וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשתף פעולה עם סבא"א אך לא בכל מחיר"

3.10.2008 / 15:20

יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית בסוריה אמר כי דמשק לא תסכים לחשיפת מתקנים צבאיים. "אנו פועלים בשקיפות מלאה, אך לא ניתן לפגוע בביטחון הסורי הלאומי"

סוריה תשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אך היא לא תאפשר ביקורים במתקנים צבאיים. כך נמסר היום (שישי) מדמשק. זאת, מאחר שמהלך כזה יפגע בביטחון הלאומי הסורי.

"ברצוני להדגיש כי ממשלתי משתפת פעולה עם הסוכנות בשקיפות מלאה, ותמשיך כך לכל אורך הדרך", אמר איברהים עותמאן, יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית בסוריה. "עם זאת", הוסיף, "שיתוף הפעולה לא יכלול חשיפת בסיסים צבאיים או סיכון הביטחון הלאומי שלנו".

סבא"א ביקשה לבחון מספר מתקנים צבאיים בסוריה, אך דמשק סירבה בתוקף, ואף הכחישה מספר פעמים בעבר כי יש לה תוכנית גרעין סודית.

"קשה לחשוף פיתוח נשק גרעיני"

בתחילת השבוע אמר מנהל סבא"א מוחמד אל-בראדעי, כי אין יכולת לחשוף הכנות חשאיות לפיתוח נשק גרעיני. הוא התייחס לעיראק בהנהגתו של סדאם חוסיין בשנות ה-80 כמקרה מבחן, וטען שלפקחי סבא"א חסרו בזמנו סמכויות המאפשרות חשיפת הפצתו של נשק גרעיני.

לדברי בראדעי, הקושי זהה היום במדינות הנמצאות בחקירה ומסרבות לאשר את פרוטוקול סבא"א, לפיו פקחים יוכלו להיכנס לאתרים המוגדרים "לא גרעיניים", ולוודא שלא מתקיימת שם פעילות חשודה. "העובדה שיותר ממאה מדינות, כולל ארה"ב, לא אישררו את האמנה, פוגעת ביכולת פעולתה של הסוכנות", אמר בראדעי. הוא ציין כי על עבודתו מקשות גם הפרצות באמנה לאי הפצת נשק גרעיני, המאפשרות למדינות לפתח טכנולוגיה להעשרת דלק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully