וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב בוחנת מחדש את בידודה של סוריה"

עידן דורנר

5.10.2008 / 16:47

בכיר בממשל האמריקאי אמר כי וושינגטון בוחנת כיצד להשפיע בצורה היעילה ביותר על דמשק. "יש סימנים מעודדים מצד סוריה"

ארה"ב בוחנת מחדש את מדיניות הבידוד שלה כלפי סוריה, לקראת חודשי הכהונה האחרונים של הנשיא ג'ורג' בוש בבית הלבן. עם זאת, היא לא צפויה להחזיר לדמשק שגריר מטעמה בזמן הקרוב. כך טוענים בכירים בממשל.

גורם בכיר בממשל האמריקאי אמר כי בוושינגטון דנים בדרכים להשפיע על דמשק, במיוחד לאחר ההתקרבות האחרונה ביחסי צרפת וסוריה, שהגיעה לשיאה בביקורו של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בדמשק, בחודש שעבר.

"אנו בוחנים האם יש יתרון בשינוי מדיניותנו הדיפלומטית" אמר הבכיר, שביקש להישאר בעילום שם, בשל רגישות הנושא. אותו בכיר אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי וושינגטון הבחינה בכמה סימנים מעודדים מצד סוריה, כמו למשל תיווכה בבחירות לנשיאות לבנון והחלטתה לקיים יחסים דיפלומטיים עם שכנתה.

על השינוי במדיניות ניתן אולי ללמוד מהחלטתה של מזכירת המדינה האמריקאית קונדוליזה רייס להיפגש עם מקבילה הסורי שר החוץ וואליד מועלם, בזמן כינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. הייתה זו פגישתם השלישית של השניים בשנה וחצי האחרונות. מועלם אמר כי שיחותיו עם רייס היו "חיוביות" והיוו "פתח לדיאלוג". מקורבים לרייס אמרו כי היא לחצה על מועלם במספר נושאים: יחסי סוריה עם אירן, ביטחון הגבול עם עירק, פעולותיה של סוריה בלבנון, הענקת מקלט לקבוצות טרור פלסטיניות ורפורמות בזכויות האדם במדינה.

הפנטגון מול הבית הלבן

יחסי סוריה וארה"ב הגיעו לשפל לאחר ההתנקשות בחיי ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל חרירי בשנת 2005. וושינגטון טענה כי סביר להניח שסוריה לקחה חלק בהתנקשות. מאז מדיניות ארה"ב היא לבודד את סוריה באמצעות שורה של סנקציות ולהאשים אותה בכך שהיא מאפשרת לקיצונים זרים לחדור לעירק משטחה ולפגוע בכוחות האמריקאים המוצבים שם.
סוריה נמצאת גם ברשימת המדינות התומכות בטרור שהפיצה ארה"ב.

מומחים טוענים כי הפנטגון לוחץ על הבית הלבן בהנחה כי הדבר יביא להפגת המתח באזור, בעיקר בגבול עם עירק. עם זאת, בבית הלבן פחות מתלהבים מהרעיון. בנאום שנשא הנשיא בוש בעצרת הכללית של האו"ם הוא אמר כי סוריה ואירן ממשיכות לתמוך בטרור ולממנו. כשנשאל דובר הבית הלבן גורדון ג'ונדור האם ארה"ב פועלת לשיפור יחסיה עם סוריה, הוא סרב להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully