וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חודש מרוץ הגרעין בין הודו לפקיסטן?

עידן דורנר

2.10.2008 / 12:30

בארה"ב אישרו עסקת גרעין עם הודו, לאחר אמברגו של 30 שנה. בפקיסטן עקבו בדאגה והודיעו: "שמורה לנו הזכות לדרוש עסקה דומה"

הסנאט האמריקאי אישר הלילה (חמישי) את עסקת הגרעין עם הודו, מספר ימים לאחר שבית הנבחרים אישר אותה ברוב גדול. בכך הסתיימו שלושה עשורים, שבהם נאסר על אמריקאים לספק ציוד וטכנולוגיה גרעיניים להודו. ההסכם יאפשר לניו דלהי לקבל ממדינות המערב טכנולוגיה גרעינית ודלק גרעיני מוזל. בתמורה היא התחייבה לאפשר לפקחי האו"ם לבדוק את מתקני הגרעין האזרחיים שלה. ההסכם ייכנס לתוקפו לאחר שנשיא ארה"ב ג'ורג' בוש יחתום עליו.

ראש ממשלת פקיסטן ראזה גילאני אמר היום בתגובה, כי אישור העסקה יסלול את הדרך לעסקה דומה גם עם פקיסטן. לדבריו, "העסקה לא צריכה להוות סיבה לדאגה. כעת לפקיסטן שמורה הזכות לדרוש עסקה דומה. איננו רוצים הפליה. גם אנחנו נבקש עכשיו עסקה לקבלת טכנולוגיות גרעיניות למטרות אזרחיות וארה"ב תהיה חייבת להיענות לכך".

לטענת מומחים, העסקה תגרום לנזק אדיר למדיניות אי-הפצת נשק גרעיני ברחבי העולם. היא מאפשרת להודו לרכוש מארה"ב דלק גרעיני וטכנולוגיה גרעינית, למרות שביצעה ניסויים בנשק גרעיני ומעולם לא חתמה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

ארה"ב חוששת מעסקה דומה עם פקיסטן

פקיסטן והודו ניהלו בינהן שלוש מלחמות, מאז הכריזו על עצמאותן בשנת 1947. בין השתיים כמעט ופרצה מלחמה נוספת בשנת 2002, בעיקר סביב סוגיית חבל קשמיר שנמצא על גבול הודו-פקיסטן. עם זאת היחסים בין המדינות השתפרו בעקבות תחילת שיחות השלום שהחלו בשנת 2004.

פקיסטן, שגם היא לא חתומה על האמנה, ערכה בשנת 1998 ניסוי גרעיני, בתגובה לניסוי הודי. היא נחשבת לאחת המדינות הזוכות לסיוע נרחב ביותר מארה"ב ונחשבת לבעלת בריתה במאבק בטרור, בעיקר בתקופת שלטונו של הנשיא היוצא פרבז מושרף.

עם זאת, רבים בארה"ב חוששים לאשר עסקה דומה, כיוון שלפקיסטן אין את המסורת הדמוקרטית ארוכת השנים שיש להודו. החשש הכבד ביותר הוא שנשק גרעיני יפול לידי קיצונים איסלמיים. עבד אל-קאדר חאן, הנחשב לאבי פצצת הגרעין הפקיסטנית, הפך למפיץ הגדול בהיסטוריה של ידע וחומרים גרעיניים ברחבי העולם. בין היתר הוא חשוד כי מכר טכנולוגיה למדינות עוינות, בהן גם לאירן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully