וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חמאס יכול להשתלט על הגדה?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

1.10.2008 / 9:18

לא ממש. בארגון יעדיפו את האופציה הלגיטימית, דרך הקלפי. פתח בעזה? רק במסגרת הסכם עם חמאס, שהולך ונחלש. תחזית

הנושא שמעסיק יותר מכל את תושבי הרשות הפלסטינית הוא מועד פרישתו של יושב ראש הרשות אבו מאזן מתפקידו. ב-9 בינואר 2009 תסתיים כהונתו, ולפי החוקה הפלסטינית הוא אמור לסיים את תפקידו. אולם כיאה לכל פוליטיקאי טוב, אבו מאזן אינו מתכוון לוותר בקלות על הכיסא. בזמן האחרון הוא נוטה לאחד את הבחירות לנשיאות שאמורות להיערך בינואר 2009, ביחד עם הבחירות לפרלמנט שאמורות להיערך ב-2010 ולהורות לקיימן יחד, בינואר 2010. כך, לפחות, הוא מתבטא בראיונותיו האחרונים. בין לבין מנסה אבו מאזן למצוא פתרון משפטי להארכת כהונתו וכך להימנע מבחירות ב-2009.

בחמאס רותחים על התמרונים הפוליטיים של אבו מאזן. ככל שהולך ומתקרב מועד הבחירות לנשיאות הרשות, הולכת וגוברת המתיחות בין פתח לחמאס. אם אבו מאזן לא יפנה את כיסאו בינואר 2009, צפוי חמאס להגיב בדרכים שקשה לצפות אותן.
אמנם חמאס השתלט בכוח על הרצועה, אך בארגון מעדיפים לגיטימציה חוקתית לשלטון, ולכן הזירה הפוליטית תופסת תאוצה לקראת הבחירות לפרלמנט בינואר.

בכירי חמאס, ובראשם ראש הלשכה המדינית של הארגון חאלד משעל, כבר איימו שיפסיקו להתייחס לאבו מאזן כיושב ראש רשות לגיטימי, והשבוע אף דווח באחד מהעיתונים החשובים בעולם הערבי כי בעוד שלושה חודשים מתכוון חמאס להסיר את תמונותיו של אבו מאזן מקירות המוסדות הרשמיים ברצועת עזה, ולכנותו בלגלוג "מזכ"ל פתח" או "יו"ר הרשות לשעבר".

מבלי להיכנס לסבך המשפטי סביב הארכת הכהונה, אין ספק שהמתיחות החריפה בין הארגונים מעלה חששות בקרב מערכת הביטחון בישראל, לפיהם עימות אלים בין פתח לחמאס, אם יפרוץ, עלול להשליך על הזירה הישראלית ואולי אף להוביל להשתלטות חמאס על הגדה.

"אין שום סיכוי להשתלטות של חמאס על הגדה המערבית", פוסק בכיר פתח קדורה פארס בשיחה עם וואלה! חדשות. "בשונה מהמצב בעזה, שם פעל חמאס במשך 15 שנה, גייס אנשים, עסק בחינוך וצבר כוח, המצב בגדה שונה".

מה שפארס רומז עליו הוא מה שרואה כל תושב בגדה - הרשות הפלסטינית פועלת בתקיפות נגד חמאס ומחזירה את הסדר לערים. כוחות הביטחון הפלסטינים פועלים ביד קשה נגד פעילי חמאס, נגד עמותות ומרכזים של הארגון, נגד פעילות דתית במסגדים ונגד מיליציות חמושות. את התוצאות אפשר לראות בשטח: המשטרה הפלסטינית שולטת ביד רמה בג'נין, שכם וחברון, המצב הכלכלי יחסית השתפר, והסדר שב לרחובות.

"הרשות הפלסטינית פועלת מדי יום נגד אנשי חמאס והם אינם מצליחים להתחזק בגדה כפי שהתחזקו ברצועה", מסביר לוואלה! חדשות עיתונאי פלסטיני בכיר מרמאללה. "אסור לשכוח גם שהאוכלוסייה בגדה הרבה יותר חילונית וליברלית מאשר האוכלוסייה בעזה ולכן חמאס יתקשה מאד להשתלט עליה". פארס מסכים ומפרט: "בנוסף לכך שהאוכלוסייה בעזה ענייה יותר, דתית יותר ועצבנית יותר, מבחינה לוגיסטית וגיאוגרפית הרבה יותר קל להשתלט על עזה מאשר על הגדה. התוואי בגדה מסובך הרבה יותר".

ומה יקרה אם בוקר אחד נתעורר ונראה את חמאס מחזיק בהגה השלטון גם בגדה? "אם זה יקרה, לישראל לא תהיה שום בעיה לדבר עם חמאס", עוקץ פארס, שאומר שהוא אינו מבין מדוע תסריט כזה כה מאיים על ישראל. "הרי אם ישראל ניהלה עימו מגעים לגיבוש הסכם רגיעה ומנהלת עימו כעת מגעים לשחרור שליט, ניתן להבין מכך שישראל יכולה לדבר עימו. שאול מופז בעצמו אמר שלא צריך לפסול דיאלוג עם חמאס".

שליטה מוחלטת של חמאס

ומהגדה - לעזה. לפני כשבוע התראיין מפקד מנגנון הביטחון הלאומי הפלסטיני, הגנרל דיאב אל-עלי, לעיתון "הארץ" ועורר סערה כשאמר שהרשות הפלסטינית אינה שוללת שימוש בכוח כדי להשתלט מחדש על רצועת עזה. "אין שום סיכוי שזה יקרה", קובע פארס. "השתלטות מחדש על הרצועה תיעשה רק במסגרת הסכם בין פתח לחמאס או במסגרת רפורמה אמיתית שתוביל לגיבוש תוכנית ציבורית. מניסיוני ומהבנתי, לא תיתכן השתלטות מחדש על הרצועה באמצעות כוח צבאי". גם בעיני העיתונאי הפלסטיני הבכיר, מדובר בתרחיש בלתי אפשרי: "חמאס שולט ללא עוררין בעזה ויהיה קשה מאד לערער את השלטון הזה באמצעים צבאיים. רק הסכם פוליטי בין פתח לחמאס שיוביל לממשלת אחדות יביא להפלת שלטון חמאס בעזה".

הציבור הפלסטיני אינו ממש מתעניין בפרטי הבירוקרטיה המשפטית של הארכת כהונתו של אבו מאזן, אך הוא ממשיך להביע אמון במנהיגו הוותיק. מסקר שפורסם בשבוע שעבר עולה כי לו נערכו בחירות היום היה אבו מאזן מביס את ראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הניה, בפער של 22 אחוז. אין הרבה חדש בסקר הזה: הפופולריות של פתח הולכת ומתגברת, בעוד שהרייטינג של חמאס ממשיך לצלול.

סקרים כאלה ואחרים משכנעים בכירים ברשות הפלסטינית שאין כלל צורך בדחיית הבחירות ל-2010. "הסקרים מצביעים על כך שחמאס יובס בבחירות הקרובות ולכן אני סבור שאבו מאזן לא צריך לדחות אותן אלא לערוך אותן במועדן", אמר לוואלה! חדשות גורם בכיר ברשות. אלא שלמרות האופטימיות, אסור לשגות באשליות. חולשתו הנוכחית של חמאס אינה מעידה בהכרח על העתיד לבוא. רבים סבורים שבהנחה ולא יושג הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, הוא יצליח עוד שנים ספורות גם להשתלט על הגדה. כפי שהפתיע וזכה לרוב בבחירות לפרלמנט וכפי שהפתיע והשתלט על הרצועה - כך הוא יכול להפתיע בפעם הבאה. והפעם הבאה, אגב, עלולה להתרחש עוד שלושה חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully