וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

או-טו-טו ראש הממשלה הבאה

פנחס וולף

26.9.2008 / 14:35

מעבר לקולות הכאילו-סרבניים ומאיימים בבחירות, ציפי לבני יכולה לסכם שבוע ראשון מוצלח ביותר כיו"ר קדימה, בדרך להרכבת הממשלה

לא כדאי לתת למספר הלא מרשים של ח"כים – 38 בלבד- שהמליצו על ציפי לבני לתפקיד הרכבת הממשלה הבאה, להטעות; שבוע בלבד שלבני מכהנת בתפקיד יו"ר קדימה, לאחר התמודדות לא קלה, אחרי שבית הדין של קדימה דחה את עתירותיהם של אנשי מופז, אחרי שאולמרט התפטר מוקדם מהצפוי ופינה לה את הזירה - וכבר המשא ומתן הקואליציוני מתקדם יפה לטעמה.

בחדרי חדרים מפלגות הקואליציה הראו השבוע קשיים בהיפרדות מהכסא. מעבר להתנהגות הפומבית הסרבנית משהו של אהוד ברק, הוא עבר להכנת התשתית לביסוס העבודה כמספר שתיים של לבני. הדרישה העיקרית של מפלגת העבודה היא כינון ממשלה לתקופה של שנתיים ודיכוי הרפורמות של שר המשפטים דניאל פרידמן. לא דרישות כבדות למדי.

אצל ש"ס הדברים מורכבים מעט יותר, אבל גם היא מראה סימנים של ריכוך בסיומו של שבוע. לפני הפריימריז בקדימה, בזמן הפלירט המוקדם עם מופז, ש"ס הודיעה כי לא תשב בממשלה ש"תותיר מליון ילדים רעבים ושתחלק את ירושלים". ביום רביעי מינה יו"ר ש"ס אלי ישי צוות משא ומתן לנושאי התקציב, ובמרכזו קצבאות הילדים. ישי הורה לדוד גלס ויוחנן שטסמן לא להעלות את סוגית ירושלים: "הנושאים המדיניים", אמרו אנשיו, "יעלו בארבע עיניים בינו לבין לבני". אלא שבין הנושאים המדיניים, חלוקת ירושלים העתידית כלל לא תידון בפגישות בין האישים.

לבני מעמעמת את כוונותיה בדבר עתידה של הבירה, כמו גם בנושאים אחרים; הדרך היחידה לדעת את עמדתה היא להעלות את הנושא במשא ומתן הקואליציוני ולדרוש תשובות מפורטות. כך שש"ס ויתרה למעשה על "ירושלים", ונותרה רק עם דרישה תקיפה בנושא קצבאות הילדים- בו לבני תלך לקראת ישי.

סיעת גיל- מהבודדות שהמליצו לפרס להטיל על לבני את הרכבת הממשלה- היתה מההתחלה בכיס של יושבת ראש קדימה. גם ח"כ עתניאל שנלר, מאנשיו של מופז, שהתייצב כעת מאחורי לבני, העריך השבוע כי " לא יהיו בחירות, ותקום ממשלה - בהרכב הנוכחי פלוס".

נתניהו עדיין מאמין בסקרים

ב"פלוס" שנלר מתכוון לסיעת מרצ, עוד ממליצה על לבני בפני הנשיא; אמש החליטה הסיעה להתחיל במשא ומתן קואליציוני. כרגע הדרישות גבוהות – הגדלת הוצאת התקציב לשלושה אחוז - אולם ברור שמדובר בדרישה של טרום מו"מ.

בנימין נתניהו והליכוד, יחד עם סיעות הימין האחרות, הם היחידים שנותרו עיקשים בעמדתם כי המוצא היחיד הוא הליכה לבחירות, בנימוק כי "לבני לא נבחרה בידי העם". לאחר פגישת נתניהו-ברק השבוע, הבין יו"ר העבודה הבין כי יו"ר האופוזיציה דבק לחלוטין בעמדתו לקבוע מועד בחירות, והוא עושה נפשות לשם כך. נתניהו דחה את בקשות לבני וברק להיכנס לממשלה משום שאינו רוצה לתת ללבני את ההזדמנות להגיע לבחירות הכלליות מעמדה של ראש ממשלה מכהנת, ומפני שהסקרים מנבאים לו עדיין ניצחון בבחירות.

אלא שתמונת הסקרים, כמו גם תמונת האמת בקלפי, עשויה להשתנות לרעתו של נתניהו - שכבר ביצע בעבר משגה פוליטי או שניים כשהסתמך על סקרים. בסוף השבוע שעבר כבר הוכחה מידת הדיוק של הסקרים. גם אם יערכו בחירות בקרוב, לבני ככל הנראה כן תגיע אליהן כראש ממשלה מכהנת, ויריביו של יו"ר הליכוד עוד ינופפו בפניו כי סירב להצטרף לממשלת אחדות בימים של משבר כלכלי ואיום איראני, והשאיר את הזירה לקדימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully