וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים: הקופות יגבו את מס הבריאות

נעמה טלמור ופנחס וולף

5.10.2008 / 15:12

למרות התנגדות נחרצת של ארגוני זכויות אדם וקופות החולים, הוחלט כי גביית המס מהמשכורות תועבר מהביטוח הלאומי לקופות

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה היום (ראשון) על ביצוע רפורמה במס הבריאות. עם זאת, יו"ר הוועדה ושר המשפטים דניאל פרידמן הוסיף להחלטה סעיף לפיו הוועדה מאשרת את הרפורמה בכפוף לדיון נוסף בנושא בממשלה. בבסיס ההצעה שהתקבלה עומדת הפחתה של 90 שקלים ממס הבריאות שנגבה על ידי הביטוח הלאומי דרך משכורות העובד. 90 השקלים ייגבו על ידי קופות החולים מדי חודש מתחילת שנת 2009. הקופות יוכלו להפחית את התשלום מתחת ל-90 שקלים ובכך יתחרו ביניהן על המבוטחים.

מלבד קופות החולים, מתנגדים לרפורמה גם ארגוני זכויות אדם. מרכז אדוה ו"רופאים לזכויות אדם", הגישו נייר עמדה משותף לוועדת השרים לענייני חקיקה, בו הם דורשים לבטל את ההצעה לתיקון חוק ביטוח בריאות. בנייר העמדה טוענים הארגונים כי ההצעה פוגעת בעיקר בעקרות בית ובמקבלי שכר נמוך וזאת מבלי שיוענקו להם במקביל זכויות אחרות. כמו כן, מדגישים הארגונים כי ההצעה פוגעת באופייה הציבורי של מערכת הבריאות שכן היא מטילה נטל גדול של מימון על קופות החולים.

"האוצר מציג מצג שווא של תחרות כאשר הוא קובע מחיר מקסימום של 90 שקלים, אותו יוכלו הקופות לגבות ישירות ממבוטחיהן בטענה כי הקופות תוכלנה להתחרות ביניהן באמצעות גביית מחיר נמוך יותר", טוענים הארגונים. לדבריהם, "נייר העמדה חושף כי אם יגבו קופות החולים פחות מ-77 שקלים, הן יפסידו כסף". בחישוב שנעשה על ידי "רופאים לזכויות אדם" ומרכז אדוה נמצא כי על פי ההצעה ההשתתפות הממשית של קופות החולים במימון סל הבריאות יעמוד על קרוב ל-20% מסך עלות חוק ביטוח בריאות ממלכתי. כיום משתתפות קופות החולים ב-6.4% מעלות הסל.

כ-560 אלף עקרות בית שהיו פטורות עד היום מתשלום מס הבריאות יצטרפו למעגל משלמי המיסים. מי שעדיין יישאר פטור יהיו ילדים, מקבלי אבטחת הכנסה, קשישים, תשלום מזונות וגמלת נכות. ההערכות הן כי אם יצליחו קופות החולים לגבות 100% מסך המס יעמוד סכום הגבייה על כארבעה מיליארד שקלים.

"הצעת האוצר יוצרת תמריץ להתניית טיפול בתשלום", טוענים בארגוני זכויות האדם, "לא ברור מה יעשו קופות החולים במצב בו לא יצליחו לגבות תשלום ממבוטחים מסוימים (למשל חסרי חשבון בנק) וכפועל יוצא עולה חשש כי הן יתנו את הטיפול בתשלום או לחילופין יוותרו עם מקורות מימון חסרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully