וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: ”אחדש הבניה בהתנחלויות קיימות”

פנחס וולף

29.9.2008 / 8:30

בראיון לוואלה! חדשות אומר יו”ר האופוזיציה כי ”אין סיבה שלא תהיה התפתחות של ישובים קיימים” ודחה הביקורת על תוכניתו הכלכלית

בנימין נתניהו יחדש את הבנייה בהתנחלויות קיימות כאשר ייבחר לראש הממשלה - כך עולה מדברים שאמר לוואלה! חדשות יושב ראש האופוזיציה. לדבריו, "אני לא מבין מדוע יכולה להיות צמיחה טבעית בישובים הערבים, ולא יכולה להיות צמיחה טבעית בישובים היהודיים. יש הבדל בין חיים סדירים של משפחה שנולדים לה עוד ילדים ורוצה לסגור מרפסת, לבין בני של ישובים נוספים. ואין סיבה שלא תהיה התפתחות של ישובים קיימים".

נתניהו הכריז פעמים רבות כי בשלב זה לא ניתן לנהל הסדר מדיני עם הרשות הפלסטינית, ולכן האופציה היא קיום שלום כלכלי. לאחר שההסדר יתנהל בצורה טובה, ניתן יהיה לבחון את האופציות המדיניות. מבין שלושת המועמדים לראשות הממשלה, נתניהו היחיד שחתם על שני הסדרים: חברון והסכם וואי פלנטיישן. עם זאת, בשיחות סגורות עם מקורבים, נתניהו אמר לאחרונה כי בכל הסדר מדיני הוא לא יפנה ישובים.

מעבר להבטחתו לאפשר גידול טבעי של ההתנחלויות, הוא מזכיר גם את הבנייה בירושלים בתקופתו שהיתה שנויה במחלוקת, זאת בניגוד לעמעום בדבר כוונותיה של ציפי לבני על עתיד ירושלים. "בירושלים, שהתייחסו אליה כאל התנחלות, בניתי את הר חומה ששומרת על ירושלים מדרום ובנוסף בניתי גם את שכונת מעלה הזיתים".

הליכוד מחוץ לקואליציה

אבל בינתיים, עד שיו"ר האופוזיציה ישוב לכס ראש הממשלה, הוא צופה מהצד במשא ומתן להרכבת הקואליציה ומודיע שוב ושוב כי הוא לא מתכוון לסייע ללבני בהרכבת ממשלה, וגם אם היא תצליח להקים ממשלה, הוא והליכוד לא יכנסו לתוכה.

האמירות של יו"ר העבודה אהוד ברק ושל לבני על כך שזוהי לא עת לבחירות, בגלל המצב הרגיש שמדינת ישראל והעולם נתונים בו מבחינה ביטחונית וכלכלית, לא ממש מזיזות לנתניהו. הוא נשאר עקבי בעמדה שהוא וסיעתו הציגו עוד במהלך הפריימריז: לממשלה שתקום לאחר הפריימריז בקדימה, אנחנו לא נכנסים. לבני נבחרה בידי כמה אלפי מתפקדי קדימה, אמרו נציגי הליכוד בהזדמנויות שונות, ואם היא כל כך בטוחה בעצמה שתתכבד ותלך לבחירות.

נתניהו מגייס את הטיעונים על המצב הרגיש דווקא לטובת עמדתו. "עדיף לסיים את חוסר היציבות של הממשלה תוך זמן קצר במקום למשוך את העניין במשך חצי שנה עד שנה ואז ללכת לבחירות", הוא אומר. "היציבות תתאפשר רק כאשר הבחירות יהיו מאחורינו ולא לפנינו. דווקא בגלל זה אנחנו צריכים לחסום את הניסיונות לעקוף את דברי הבוחר. במידה שהעם יחליט שאני צריך להוביל אקים ממשלה יציבה. לא ללכת לבחירות - להבטיח את אי היציבות".

לא לאירן גרעינית

אם יש מישהו שהצליח ליצור סביבו קונצנזוס במדינת ישראל הוא נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד. לפני מספר שבועות, בכירים במערכת הפוליטית טענו כי ג'ו ביידן, המועמד מטעם ברק אובמה לסגן נשיא ארצות הברית, שלל בעבר מתקפה צבאית על אירן ואף טען כי העולם יוכל לחיות עם אירן גרעינית.

במערכת הפוליטית הישראלית כמעט שלא ניתן למצוא איש שיתמוך בעמדה שהציג ביידן, אולי בגלל שבישראל הסכנה מוחשית יותר מאשר מעבר לים. הבעיה האירנית הפכה להיות חלק מהאג'נדה שמזוהה מאוד עם נתניהו. בכנסת ה-17 חוק אחד בלבד רשום על נתניהו - איסור קיום קשר עם תאגידים המקיימים קשרים עם אירן.

"אסור לנו בשום אופן לקבל את הרעיון של אירן גרעינית", אומר נתניהו בנחרצות. "אחמדינג'ד מדבר על השמדתנו כדי להכשיר לבבות בעולם לקראת אפשרות שכזו. הוא גם פועל בחסות המשטר האירני בכל דרך כדי להפסיק את קיומה של מדינת ישראל. לכן המדיניות שלנו צריכה להיות ברורה - לא לאירן גרעינית". על הדרכים למניעת התגרענותה של אירן נתניהו מסרב להרחיב.

צריכים לנצל המשבר הכלכלי

כשאהוד ברק ביקש מנתניהו להיכנס לממשלת חירום, הוא התכוון גם למשבר הכלכלי העולמי ולקריסת הוול סטריט. מאז הקריסה, החלו להישמע אמירות שפסלו את שיטת השוק החופשי של ארצות הברית. הביקורת לא פסחה גם על יו"ר האופוזיציה. בשבתו כשר אוצר, נתניהו חולל לא פחות ממהפיכה כלכלית. כמו כל מהפיכה, גם בזו יש תומכים נלהבים ומתנגדים נחרצים.

לכאורה, מאז הקריסה בניו-יורק, למתנגדים יש סיבות נוספות לביקורתם. אלא שנתניהו לא קונה את הסיפור ולא ניתן לזהות אצלו זיק של חרטה על תוכניתו הכלכלית. ולהיפך. המשבר דווקא מחזק אותו בעמדתו. לטענתו, "הסיבה שאנחנו נמצאים במקום בו אנו נמצאים ואנחנו עוברים את המשבר העולמי בצורה טובה יחסית, זה דווקא משום שחוללתי את המהפכה הכלכלית בישראל.

"לפני שהתמניתי לתפקיד שר האוצר עמדנו בפני התרסקות. צריך לחשוב מה היה קורה לנו אילו לא הייתי מבצע את התוכנית הכלכלית. הסיבה שאנחנו במצב טוב כעת, היא הצמיחה במשך חמש השנים האחרונות, הגדלה בשכר ועזרה לחלשים. כל הדברים הפכו את הכלכלה הישראלית ליציבה יותר. המשבר נובע מכשל מסוים שצריך לתקן אותו, אבל לא זורקים את התינוק עם המים מהאמבט. צריך להתנהג כמו ששכללו את הכלכלה לאחר קריסת הוול סטריט ב- 1929, וכל הדיבורים על זניחת הכלכלה החופשית היום הם חסרי בסיס.

"מה שמאפשר לממשלת ארצות הברית להתערב זה העובדה שהיא ממשלה חופשית. מה עדיף, להיות צפון קוריאה? היא לא יכולה לשים אפילו דולר. רק כלכלות דינמיות וחופשיות יכולות לתקן ולשכלל את עצמן וזה יקרה גם הפעם. אנחנו צריכים לנצל את המשבר כדי להעצים את הצמיחה ולהיות אחת הכלכלות הממוקמות במצב הטוב יותר בכלכלה העולמית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully