וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואה לך בעיניים

ד"ר איל נחמיאס

29.9.2008 / 10:30

כל ארוחה אותו סיפור - הכלב מתחנן לאוכל, אבל אנחנו יודעים שזה אסור. הווטרינר ד"ר איל נחמיאס מסביר למה כדאי להקפיד ואיך לפנק

האכלת שאריות מזון בכלבים אינה מומלצת מכמה טעמים (רק לא מצידו של הכלב). אם יש משהו שהכלבים מאד אוהב זה להתפנק ליד השולחן ולהצטרף לבעליו לסעודה. זה בסדר לוותר מדי פעם, או שמדובר במשהו שיש בו סיכון? יש כמה צדדים לנושא –בריאותי תזונתי והתנהגותי.

אוכל ובעיות התנהגות

בהיבט ההתנהגותי יש למעשה יצירת מצב בו הכלב מרגיש כי הוא עומד לקבל מזון ולעיתים ידרוש זאת בתוקף . למעשה כלב היא חיית להקה ובלהקת כלבים המנהיג או המקורבים למנהיג מקבלים ראשונים לאכול. האכלת שאריות ליד השולחן בהחלט עלולה ליצור אצל הכלב את הרצון להיות מנהיג וכחלק מהעניין לבטא אחר כך התנהגויות לא רצויות כולל נשיכת ידיים ותוקפנות.

לדוגמא – הגיעה למרפאה כלבת פקינז קטנה בת חצי שנה לניתוח עיניים. שמנו לב כי הכלבה מאד קשה לטיפול ומנסה לנשוך בכל הזדמנות – הטיפול בה נעשה בסופו של דבר תחת השפעת חומרי הרגעה. בשיחה עם הבעלים התברר כי הם נוהגים "לפנק " את הכלבה במטעמים שונים יחד איתם ליד השולחן. אם לא נענים היא פשוט עושה עיניים בוכה ועומדת על שתי רגליים אחוריות.

אחרי הסבר קצר על הנושא הבטיח הבעלים כי הוא ינסה לשנות את ההאכלה ולהימנע ממתן שאריות. הוא הודרך לתת רק מזון יבש בשעה קבועה ולא יחד עם הארוחה של בני הבית אלא הרבה אחרי, כדי ליצור אפקט של מסר התנהגותי.

לאחר שבועיים בביקורת שלאחר הניתוח הופתענו מאד לראות כי הכלבה שיתפה פעולה ולא ניסתה כלל לנשוך. גם הבעלים דיווח כי התנהגותה הפכה להיות יותר נעימה ופחות תוקפנית לבני הבית ולאנשים זרים.

אל תעשו אותם שמנים וחולים

מהבחינה הבריאותית – המזון הביתי עלול לגרום להשמנת יתר, שמובילה למגוון רחב של בעיות כולל ליבוי של תהליכים דלקתיים, אלרגיות, בעיות עור ופרקים. במיוחד חשוב להימנע מעצמות, מזון חריף או מלוח, מוצרי חלב, בצל ושום.

אני ממליץ בחום לשמור על האכלה בשעות קבועות בכמות נכונה של מזון יבש איכותי ולא להתפשר על פחות מהטוב ביותר. מזון יבש איכותי ישמור גם על בריאות השיניים, ימנע השמנת יתר ויעניק מסגרת קבועה ובריאה יחד עם שמירה על התנהגות של כלב בית נאותה ללא בעיות תוקפנות ונשכנות.

ואם אי אפשר לעמוד בפניהם

תמיד טוב לשלב את ההאכלה (בלי עצמות, בלי תבלון חזק) כפרס באילוף או על ביצוע התנהגות רצויה – תמיד לתת פקודה ורק לאחר ביצועה לתת את הפרס בתזמון מיידי לאחר הביצוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully