וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה באפריקה ישראל?

שרון שפורר

2.10.2008 / 9:38

המשקיעים והבנקים מודאגים ממצבה של החברה, שמנייתה צנחה לשפל. משבר הנדל"ן בארה"ב וברוסיה יצר חוסר ודאות סביב פעילותה

"זה לא ייאמן. נראה שמשהו קורה שם ואנחנו לא יודעים מהו". כך אמר בכיר בשוק ההון ביום שלישי האחרון משנתחוור לו שזה היום השני שבו אפי פיתוח, החברה-הבת של אפריקה ישראל, צנחה ב 17%, על אף ששוקי ההון חתמו בעליות.

ובאמת, חוסר ודאות אופף את פעילות אפריקה ישראל (3.29%- , 8800.0) בחודשים האחרונים נוכח משבר האשראי והנדל"ן שפקד את השווקים בכלל ואת ארה"ב ורוסיה בפרט - שם פעילה אפריקה ביתר שאת.

אבל לא רק המשקיעים מודאגים. השפל שרושמת מניית אפריקה מעורר חשש גם בבנקים הגדולים, פועלים ולאומי, המממנים הגדולים של אפריקה בשוק המקומי. בעל השליטה לב לבייב צפוי בימים הקרובים להגדיל את הבטחונות לבנקים על ידי שעבוד נוסף של כ-20%-10% מהון המניות של החברה, לאחר שרכש לפני כשבוע וחצי אג"ח של אפריקה בכ-600 מיליון שקל, ושיחרר על ידי כך מניות משעבוד.

בעקבות הגדלת הבטחונות על ידי לבייב יגיע השעבוד לבנקים לכ-80%-75% מאפריקה ישראל. השליטה בחברה - יותר מ-50% - תהיה משועבדת לבנק הפועלים והיתרה בעיקר לבנק לאומי. בנוסף, על פי ההערכות, אפריקה אינה השעבוד היחיד לבנקים וקיימים בטחונות נוספים ששיעבד בעל השליטה בחברה לתאגידים שמממנים אותו.

על-פי הדו"חות הכספיים של אפריקה לרבעון השני, היקף ההתחייבויות שלה לתאגידים בנקאיים לזמן ארוך מגיע ל-6.5 מיליארד שקל והיקף ההתחייבויות לתאגידים בנקאיים לטווח קצר מסתכם ב-7.7 מיליארד שקל נוספים, כך שסך החוב לבנקים מגיע ל-14.2 מיליארד שקל. מעבר לכך חייבת החברה כ-9 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה.

ככל הנראה, נכון להיום אפריקה עומדת בכל התשלומים לבנקים ולא קיימת בעיה בהחזר החובות של החברה או בהחזר החובות של לבייב עצמו. עיקר הבעיה נובעת לפי שעה מהשחיקה בשוויה של אפריקה, הסובלת מירידה בשווי החברה-הבת שלה האחראית לעיקר פעילותה - אפ"י פיתוח.

מקבוצת לבייב הבינלאומית נמסר בתגובה: "אין לנו כל בעיה להעמיד כל ערבות לכל בנק בארץ ובעולם אם נידרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully