וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמדים לנשיאות: "לאשר תוכנית החילוץ"

30.9.2008 / 0:07

אובמה ומקיין האשימו זה את זה בתרומה למשבר, ואמרו כי יש לפעול יחד לפתרונו. הנשיא בוש הזהיר מפני המשך הסחבת: "הכלכלה תלויה בצעדים נחרצים"

יום לאחר שהקונגרס האמריקאי דחה את תוכנית החילוץ הפיננסית, המועמדים לנשיאות ארצות הברית ברק אובמה וג'ון מקיין האשימו אתמול (שלישי) אחד את השני בתרומה למשבר. שניהם הדגישו בנפרד את הצורך של שתי המפלגות לשלב כוחות בניסיון להשיג הסכמה שתתקבל על דעתם של 95 הדמוקרטים ו-133 הרפובליקנים שהתנגדו אתמול להצעת התוכנית.

עד כה היתה לאובמה ולמקיין השפעה מועטה על התקדמות תוכנית החילוץ, וכעת הם דוחקים לאישור התוכנית להצלת המערכת הפיננסית הקורסת, בעלות של 700 מיליארד דולר. שניהם מזהירים מפני אסון כלכלי במידה שהתוכנית לא תאושר.

אובמה ומקיין פנו לאזרחי ארה"ב בקריאה לתמוך בתוכנית חילוץ, לאחר שמסקרים שנערכו בימים האחרונים עולה כי רק 38 עד 45 אחוז מהאמריקאים תומכים בתוכנית. "חוסר פעולה אינה אופציה", אמר אובמה בנאום שנשא באיווה, ובנאום אחר שנשא בברנו, נבאדה, אמר: "זה לא הזמן שפוליטיקאים יתעסקו בבחירות. זה הזמן עבור כולנו להתעסק בעתיד ארצנו האהובה. זה הזמן לפעולה".

מקיין מצדו אמר כי הוא מאמין שאחת הסיבות שהקונגרס לא אישר את התוכנית, היא מכיוון ש"הם לא הפנימו שאלה שנפגעים מהמצב הם האזרחים הפשוטים ובעלי העסקים הקטנים. האנשים האלה הם המנוע של הכלכלה".

"הנזק עלול להיות ממושך"

מוקדם יותר אתמול, נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש הביע אכזבה מדחיית תכנית החירום הכלכלית של הממשל בבית הנבחרים אמש וקרא לקונגרס לאשר בהקדם את התכנית כדי להניע מחדש את הכלכלה האמריקאית.

בנאום לאומה אמר בוש, כי עלות יישום התכנית - 700 מיליארד דולר - היא אכן גבוהה, אך הזהיר כי אם לא נפעל, עלול להיגרם לכלכלה "נזק כואב וממושך". "אני מבטיח לאזרחים שלנו ולאזרחי העולם", אמר בוש, "שמה שהיה אתמול אינו סוף תהליך החקיקה".

עוד הוא הבטיח, כי לאחר ההתאוששות הכלכלית, ימכור הממשל את הנכסים שהוא קונה כעת, ובסופו של דבר יחזיר את רוב עלות תכנית החירום. הוא הדגיש, כי "הקונגרס חייב לפעול" וכי כלכלת ארה"ב תלויה ב"צעדים נחרצים".

שלשום דחה בית הנבחרים את תכנית החירום, שנועדה להזרים לשווקים 700 מיליארד דולר, ברוב של 228 קולות לעומת 205. התכנית התגבשה לאחר ימים ארוכים של משא ומתן וכללה פשרות רבות, אולם המחוקקים דחו אותה בכל זאת.

הרפובליקנים בקונגרס, שהפילו את התכנית, צפויים להתעקש על מספר שינויים, ביניהם תוכנית ביטוח לכל אגרות החוב מגובות המשכנתאות והערכת השווי האמיתי של הנכסים הבעייתיים על ידי רגולטור הבנקים. עם זאת, אישור תנאים אלה בתכנית החילוץ עלול לעלות לממשל האמריקאי בקולותיהם של הדמוקרטים.

(עדכון אחרון: 22:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully