וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: נקפיא הגרעין תמורת דלק גרעיני

טלי גולדשטין

2.10.2008 / 18:23

גורם בכיר בטהרן אמר כי אירן תהיה מוכנה לשקול צעד זה אם תקבל ערבות לאספקה של דלק גרעיני. הוא גם דרש את הסרת הסנקציות

אירן תשקול לעצור את פעילות העשרת האורניום אם תקבל ערבויות לאספקה קבועה של דלק גרעיני מחו"ל, כך אמר היום (חמישי) גורם בכיר אירני. כדי שאפשרות זו תתממש, על מפקחי האו"ם להבהיר באופן סופי כי תוכנית הגרעין השנויה במחלוקת של אירן, פניה לשלום. אירן מעוניינת גם שהסנקציות המוטלות עליה על ידי הקהילה הבינלאומית, יוסרו. לא סביר שאף אחת מהאפשרויות הללו יתממשו.

עלי אסגהר סולטנייה, שליח אירן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אמר כי הסיבה שמדינתו מעשירה אורניום היא העובדה שלא קיים הסכם משפטי בינלאומי לגבי האבטחה של אספקת הדלק לאירן. כנשאל האם הסכם כזה יביע להשהיית העשרת האורניום על ידי אירן, אמר סולטנייה כי זה יהיה הצעד הראשון, אך אירן עדיין תצטרך להעשיר כמות מסוימת של אורניום במקרה ותשובש אספקת הדלק אליה.

אם הסכם כזה ייחתם, "אירן תסכים לשקול מחדש את עמדתה. המצב כולו ישתנה ונאלץ לחכות ולראות", אמר סולטנייה. "על כל מדינה לדאוג למלאים שלה במקרה של שיבושים ביבוא הדלק", הוסיף. לדבריו, המערב מנסה להשפיל את אירן על ידי כך שהוא מנסה למנוע ממנה לערוך מחקר ופיתח לגבי דלק גרעיני. "רטוריקה של איומים לא תעזור", אמר.

דו"ח של סבא"א מה-15 בספטמבר הדגיש את חוסר שיתוף הפעולה של אירן עם סוכנות האו"ם לגבי גישה למסמכים ולאתרים כדי לשמש ראיה להכחשותיה לגבי פעילות הגרעין. בכירים באו"ם אמרו כי סבא"א הגיעה לנקודת קיפאון עם אירן.

החומר המודיעיני של האו"ם מרמז, כי אירן מעשירה אורניום, עורכת ניסויים בחומרי נפץ ומשדרגת את טילי השיהאב 3 לטווח ארוך, כדי שיוכלו לשאת ראשי נפץ גרעיניים. לטענת אירן, המידע מזוייף והמתקנים אותם רוצה לבדוק סבא"א הם מתקנים לייצור נשק קונבנציונלי שאמורים להיות סודיים על בסיס ביטחוני. אירן דורשת גם לראות את המסמכים המדוברים.

סבא"א נאבקת במשך שש השנים האחרונות על מנת להגיע לשורש העניין בנוגע לתוכנית הגרעין האירנית. לטענת ארצות הברית ובעלות בריתה האירופיות, אירן מוליכה שולל את האו"ם בעודה ממשיכה בפעילות העשרת האורניום. אירן מרחיבה בהדרגה את פעילות העשרת האורניום שלה בניגוד ברור לדרישות מועצת הביטחון של האו"ם. בבעלותה 4,000 צנטריפוגות והיא מתקינה 2,000 נוספות, נכתב בדו"ח האו"ם. על פי אנליסטים, אירן תוכל לייצר מספיק אורניום לייצור נשק גרעיני בתוך שנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully