וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנאת הזרים מחזקת הימין הקיצוני באוסטריה

טלי גולדשטין

28.9.2008 / 10:44

לפי סקרי דעת קהל, הגוש הימני קיצוני יתחזק ב-15%. אחוזי התמיכה בקואליציה בשפל שלא נרשם כמותו מאז מלחמת העולם השניה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

תושבי אוסטריה החלו הבוקר (ראשון) להצביע בבחירות המוקדמות לפרלמנט. לפי הערכות, צפוי הימין הקיצוני להתחזק באופן משמעותי בעוד שתי המפלגות הגדולות ינהלו מאבק צמוד. לפי סקרי דעת קהל, הגוש הימני קיצוני יתחזק ב-15% בעוד המפלגה הסוציאל דמוקרטית והשמרנים צפויים להיחלש ב-.30%.

הקלפיות ייסגרו בשעה שמונה בערב, לפי שעון ישראל והתוצאות צפויות להתפרסם זמן קצר לאחר מכן. כ-6.3 מיליון בני אדם מחזיקים בזכות ההצבעה באוסטריה, לרבות 200 אלף בני 16-17, שרשאים להצביע בעקבות הורדת גיל הבחירה במדינה גם מתחת ל-18.

סקרים מעודכנים מראים כי על רקע חוסר שביעות הרצון של הציבור מהפוליטיקה האוסטרית, 40% מציבור הבוחרים מטיל ספק ביכולת כל אחת מהמפלגות להתמודד בצורה טובה עם בעיותיהם ו-30% מהבוחרים עדיין לא החליטו אם בכלל יצביעו.

אחוזי התמיכה בשתי המפלגות הגדולות, שהקימו קואליציה שקרסה ביולי לאחר 18 חודשים של משבר, נמצאים בשפל שלא נרשם כמותו מאז מלחמת העולם השניה. הסוציאל דמוקרטים, בראשות המנהיג החדש ורנר פיינמן רושמים יתרון קל, אך בלתי משמעותי.

"מפלגת החופש", המפלגה הימנית קיצונית בראשות היינץ כריסטיאן שטראכה, צפויה לזכות ב-20%, פי 2 לעומת סקרים שנערכו ב-2006. המפלגה "הברית למען עתיד אוסטריה", שהתפצלה מ"מפלגת החופש" ב-2005 ובראשה עומד יורג היידר, צפויה להתחזק ל-5%.

עלייתו המטאורית של שטראכה ומפלגתו, שנחשבה לחלשה בעבר, משקפת את העוינות הגוברת בקרב האוסטרים נגד זרים ומהגרים, המצב הכלכלי המידרדר (האינפלציה באוסטריה בשיא של 15 שנה) והתפכחות ממדיניות שתי המפלגות הגדולות. התוצאות היום צפויות להוות ניצחון לשטראכה, פוליטיקאי שחרט על דגלו את מדיניות קשוחה נגד הגירה. מהסקרים עולה כי מספר משמעותי של צעירים, מבוגרים, בוחרים ממעמד הפועלים ומהמעמד הבינוני יחזרו להצביע עבור האיש שחיזק את הפופולריות שלו באמצעות סיסמאות כגון, "אם אתה רוצה דירה באוסטריה, כל שאתה צריך זה לחבוש כיסוי ראש".

בראיונות ועצרות שערך לאחרונה, יצא שטראכה נגד המנהיגים המובילים בזירה הפוליטית האוסטרית וכינה אותם "ליצנים" ו"בוגדים", ש"מכרו את אוסטריה לזרים". חברו הוותיק לשעבר היידר מכונה עתה בפיו "גמד פוליטי".

מאז ההתפצלות של מפלגת שטראכה ממפלגת היידר, היידר האשים את שטראכה בנטייה הולכת וגוברת לכיוון הימין הקיצוני, תדמית אותה ניסה לנער שטראכה. שטראכה בן ה-39 אף תבע בעבר מגזין חדשותי שהאשים אותו בקשרים עם ניאו נאצים. בית המשפט פסק לטובת העיתון. שטראכה אף נהג להגיע לעצרות של ארגון "ויקינג יות'", שהוצא מהחוק על רקע עמדתו הימנית קיצונית.

למרות שהסקרים מראים כי הגירה הפכה לסוגייה המטרידה ביותר את ציבור הבוחרים האוסטרי, פרשנים רבים סבורים כי הפופולריות המחודשת של "מפלגת החופש" נטועה בשאיפה ליצור אופוזיציה חזקה מול הקואליציה הכושלת. "התושבים חשו כי אין אופוזיציה", אמר קלאוס פוייר, מאוניברסיטת גראס. "רבים התומכים בסטרשה לאו דווקא רוצים לראות אותו בממשלה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully