וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה פתחה את רצועת הביטחון בגאורגיה

1.10.2008 / 10:00

למרות ההצהרות שלא תאפשר הגישה לרצועה למשקיפים, רוסיה דווקא פתחה את המעבר לסיורים. המחוזות הבדלנים עדיין סגורים

משגיחי השלום של האיחוד האירופי החלו לנטר הבוקר (רביעי) את הפסקת האש בין רוסיה וגאורגיה, שנכנסה לתקופה לאחר המלחמה בין השתיים בחודש אוגוסט האחרון. למרות הודעת רוסיה כי לא תאפשר זאת, סיור של משקיפי השלום נכנס לרצועת הביטחון סביב המחוז הבדלני דרום אוסטיה. על פי דיווח של עדי ראייה, מכונית הסיור הגיע לעמדת בידוק של הצבא הרוסי, ולאחר כעשר דקות של התייעצות, ניתן לה אור ירוק להמשיך אל תוך הרצועה.

במסגרת הסכם הפסקת האש שהושג בתיווך צרפתי, מעל ל-200 משקיפים יצפו בנסיגה הרוסית משתי רצועות הביטחון שהוקמו לאחר המלחמה, ונמצאות עמוק בתוך שטחה של גאורגיה. על פי ההסכם, רוסיה תסיג את כוחותיה עד ה-10 בחודש. הצעד הפותח של פעילות המשקיפים היה סיור משותף של ארבעה צוותים מכפר השוכן כ-40 קילומטרים צפונית לבירה טביליסי לכיוון הצד המזרחי של המחוז הבדלתי דרום אוסטיה. בכיר באיחוד האירופי אמר שהסיורים ייצרו קשר עם האוכלוסיה המקומית.

אתמול הודיע הצבא הרוסי כי למשקיפים, שאינם חמושים, לא תינתן גישה לרצועות הביטחון שהוקמו סביב אבחזיה ודרום אוסטיה. "ממחר, נציגים של האיחוד האירופי יבצעו את ההשקפה רק עד לגבול הדרומי של רצועות הביטחון", אמר ויטאלי מנושקו, דובר כוחות השלום הרוסים שנמצאים סביב דרום אוסטיה.

אז רוסיה מעכבת או לא?

בין רוסיה וכוחות האיחוד האירופי מתנהלים דיונים לגבי הליך הנסיגה והתפרסות המשקיפים. מקור במשרד ההגנה הרוסי אמר כי המדינה לא מעכבת את התפרסות הנציגים האירופים. "ההחלטה למנוע את הכניסה לרצועות הביטחון לא אומר שאנו אוסרים את הקשפת האיחוד באזור המפורז עצמו". לעומת זאת, גאורגיה טענה כי רוסיה מנסה "לעכב את התהליך".

שליחי האיחוד מקווים לראות נסיגה בשלבים של הכוחות הרוסים ובו בעת חזרה של כוחות המשטרה הגאורגית לאזורים המפורזים, כדי להימנע מוואקום ביטחוני אותו עלולים לנצל אזרחים חמושים.

כוחות הצבא הרוסי נכנסו באוגוסט לעומק גאורגיה לאחר ניסיון גאורגי לשוב ולשלוט במחוז הבדלני דרום אוסטיה. המלחמה ערערה את ביטחון המערב בקווקז כנתיב להעבר נפט וגז מהים הכספי. כמו כן, בעקבות המלחמה ניזוקו הקשרים בין רוסיה והמערב, אך לא הביאו להחלת סנקציות. רוסיה טענה כי ניסתה להגן על האזרחים האוסטים, אך המערב קרא לתגובה "לא פרופורציונלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully