וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות בפקיסטן מפחידה את האו"ם

טלי גולדשטין

2.10.2008 / 16:08

על רקע גל האלימות הגואה בפקסיטן והמתיחות בינה לבין ארה"ב, הורה האו"ם לכל ילדי העובדים הבינלאומיים לעזוב את המדינה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הפשיטות שמבצע הצבא האמריקאי נגד חמושים בתוך שטח פקיסטן מזיקות להתקדמות שנרשמת על ידי הצבא הפקיסטני במלחמתו בטרור. כמו כן, פשיטות אלו מהוות הפרה של הריבוניות הפקיסטנית, כך אמר אתמול (רביעי) שר החוץ החדש של המדינה המוסלמית. שאה מחמוד כורשי אמר כי ההתקפות שביצע באחרונה הצבא האמריקאי על חמושים המשתייכים לארגוני הטליבן ואל קאעדה בצד הפקיסטני של הגבול עם אפגניסטן עלולות להוות מכשול למאמצי הממשלה להילחם בטרור באזורי הפקר אלו. "חוששתני שההתערבות האמריקאית במלחמה קשה זו מאיימת להפוך את כל מה שכבר השגנו", אמר כורשי בנאום שנשא באוניברסיטת פרינסטון.

היחסים בין ארצות הברית לפקיסטן הפכו מתוחים יותר מאז הפשיטות האחרונות של הצבא האמריקאי במדינה. לדברי בכירים אמריקאים, לוחמי הטליבן ואל קאעדה משתמשים בשטחי ההפקר כבסיס ממנו הם מבצעים התקפות בתוך שטח אפגניסטן. הפעילות האמריקאית עלולה לעורר את זעמם של התושבים המקומיים, אמר כורשי. "הציבור הפקיסטני רואה ובצדק בתקיפות אלו הפרה של הריבוניות. אנחנו צריכים להיזהר ולא להחריף את דרך הפעולה של אלו התומכים באלימות. כשגורם זר שהוא בעל ברית וידיד שלנו מתערב, זה פוגע בנו יותר. אם צריך לנקוט בפעולות כלשהן, פקיסטן תנקוט בהן", הוסיף.". לדבריו, כוחות פקיסטניים נלחמים בחמושים באזורי הגבול מאז 2004, לחימה שגבתה מאות קורבנות.

כורשי אמר כי בלתי אפשרי לנצח במלחמה בפקיסטן או אפגניסטן בעזרת שימוש בכוח צבאי בלבד. "יש ללוות את השימוש בכוח צבאי בפעילות פוליטית, כלכלית וחברתית", אמר. "כוח צבאי אינו יכול לכבוש את מוחם וליבם של האזרחים".

פיגוע ההתאבדות בשבת ה-20 בספטמבר במלון "מריוט" שבאיסלמאבאד החריף את המתיחות בין ארצות הברית לפקיסטן לגבי הסוגיה עד כמה אגרסיבית צריכה להיות המלחמה בטרור במדינה. בפיגוע נהרגו 53 בני אדם, בהם שגריר צ'כיה בפקיסטן ושלושה אמריקאים, ומעל ל-250 נפצעו. בתוך כך, מחבל מתאבד פוצץ עצמו היום במחוז צ'רדאסה בפיגוע שכוון נגד הפוליטיקאי אספנדייר וואלי קהאן, מנהיג מפלגת ANP, המהווה חלק ממשלת האחדות. קהאן עצמו לא נפגע, אך שלושה בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו. בתגובה לעלייה בגל האלימות בפקיסטן, הודיע האו"ם כי הוא מגביר את רמת האבטחה במדינה והורה לילדים של עובדי האו"ם לעזוב את פקיסטן.

מאז פיגועי 11 בספטמבר, הפכו ארה"ב ופקיסטן לבעלות ברית קרובות במלחמה באפגניסטן. הנשיא דאז פרווז מושרף הפנה עורף למשטר הטליבן, בו תמך במשך שנים ארוכות, והחל לשתף פעולה עם האמריקאים. תומכי הטליבן מצאו מסתור בפקיסטן לאחר הפלישה האמריקאית ב-2001, וכעת הם מנצלים את חסותם של בני השבטים הפשטונים המקומיים על מנת להסתנן דרך הגבול האפגני בדרכם למתקפות נגד כוחות ארה"ב ונאט"ו. מאז 2004, ארה"ב דחקה בממשלת פקיסטן להגביר את הפעילות הצבאית נגד הטליבן ובעלי בריתו, השולטים בשטחים גדולים של אזור הגבול עם אפגניסטן. בשנה שעברה, נהרגו 2,000 בני אדם על ידי מורדים מוסלמים בפקיסטן ונרשמו 89 פיגועי התאבדות. כאלף חמושים נהרגו מאז אוגוסט האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully