וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צפון קוריאה שבה לייצר נשק גרעיני?

1.10.2008 / 8:42

בכיר אמריקאי הגיע למדינה בעקבות חשדות ארה"ב, בניסיון להציל ההסכם במסגרתו תתפרק מנשק גרעיני. האם הסנקציות לא צלחו?

שליח בכיר מטעם ארצות הברית הגיע הבוקר (רביעי) לצפון קוריאה בניסיון להציל את הסכם ההתפרקות הגרעינית של המדינה, ולמנוע הקמתו מחדש של מפעל בו יוצר פלוטוניום לנשק בלתי קונוונציונלי. סגן שר ההגנה האמריקאי, כריסטופר היל, הגיע לצפון קוריאה ימים ספורים לאחר שזו איימה להפר הסכם ההתפרקות בעד סיוע ולשוב לייצר פלוטוניום במפעלה לאחר שנהרס במסגרת ההסכם.

בכיר בארצות הברית אמר שהיל עבר את הגבול בין דרום קוריאה לצפונה מוקדם בבוקר. אתמול אמר היל שיילחץ על המשטר בפיונגיאנג לקבל את שיטת הבהרות באמצעות הצהרות, וכן להגיב לחשדות ארה"ב כי המדינה מקיימת פרויקט סודי להעשרת אורניום. "מה שהם עושים הוא באופן ברור ההפך ממה שאנו מנסים להשיג", הסביר. טרם פורסם מועד חזרתו של היל.

בסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית דווח כי הממשל זיהה פעילות מינורית במפעל ההרוס, והביע חשש שהצפון "מנסה לשחזר אותו". עם זאת, ייתכן שהעשן שנצפה עולה מתוך המפעל עלה משריפת בגדי עבודה וציוד, דווח שם. סוכנות המודיעין של הצפון לא הסכימה לאשר את הדיווח. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמרה בשבוע שעבר כי הצפון גרש משטח המפעל משקיפים של האו"ם ומתכנן להשיבו לפעולה תוך כמה ימים. לדברי הסוכנות, הצעד נועד ללחוץ על וושינגטון.

צפון קוריאה, שביצעה ניסוי גרעיני בחודש אוקטובר בשנת 2006, פרקה את מפעל ייצור הנשק בחודש נובמבר שעבר כחלק מהסכם אליו הגיעה עם סין, יפן, רוסיה, דרום קוריאה וארצות הברית. היא החליטה להכנס למשא ומתן לאחר שהמדינות הטילו עליה סנקציות משמעותיות. מומחים אמרו כי מרבית הצעדים לפירוקו הגרעיני של הצפון כבר ננקטו וכי יהיה קשה לשוב לייצור הפלוטוניום.

המדינה סירבה להיענות לדרישת ארצות הברית לווידוא ההתפרקות בטענה כי הצעד יהיה פולשני מדי. וושינגטון השיבה בהצהרה שתסכים להסיר את המדינה מרשימת "מדינות ממנות הטרור" רק לאחר שזו תסכים "להניע מחדש" את מנגנון הבדיקה. מיד לאחר שתוסר מהרשימה, יוכל הצפון המבודד להיכנס למעגל הסחר העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully