וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את העברת "חצר סרגיי" לרוסיה

פנחס וולף

5.10.2008 / 13:14

המתחם הרוסי שבי-ם יועבר לידי רוסיה, בניסיון לשכנעה להקשיח את הסנקציות נגד אירן. ח"כ שטייניץ: "אולמרט ולבני סוחרים בבירה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

הממשלה אישרה ביום ראשון השבוע את הצעתם של ראש הממשלה אהוד אולמרט ושל שרת החוץ ציפי לבני להעביר את הבעלות על "חצר סרגיי" שבירושלים לרוסיה. אולמרט מבקש להודיע על העברת הבעלות במהלך ביקורו הקרוב ברוסיה, כמחווה לנשיא דמיטרי מדוודב ולראש הממשלה ולדימיר פוטין.

אולמרט דן במהלך ביקורו ברוסיה בדרישתה של ישראל להחריף את הסנקציות על אירן ולמנוע העברת אמצעי לחימה ממוסקבה לדמשק. עד כה הצהירו במוסקבה כי לא יתמכו בהטלת סנקציות נוספות על משטר האייתולות ואף איימו כי ישתמשו בזכות הווטו העומדת לרשותם, אם הנושא יעלה לדיון במועצת הביטחון. אולמרט מקווה כי יוכל לגרום לשינויים במדיניות הרוסית, וסבור כי מסירת חצר סרגיי לרוסיה עשויה לסייע לכך.

חצר סרגיי היא מבנה במתחם במגרש הרוסים במרכז ירושלים. הבניין נבנה ה-1890 על ידי הכנסייה האורתודוקסית ברוסיה, כאכסניה לצליינים רוסים שעלו לרגל לירושלים. עם תחילת המנדט הבריטי בארץ ישראל, המבנה הוסב והפך למרכז משרדי הממשלה הבריטים בארץ. כיום משמש הבניין את משרד החקלאות ואת החברה להגנת הטבע. רוסיה דרשה מזה זמן רב לקבל מחדש את הבעלות על המקום, ששוויו נאמד ב-11 מיליון שקל. אריאל שרון הבטיח כי יעשה זאת, אולם הדבר לא התאפשר מסיבות בירוקרטיות.

"תקדים מסוכן של העברת שטחים"

הדיון בממשלה התקיים לאחר ש"הפורום המשפטי למען ארץ ישראל" עתר לבג"ץ בדרישה להביא את הנושא לדיון בממשלה. הארגון הודיע כי הוא יגיש היום עתירה נוספת לבג"ץ, בטענה שהממשלה היא ממשלת מעבר ואין בזכותה לבצע מהלכים בלתי הפיכים. הפורום מתבסס בעתירתו על דברי נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, שאמרה בוועדה לבחירת שופטים כי לוועדה אין זכות לבחור שופטים, משום שמדובר בממשלת מעבר.

חוגים בימין הביעו בעבר התנגדות להעברת המתחם לידי רוסיה. ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד) אמר הבוקר כי "מתברר שמי שמוכן לוותר במזרח ירושלים לקראת ראש השנה, מוכן לוותר במערב ירושלים לקראת יום הכיפורים". לדבריו, "ממשלת אולמרט –לבני היא הממשלה הראשונה והאחרונה בתולדות ישראל שנוהגת בבירתו הנצחית של העם היהודי כאילו הייתה מטבע עובר לסוחר".

התנגדות להעברת הבעלות של "חצר סרגיי" נרשמה גם מצד גורמים בעיריית ירושלים. יו"ר האופוזיציה במועצת העיר, ניר ברקת, שלח מכתב לשרי הממשלה ובו הוא קובל על הצעת ההחלטה. "זהו תקדים מסוכן של העברת שטחים בליבה של ירושלים לגורמים זרים, בניגוד לאינטרס העירוני", כתב. "הצעד יעורר גופים אחרים אשר טוענים לבעלות על מתחמים רבים אחרים במעמד משפטי דומה לדרוש דרישות נוספות, ובהן למשל מתחם משכן הכנסת אשר נרכש על ידי הכנסייה היוונית".

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ מנחם בן ששון (קדימה) דווקא בירך על המהלך. לדבריו, "ההעברה היא פירעון ראוי של התחייבות קודמיו". באותו עניין, קורא בן ששון להעביר לידי ישראל את "אוצר כתבי היד והספרים הנדירים ובו מאות אלפי דפי תרבות יהודית" שבידי רוסיה. בן ששון פנה גם למזכיר הממשלה עובד יחזקאל בבקשה להעלות את הנושא בישיבת הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully