וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומנו של אילן רמון יוצג במוזיאון ישראל

טלי גולדשטין

5.10.2008 / 16:18

דפים מיומנו של האסטרונאוט הישראלי הראשון בחלל נמצאו בעיר פלסטיין בטקסס. אלמנתו תתרום שניים מהם למוזיאון ישראל בירושלים

עמודים מיומנו של אילן רמון ז"ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון, שנספה בהתרסקות מעבורת החלל הקולומביה ב-2003, יוצגו במוזיאון ישראל שבירושלים. כך דיווחה היום (ראשון) רשת ה-BBC.

37 דפים מיומנו של רמון שרדו את התרסקות המעבורת. מרבית דפי היומן הוחזרו למשפחת רמון, אך שניים הועברו לתצוגה במוזיאון.

בבוקר שבת, ה-1 בפברואר 2003, דקות ספורות לפני נחיתתה המתוכננת, התפרקה המעבורת מעל מדינות קליפורניה וטקסס מעט אחר כניסתה לאטמוספירה. באסון זה נספו שבעת אנשי צוות המעבורת, בהם רמון בן ה-48 - מומחה המטען והאסטרונאוט הישראלי הראשון בחלל.

בתחילה לא היה ברור מה הייתה סיבת התקלה. בסופו של דבר התברר בנאס"א שחתיכת קצף בידוד פגעה כבר בעת ההמראה בכנף הקולומביה וגרמה לפעירת חור בגודל מספר סנטימטרים בשפת הכנף. כתוצאה מכך, בעת הכניסה לאטמוספירה חדרה פלזמה לוהטת בטמפרטורה של אלפי מעלות אל תוך הכנף, והתיכה אותה. בסופו של דבר, גרמה הפגיעה לקריסת הכנף ולאיבוד שליטה במעבורת. גוף המעבורת התגלגל באוויר ללא שליטה, כאשר מגיני החום שלו כבר לא מופנים אל האזורים החמים ביותר. כתוצאה מכך, התפרקה המעבורת באוויר.

לפני שיגור המעבורת, רמון, אב לארבעה, הספיק לספר עד כמה הוא גאה לייצג את ישראל והיהודים. "אני יודע שטיסתי מהווה סמל עבור כל העם הישראלי, במיוחד ניצולי השואה. בגלל שנולדתי בישראל, אנשים רבים רואים בהישג זה הגשמת חלום", אמר.

אחד משני העמודים שיוצגו במוזיאון כוללים תפילה לכבוד השבת, אותה העתיק רמון ליומנו כדי שיוכל להשתמש בה בחלל. הדף השני כולל הערות שרשם רמון לפני השיגור. שרידי היומן נמצאו בעיר פלסטיין שבטקסס.

הדפים שרדו לא רק את החום הגבוה של ההתפוצצות אלא גם את הקור העז השורר בשכבה העליונה של האטמוספירה לפני שנפלו לשדה, רטובים ומקומטים. הם נמצאו חודשיים לאחר ההתרסקות. מומחי מוזיאון ישראל שחזרו את היומן לפני שזה הוחזר על ידי הרשויות האמריקאיות לרונה רמון, אלמנתו של אילן. רמון תחזיק מעתה בדפים, הכוללים הערות ומחשבות, אך היא הסכימה לתרום שני עמודים למוזיאון, שיציג אותם לצד מסמכים חשובים אחרים בהיסטוריה הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully