וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: בוש דחה בקשת ישראל לתקוף באירן

טלי גולדשטין וישי אביאור

25.9.2008 / 22:13

ה”גרדיאן” מדווח כי אולמרט העלה בפני בוש את האפשרות לתקיפת אירן, אך זה סרב והדגיש כי לא יחול שינוי בעמדתו עד תום הכהונה

ישראל שקלה ברצינות לפתוח במתקפה צבאית על מתקני הגרעין של אירן עוד באביב האחרון, אך נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש הודיע לממשלה כי לא יתמוך במתקפה כזו, וכי הוא אינו צופה שישנה את דעתו בנושא עד לסוף הכהונה שלו, כך מסרו היום (חמישי) דיפלומטים אירופאים לעיתון הבריטי ה"גרדיאן".

לפי דיווח המקורות, ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט ניצל את ההזדמנות של ביקור בוש בישראל לרגל חגיגות יום העצמאות ה-60 על מנת להעלות את הסוגיה בפגישה בת ארבע עיניים ב-14 במאי. "התשובה שהוא קיבל היתה סירובו של בוש להצעה והבהרה מצדו שדעתו לא תשתנה כל עוד הוא מכהן כנשיא ארה"ב", הוסיפו. המקור המדובר עובד אצל אחד ממנהיגי אירופה, עמם נפגש אולמרט זמן קצר לאחר המפגש עם בוש. אותו מנהיג הדליף את המידע שנידון בפגישה בת ארבע העיניים והמקור מסר אותו ל"גרדיאן".

ארה"ב חוששת מתגובת אירן

החלטת בוש לסרב לתמוך במתקפה באירן מבוססת, ככל הנראה, על שני גורמים, אמר המקור. הגורם הראשון הוא חשש ארה"ב מפני תגובה אירנית, שבוודאי תכלול גל של תקיפות על הצבא האמריקאי בעירק ובאפגניסטן ופגיעה באספקת הנפט במפרץ הפרסי. הגורם השני הוא החשש האמריקאי מפני כישלון של ישראל לחסל את מתקני הגרעין האירניים במתקפה בודדת, למרות השימוש בעשרות מטוסים.

אירן חזרה והדגישה פעמים רבות כי תגיב בכוח למתקפה אפשרית נגדה. יש פרשנים הסבורים כי תגובה זו תכלול דרישה מארגון חיזבאללה בלבנון לתקוף בתוך שטח ארה"ב. "עברו עשר שנים מאז תקף חיזבאללה מחוץ לשטח ישראל", אמר גורם בכיר. "לבנונים רבים חיים בקנדה וביניהם גם תומכי חיזבאללה", הוסיפו.

לא תהיה הפתעה באוקטובר

סירובו של בוש לתמוך במתקפה והודעתו הברורה כי לא ישנה את דעתו, עשויה לסיים את ההשערות שוושינגטון מתכננת "הפתעה לחודש אוקטובר", רגע לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית. כמה פרשנים טענו כי בוש יגבה מתקפה ישראלית באירן כדי לנסות ולעזור למסע הבחירות של המועמד הרפובליקני לנשיאות ג'ון מקיין, באמצעות יצירת משבר ביטחוני. פרשנים אחרים טענו כי במקרה שאובמה ינצח, סגן הנשיא דיק צ'ייני ירצה לקבור את תוכנית הגרעין בשבועות האחרונים לפני סיום משטרו של בוש.

בשנת 1981, במהלך תקופת שלטונו של סדאם חוסיין, חיל האוויר הישראלי הצליח להרוס כור גרעיני בעירק זמן קצר לפני שנכנס לפעולה. בחודש ספטמבר האחרון, דווח כי ישראל הפציצה מספר מבנים בצפון סוריה, שבכירים בארצות הברית הודו מאוחר יותר שהיו חלק מכור גרעיני בדומה לכורים בצפון קוראיה. סוריה טענה כי המבנים היו בניינים צבאיים ללא כל קשר לתוכנית גרעין. אך בניגוד לדוגמאות אלה, מתקני הגרעין האירנים, שבאופן רשמי נועדו רק למטרות אזרחיות, מפוזרים ברחבי המדינה וחלקם אף נבנו מתחת לאדמה.

באופן רשמי, בוש מעולם לא העלה את האפשרות של פסילת אופציה צבאית לגבי תוכנית הגרעין האירנית. בנאום שנשא בפני הכנסת יום לאחר תשובתו, אמר בוש כי "אמריקה עומדת יחד אתכם בהתנגדות עיקשת נגד שאיפות אירן לנשק גרעיני. להניח לממן העיקרי של הטרור העולמי להשיג את הנשק הקטלני ביותר תהיה בגידה בלתי נסלחת בדורות הבאים. למען השלום, אסור שהעולם יאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני".

ישראל מעדיפה פתרון דיפלומטי

מרק רגב, דוברו של ראש הממשלה אהוד אולמרט, הגיב הערב לפרסום ב"גרדיאן" ואמר כי "הצורך למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני עולה בכל פגישה בין ראש הממשלה למנהיגים זרים. ישראל מעדיפה פתרון דיפלומטי בסוגייה, אך כל האפשרויות פתוחות על השולחן. המקור האירופאי שנותר בעילום שם דיווח על דברים שראש הממשלה מעולם לא אמר בפגישה עם מנהיגים זרים".

שלושה שבועות לאחר שסירב לגבות את ישראל, ב-2 ביוני, ישראל ערכה תרגיל אווירי נרחב בים התיכון. על פי הדיווח, הוא כלל עשרות מטוסי קרב ומטוסי תדלוק מיוחדים. גודלו של התרגיל והקיפו הבטיחו שארצות הברית ומדינות אחרות באזור ראו אותו. גורם אמריקאי אף העריך שהמרחק בו נערך התרגיל מקביל למרחק בין ישראל לנתז.

ארה"ב הודיעה לפני כשבועיים שתמכור לישראל 1,000 פצצות חודרות בונקרים. פרשנים שונים פרשו את המהלך כי "פרס ניחומים" לישראל אחרי שבוש אמר לאולמרט שהוא מתנגד לתקיפה באירן. עם זאת, ייתכן שהדבר מהווה הכנה לתקיפה אפשרית של ישראל בתקופת הנשיא הנבחר הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully