וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיני כלכלני העולם נשואות לקונגרס

עידן דורנר

2.10.2008 / 10:17

התכנית להצלת הכלכלה האמריקאית אושרה הלילה בסנאט ברוב קולות, אך היא עדיין טעונה את אישור הקונגרס לפני שתצא לדרך

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

אחרי שעות של מגעים ודיונים, אישר הלילה (חמישי) הסנאט האמריקאי את תכנית החירום הכלכלית של הממשל. 74 סנאטורים הצביעו בעד התכנית, ואילו 25 הצביעו נגדה. בין התומכים היו גם שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית, הסנאטור הדמוקרטי ברק אובמה והסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין. הסנאטור הדמוקרטי אדוארד (טד) קנדי נעדר מההצבעה בשל מצבו הבריאותי.

עם זאת, כדי שהתכנית, שעלותה היא 700 מיליארד דולר, תוכל לצאת לדרך, היא טעונה אישור של בית הנבחרים האמריקאי, הבית התחתון של הקונגרס. מוקדם יותר השבוע, דחה בית הנבחרים את התכנית, אולם מאז הוכנסו בה שני תיקונים: הטבות מס לעסקים ולמעמד הביניים והעלאת התקרה של ביטוח פיקדונות בנקים מ-100 אלף ל-250 אלף דולר לחשבון נתון.

מיד לאחר אישור התוכנית בסנאט, החלו נציגי שתי המפלגות לנסות ולשכנע חברי קונגרס שהצביעו ביום שני נגדה, להפוך את הצבעתם. מאמצים מיוחדים נעשו כדי לשנות את דעתם של חברי קונגרס רפובליקנים, חברי מפלגתו של בוש, שהצביעו נגד הצעת החוק. עם זאת, קיים גם חשש כי חברי קונגרס שהצביעו בעבר בעד התכנית, יצביעו נגדה, כיוון שהנטל על הגירעון התקציבי צפוי לגדול.

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש שיבח את חברי הסנאט על אישור התכנית והביע תקווה שגם בית הנבחרים יאשר אותה. בהודעה כתובה מטעמו נאמר: "הודות לשיפור שהסנאט ביצע בחוק, אני מאמין שחברי שתי המפלגות בבית הנבחרים יוכלו לתמוך בו. העם האמריקאי מצפה - והכלכלה שלנו דורשת - שבית הנבחרים יאשר את החוק הטוב הזה השבוע ויעביר אותו לשולחני". הוא הוסיף, שהחוק "חיוני לביטחון הפיננסי של כל אמריקאי".

"אסור לנו להיכשל"

לפני ההצבעה הפצירו שני המועמדים לנשיאות בעמיתיהם לסנאט לאשר את התכנית. "אסור להיכשל היום", אמר הסנאטור ברק אובמה במהלך הדיון בסנאט. לדבריו, "זה לא רק משבר בוול סטריט אלא משבר אמריקאי. אנחנו חייבים להיות מוכנים להקריב קורבנות, ולצאת מהמשבר מאוחדים, כאומה אחת. כולנו אחראים לפתור את המשבר". "אם לא נפעל", סיכם אובמה, "הבעיות ימשיכו לנגוס בכלכלה. הזמן לפעול הוא עכשיו. בואו נעשה את מה שנחוץ למען המדינה עכשיו".

גם הסנאטור ג'ון מקיין הזהיר כי אם התכנית לא תאושר הבעיות הכלכליות של ארצות הברית יחריפו. "אם אישור תכנית החילוץ ייכשל, המשבר הנוכחי יהפוך לאסון", אמר מקיין באסיפת בחירות במדינת מיזורי. "אני בטוח שיש מספיק אנשים בעלי רצון טוב בשתי המפלגות שייסייעו להוציא את אמריקה מהמשבר".

בתוך כך, המסחר בוול סטריט, שהסתיים בטרם אישור התכנית, ננעל בירידות שערים קלות. מדד דאו ג'ונס איבד 0.2% ל-10,831 נקודות, נאסד"ק השיל 1.1% ל-2,069 נקודות ו-S&P 500 ירד ב-0.5% ל-1,161 נקודות.

לפי תכנית החירום של הממשל, יוזרם סיוע כספי למוסדות הפיננסיים באופן הדרגתי. בשלב ראשון יוזרמו 250 מיליארד דולר ובשלב שני יועברו 100 מיליארד דולר נוספים. יתר הסכום יוזרם בהתאם לתוצאות הפיקוח והבקרה במהלך חמש השנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully