד בראש ארגון שנטל על עצמו אחריות לפיצוצים שאירעו לפני 40 שנה בוושינגטון - פיצוצים שאיש לא נפגע בהם.

תשדירי הבחירות לא סובלים ממיתון

יועצי מקיין מקווים כי הנושא הכלכלי, שבזכותו עלה אובמה בסקרים בשבועות האחרונים, ייעלם מעט מהכותרות עתה משהקונגרס אישר את תוכנית החירום. כך יוכלו לשוב ולתקוף את אובמה על חוסר ניסיונו בנושא מדיניות החוץ. לטענת מטה מקיין, "לסנאטור אובמה יש יותר כסף מאשר לאלוהים ואקלים פוליטי מושלם – קריסת וול סטריט – ולמרות הכל, הוא מוביל על מקיין רק ב-4%? נתון זה מוכיח שהציבור האמריקאי עדיין לא בטוח שהוא מוכן להיות מנהיג המדינה", אמר ביל מק'ינטורף, אחד מיועצי מקיין.

אובמה מנצל את המשבר הכלכלי כדרך להתמקד בנושאים אחרים החשובים לו, כגון ביטוח הבריאות וביטוח לאומי. בעצרת שנערכה אתמול בווירג'יניה, אמר אובמה לאלפי תומכיו כי תוכנית ביטוח הבריאות של מקיין מיושנת וטומנת בחובה העלאות מס שיותירו מיליוני עובדים ללא ביטוח.

מטה אובמה משדר בימים אלה תשדירי בחירות המכוונות לציבור הבוחרים המבוגר בדרום פלורידה, לאס וגאס ורינו שבנוואדה. תשדירים אלו מותחים ביקורת על תמיכתו של מקיין באפשרות שאנשים בודדים ישקיעו את חסכונותיהם במניות ואג"ח במקום לקבל ביטוח לאומי. "גישה זו מהמרת עם חסכונותיכם", טוענים התשדירים. התשדירים בנוואדה מתמקדים במשבר המשכנתאות, לאור העובדה שהמדינה המדברית סובלת משיעור עיקולי בתים גבוה ביותר. התשדירים בווירג'יניה מתחו ביקורת על הבטחתו של מקיין לחוקק הקלות מס למען חברות הנפט בעוד מחיר גלון דלק לאזרח הפשוט ממשיך לעלות.

לדברי מטה מקיין, המשבר הכלכלי פוגע בו במדינות כגון מישיגן ופלורידה, מדינות בהן קיווה בעבר לנצח. אך עתה נראה כי התקווה הולכת ונמוגה. אובמה השקיע בשבועיים האחרונים 5.3 מיליון דולר בתשדירי בחירות בפלורידה בעוד מקיין השקיע 1.1 מיליון דולר בלבד. על פי הערכות, אובמה הגדיל את תקציב תשדירי הבחירות שלו ב-20% בכל שבוע מאז ספטמבר. אובמה משקיע מאמצים ניכרים לכבוש את הציר הרפובליקני, הכולל את מדינות קולורדו, פלורידה, אינדיאנה, אייווה, נוואדה, ניו מקסיקו, צפון קרוליינה, אוהיו ווירג'יניה. הוא משליך את יהבו גם על מיזורי ומונטנה. "על מקיין יהיה להגן על עצמו", אמר דיוויד פלוף, מנהל מטה אובמה.

מבין ארבע מדינות דמוקרטיות, יועצי מקיין סבורים כי בפנסילבניה יש לו את הסיכוי הגבוה ביותר לנצח. אובמה הפסיד בפריימריז הדמוקרטיים במדינה זו לסנאטורית הילרי קלינטון. רוברט גליסון ג'וניור, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בפנסילבניה, טוען כי הסקרים שמראים כי אובמה פתח פער רציני על פני מקיין מטעים. לדבריו, המדינה מלאה במצביעים ממעמד הפועלים, אותם מצביעים שעל קולם נלחם בפריימריז והפסיד.

על רקע העובדה שהזמן עד יום הבחירות הולך ואוזל, ועמו גם כספם של שני המועמדים, כל החלטה לבטל תשדיר בחירות או ביקור במדינה כלשהי עולה לכותרות, כפי שקרה עם החלטתו של מקיין לוותר על מישיגן. החלטה זו נתפסה כראיה לקשיים בהם נתון מקיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully