וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על מה אני מקבל צל"ש? לא יודע"

יהושע בריינר

29.9.2008 / 16:30

בזמן שסגן מפקד גדוד הסיור הבדואי קיבל צל"ש מהרמטכ"ל, בגדוד מנסים למשוך צעירים לשירות. "החבר'ה האלה תורמים בצורה יוצאת דופן"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

בין שמונת מקבלי הצל"שים אתמול שחולקו על ידי אלוף פיקוד הדרום יואב גלנט ומפקד אוגדת עזה משה (צ'יקו) תמיר היה גם רס"ן ואחיד אל-הוזייל. אל-הוזייל, סגן מפקד גדוד הסיור המדברי (הבדואי) לא הבין על מה המהומה. "תאמין לי שאני לא יודע למה אני מקבל צל"ש", הוא אמר, "תיפקדתי בדיוק כמו שכל מפקד צריך לתפקד במהלך אירוע, ומבחינתי זה צל"ש שמגיע לכל הגדוד".

אל הוזייל עצמו קיבל את הצל"ש על פעילותו במהלך סיכול ניסיון פיגוע התופת באפריל האחרון בכרם שלום, אז הצליחו לחדור למעבר 3 רכבי תופת מוסוות לרכבי צה"ל, שהתכוונו להתפוצץ בסמוך לחיילי הגדוד ולחדור לאחד מיישובי האיזור. על אף הערפל הכבד, הצליח אל הוזייל להזהיר את חייליו ודאג כי כולם יכנסו למרחבים מוגנים, ולאחר התפוצצות אחד מהרכבים פעל לסיום האירוע, שנגמר בנס רק ב-13 פצועים, בינהם אל הוזייל בעצמו. "המטרה שלנו היא ברורה, למנוע בכל מחיר פגיעה בישראלים, כמונו", הוא אומר, "אנחנו אומנם בדואיים אבל אנחנו חלק בלתי מהמדינה, וזו החובה שלנו לשרת אותה".

רק אחוזים בודדים מתגייסים

הבעיה של אל-הוזייל היא שהוא וחבריו לגדוד הם בודדים מבני העדה הבדואית בארץ שאכן מתגייסים לצבא. רק אחוזים בודדים מבני הנוער הבדואיים מתגייסים לצה"ל, ובשנים האחרונות מנסים גורמי צבא לנסות ולשכנע את הצעירים להעדיף את הסיורים בגזרת עזה על פני לימודים אקדמיים. בשנים האחרונות נכנסו גם גורמי איסלאם קיצוניים לכפרים, מנסים לשכנע את הצעירים להעדיף את המסגדים על פני המוצבים.

"אומנם הכפלנו את מספר המתגייסים באחרונה, אבל זה לא מספיק", אומר מפקד גדוד הסיור המדברי סא"ל יריב אלבז. "אנחנו עוברים מבית לבית, נכנסים להרצאות בבתי ספר ומנסים לשכנע אותם להתגייס. זו משימה לא פשוטה, כי מעבר לצבא עומדים בפניהם פיתויים כמו לימודים או עבודה. אנחנו פשוט מנסים לומר להם שדרך שירות בגדוד הם יצליחו להשתלב בחברה הישראלית. ברור לי שיש על החברה הזאת סטיגמה, אבל מספיק לראות את הפעילות המצויינת שלהם בשנה האחרונה ברצועת עזה כדי לדעת שהחבר'ה האלה תורמים למדינה בצורה יוצאת דופן". כעת החלו בגדוד בתוכנית מיוחדת שתאפשר לחיילים לגשת לקורסי הכשרה למשטרה ולשירות בתי הסוהר עוד במהלך השירות, בתקווה שזה ימשוך את המתגייסים החדשים.

רס"ר מרזוק סוועאד, המשמש כמגייס צעירים בגדוד באיזור הצפון, מודע לתדמית השלילית שיצאה לעדה. "יש הרבה צעירים שאומרים כי 'למה לי להתגייס, גם ככה החברה הישראלית תמיד תתייחס אליי בצורה שונה ומחשידה'. לצערי היום מי שלא מכיר את בדואיים חושב שכל מה שהם עושים בחיים זה לשבת באוהל ולדאוג לגמל. לעומת זאת מי שיודע על הפעילות של הגדוד יודע טוב מאוד שמדובר באנשים אמיצים שפועלים מסביב לשעון כדי להגן על היישובים בדרום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully