וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון מקיין שוב מפתיע את כל הפרשנים

טלי גולדשטין

25.9.2008 / 21:11

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב הפתיע אמש כשהודיע שהוא משהה את הקמפיין לטובת עיסוק במשבר הכלכלי. האם היה זה רק תרגיל?

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הסנאטור ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, הודיע אתמול (רביעי) במפתיע כי ישהה את מסע הבחירות שלו לנשיאות וייסע לוושינגטון, "על מנת להתמודד עם המשבר הכלכלי ההיסטורי" ולסייע, לטענתו, לממשל ג'ורג' בוש ולקונגרס להגיע להסכמה בנוגע לחבילת הסיוע, בסך 700 מיליארד דולר, שאמורה לסיים את המשבר הכלכלי החמור. הוא אף ביקש לדחות את העימות הטלוויזיוני עם יריבו ברק אובמה, שיהיה בנושאי מדיניות חוץ.

מקיין הסביר את הצורך בוויתור על הפוליטיקה ברגע זה. "ברור שלא התפתח קונצנזוס סביב ההצעה של הממשל", אמר הסנאטור מאריזונה, "אינני חושב שההצעה הנוכחית תעבור בקונגרס, והזמן שלנו אוזל. אני קורא לנשיא בוש לארגן פגישה עם מנהיגי שני בתי הקונגרס, כולל הסנאטור אובמה ואנוכי, כדי שנפתור יחדיו את המשבר הזה".

ההכרזה תפסה את מומחי ופרשני הפוליטיקה בארה"ב לא מוכנים, אך אלו התאוששו במהרה והחלו למלא את התקשורת בפרשנויות שונות להשלכות שעלולות להיות למהלך של מקיין. דן באלז מהעיתון ה"וושינגטון פוסט" כתב היום כי החלטת מקיין להשהות את הקמפיין ובקשתו לדחות את העימות "עשויה להתגלות כאחת ההחלטות הגדולות ביותר של חייו הפוליטיים. המועמד הרפובליקני מקווה שהחלטתו הפתאומית תראה בעיני הציבור כהחלטה לשים את המדינה קודם, סוג של הנהגה על-מפלגתית שהוא מאמין שאמריקה רוצה", אמר באלז. "עם זאת, אם הדברים לא יתנהלו כפי שהוא רוצה, מקיין מסתכן בכך שהמצביעים ישנו את דעתם וייראו בהחלטתו צעד פזיז של פוליטיקאי נאבק", הוסיף.

ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי החלטת מקיין היתה "החלטה בלתי צפויה ומלאת תעוזה נוספת שנתקבלה על ידי הקמפיין שלו בחודש האחרון: בחירתו במושלת שרה פיילין כמועמדת לתפקיד סגנית הנשיא זעזעה את המרוץ לבית הלבן באוגוסט; ימים ספורים לאחר מכן שקל המפלגה הרפובליקנית לבטל את הוועידה הלאומית עקב איום הוריקן גוסטב ועתה הקמפיין זורע בלבול נוסף ברגע מכריע של המרוץ".

לא באמת משכנע

נזכיר רק שהוועדה האמריקאית לארגון עימותים נשיאותיים לא השתכנעה והודיעה אמש כי תקיים את העימות הטלוויזיוני ביום שישי כמתוכנן, זאת למרות קריאתו של מקיין לדחות אותו למועד מאוחר יותר. "תפקיד הוועדה היא להעניק לציבור האמריקאי הזמנות לשמוע המועמדים המובילים לנשיאות מנהלים דיון בנושאים החשובים ביותר שעומדים בפני האומה", נאמר בהודעה הרשמית. "לדעתנו, ייטב לציבור שהעימותים יתנהלו כמתוכנן".

ה"בוסטון גלוב" כינה את בקשת מקיין לדחות את העימות כ"הימור פוליטי", והשווה אותה ל"מהלך פתיחה מסוכן ביותר במשחק שחמט". "מהלך מקיין היה פיתול מדהים נוסף בעלילה מלאה בפיתולים. הוא משקף את החששות של מנהיגי הרפובליקנים והדמוקרטים לגבי המצב החמור של הכלכלה, אך גם את הדינמיקה המשתנה במרוץ הנשיאותי שלפי סקרים נוטה לטובת אובמה. התמקדות ציבור הבוחרים במשבר בוול סטריט ובכלכלה העניקה לאובמה יתרון השבוע". עוד נכתב במאמר מערכת בעיתון כי המהלך כולו הוא "פעלול פוליטי". "על המצביעים לשמוע עתה יותר מתמיד את דעות המועמדים ואת ההבדלים ביניהם".

המאמר ממשיך למתוח ביקורת חריפה נגד מקיין וטוען כי ההחלטה שלו גורמת לו להיראות בלתי יציב ולא מוכן מספיק. "אמריקה יכולה להתמודד עם משבר כלכלי ועם קמפיין לנשיאות באותו זמן. בפוליטיקה כמו בברודוויי –ההצגה חייבת להימשך".

התרסקות הכלכלה האמריקאית פגעה קשות במקיין, ושירתה דווקא את יריבו ברק אובמה, כך הראה סקר חדש של רשת ABC וה"וושינגטון פוסט". מהסקר עלה כי לאובמה – שנחשב מבין יותר בענייני כלכלה מאשר יריבו - יתרון של 52 אחוזים לעומת 43 בלבד למקיין בקרב אנשים שצפויים לבקר בקלפי ב-4 לנובמבר. השבוע ספג מקיין ביקורת קשה בעקבות מספר הצהרות בנוגע לכלכלה, שהציגו אותו באור שלילי. בתחילה תיאר מקיין את "יסודות הכלכלה" כ"איתנים", והצטייר כמנותק מהמציאות. מאוחר יותר פירסם מאמר בו דיבר בשבח צמצום הפיקוח על הבנקים.

ה"לוס אנג'לס טיימס" בחר בקו דומה ל"בוסטון גלוב" ואמר כי החלטתו של מקיין משכה תשומת לב הדומה לזו שקיבל כשהודיע על בחירתו בפיילין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully