וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: להעריך מחדש עונשו של המג"ד

עדי שמחוביץ

28.9.2008 / 16:09

בתגובה לעתירה של ארגוני זכויות אדם שטענו כי האישום הצפוי נגד סא"ל עמרי בורברג הוא קל יחסית, דרשו שופטי בג"ץ מהמדינה לנמק את החלטתה תוך 40 יום

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

בית המשפט העליון ביקש היום (ראשון) מהפרקליטות הצבאית להעריך מחדש את סוגיית עונשו של המג"ד עמרי בורברג ושל החייל ל' שהיו מעורבים לפני שלושה חודשים בירי כדור גומי מטווח קצר לעבר פלסטיני שהפגין סמוך לנעלין. בית המשפט ביקש מהפרקליטות הצבאית להודיע תוך 40 יום על החלטתם בעניין ולאחר מכן יוחלט על המשך העתירה. העתירה הוגשה על ידי ארגוני זכויות אדם ביניהם "יש דין", "האגודה לזכויות האזרח" ו"הועד הציבורי נגד עינויים", שעתרו נגד סעיפי האישום המינורים יחסית שהיו אמורים להיות מוגשים נגד המג"ד.

במהלך החקירה, המג"ד טען להגנתו כי פקד על החייל "רק להפחיד את הפלסטיני". אך בבדיקת פוליגרף במצ"ח, הוא נמצא דובר שקר. הרמטכ"ל ואלוף פיקוד צפון קבעו ש"מדובר בכשל פיקודי וערכי, אירוע פסול שלא צריך היה להתרחש", ובסופו של דבר החליטו להגיש כתב אישום קל יחסית נגד המג"ד, שהסעיף החמור ביותר בו צפוי להיות "התנהגות שאינה הולמת". בנוסף, הוחלט להעביר את המג"ד מתפקידו - אך להשאירו בצה"ל.

עורך דין שי ניצן מפרקליטות המדינה גולל באוזני השופטים את השתלשלות מהלך האירועים וטען כי המג"ד פעל באזור שבו התקיימו הפרות סדר קשות ושהיה מופעל עליו לחץ רב. לדברי ניצן, " העצור הוא אדם שהפר סדר באופן קבוע והמטרה של הירי 'הטיפשי והמכוער' כהגדרתו, הייתה לגרום לעצור לדבר עברית, מכיוון שהחיילים הכירו אותו בתור אדם דובר עברית". ניצן אמר כי בשלב הראשון התקיימו חילופי דברים בין המג"ד לחייל כאשר המג"ד ביקש מהחייל "לשקשק" את הנשק. בשלב זה המג"ד ביקש מהחייל לדרוך את נשקו ואז ירה החייל לעבר סולית הנעל של העצור. ניצן טען כי "כדור הגומי לא פגע ברגל של העצור, אלה רק רסיס. אם הכדור היה פוגע היו התוצאות קשות יותר" לטענתו של ניצן התגובה של המג"ד שהוכה בתדהמה מהירי מעידה על "אי ההבנה הטרגית שהתרחשה".

בשלב זה נרשמו חילופי דברים בין השופטת אילה פרוקצ'ה לבין עו"ד ניצן. פרוקצ'ה שאלה את ניצן מה היה אמור החייל להבין אם המג"ד שלו מבקש ממנו לדרוך את הנשק. ניצן הדגיש כי גם דריכה של נשק אינה מעידה על כוונה לירות.

בצלם: "כתב האישום מביש ומבזה"

כזכור, סרט וידאו שהופץ על ידי ארגון "בצלם" תיעד לפני שלושה חודשים חייל צה"ל יורה כדור גומי מטווח אפס בפלסטיני, שנעצר בעימותים האלימים בניעלין. בעקבות פרסום המקרה, הורה הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה שבסופה הוחלט על כתב האישום הקל יחסית נגד המג"ד.

הארגונים שהגישו את העתירה דרשו כי ההליכים שיינקטו נגד המג"ד, בגין אחריותו לירי המכוון באדם עצור וכפות, ישקפו את חומרת המעשים. ארגון "בצלם" כינה את כתב האישום נגד המג"ד "מביש". לטענת "בצלם", "צבא המתייחס לירי מכוון מטווח אפס באדם כפות כ'התנהגות בלתי הולמת', מבזה את הערכים אותם הוא מתיימר לשאת". הארגון גם דורש לפתוח בחקירה פלילית כנגד מפקד חטיבת בנימין, אלוף משנה אביב רשף.

הפרקליט הצבאי הראשי הגן על החלטתו כי ואמר כי נשקלו גם הצעדים הפיקודיים שננקטו נגד המג"ד, לרבות הדחתו. עוד אמר תת- אלוף מנדלבליט, כי "מדובר באירוע חמור מבחינה פיקודית וערכית, המחייב להעמיד לדין את השניים לדין בפני בית דין צבאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully