וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש אקדמיה נפצע מפיצוץ מטען בביתו בי-ם

נתיב נחמני ופנחס וולף

25.9.2008 / 10:30

על פי החשד, את המטען בכניסה לביתו של זוכה פרס ישראל, פרופסור זאב שטרנהל, הניחו פעילי ימין שהתנגדו לדעותיו. ברק: "חזרנו לימים אפלים"

מטען צינור התפוצץ אמש (חמישי) סמוך לדלת ביתו של פרופסור זאב שטרנהל, חתן פרס ישראל לחקר המדינה לשנת 2008, ברחוב ש"י עגנון בירושלים. שטרנהל נפצע באורח קל ברגליו, ופונה לבית החולים "שערי צדק" בעיר. נראה כי מנגנון ההפעלה של המטען חובר לדלת ביתו של שטרנהל. בסריקות שערכה המשטרה בסמוך לביתו נמצאו כרוזים הקוראים לפגיעה באנשי שמאל ומבטיחים פרס כספי בסך 1.1 מיליון שקלים לכל אדם שירצח אנשי "שלום עכשיו". על הכרוז חתום "צבא המשחררים הממלכתיים".

במשטרה מעריכים כי אנשי ימין קיצוני הם שהניחו את המטען על רקע התנגדות לדעותיו של שטרנהל, שנחשב לאיש שמאל. בשנים האחרונות פירסם שטרנהל מאמרים נוקבים בעיתון "הארץ" נגד מדיניות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים ונגד ההתנחלויות בשטחים.

כך, למשל, באחד ממאמריו ("מול ממשלה סהרורית", "הארץ", 11 במאי 2001), שעורר נגדו את חמת הימין כתב שטרנהל: "אילו היתה בפלסטינים מעט תבונה, הם היו מרכזים את מאבקם נגד ההתנחלויות, לא פוגעים בנשים ובילדים, ונמנעים מירי על גילה, על נחל עוז ועל שדרות. כן היו נמנעים מהנחת מטענים בצדו המערבי של הקו הירוק". בעתירה לבג"ץ שהגיש הפורום למען ארץ ישראל לפני כשנה צוטט מאמר זה בניסיון לשכנע את השופטים למנוע משטרנהל את קבלת פרס ישראל.

תנועת "שלום עכשיו" מסרה בתגובה לפגיעה בשטרנהל, כי "הימין הקיצוני הוא איום קיומי על הדמוקרטיה הישראלית. על גורמי אכיפת החוק להפסיק את המדיניות הסלחנית כלפי פורעי החוק בקרב המתנחלים ותומכיהם בטרם יתרחש בישראל רצח פוליטי נוסף. מי שלא אוכף את החוק על המתנחלים האלימים בשטחים, ימצא עצמו מתמודד עם ארגון טרור יהודי הפועל בלב מדינת ישראל".

שר הביטחון אהוד ברק התייחס בישיבת סיעת העבודה הבוקר לפגיעה בפרופסור שטרנהל. הוא אמר כי "מדובר באיש רוח שהותקף על רקע דעותיו. אנחנו חזרנו לימים אפלים". ברק שוחח עם מזכ"ל "שלום עכשיו" ואמר לו כי "לא ניתן לשום גורם, משום פינה אפילה של החברה הישראלית, להחזיר את המדינה לימים חשוכים וקשים".

"התיר את דם המתנחלים"

ועדת הפנים של הכנסת תתכנס לדיון דחוף על מנת לדון בפגיעה בפרופ' שטרנהל, ולקבל עדכונים מגורמי הביטחון על החקירה. יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס אמר היום כי "הפגיעה בפרופ' שטרנהל היא מעשה טרור פחדני של בני עוולה. אני קורא למשטרה ולשב"כ לעשות כל מאמץ לאתר את המפגעים במהירות ולוודא שהם יושמו לשנים ארוכות מאחורי סורג ובריח.

יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון, אמר בתגובה כי "אני מאחל החלמה מהירה לפרופ' שטרנהל וקורא לשר לביטחון פנים להפעיל את כל האמצעים כדי לגלות מי הניח את המטען בביתו. המעשה הביריוני והמסוכן הזה הינו תוצאה של עצימת עיניים מתמשכת מול האלימות הקשה שמופנית כלפי חיילים ושוטרים. שלא יספרו לנו על עשבים שוטים, תופעות אלה צומחות בימין והמערכת חייבת לטפל בכך".

גם חברי כנסת מימין גינו את הפגיעה בשטרנהל. לדברי ח"כ אפי איתם (איחוד לאומי-מפד"ל), "הניסיון לפגוע בפרופ' שטרנהל הוא פסול ומגונה מבחינה חוקית, מוסרית ויהודית. מי שאחראי למעשה הנפשע הזה אינו מייצג את ערכי היהדות ואהבת הארץ. איתם ציין כי על אף התנגדותו "לדעותיו המקוממות" של שטרנהל, הוא "מתנגד בכל תוקף לניסיון לסתום פיות באמצעים אלימים, ובכך להביא לפגיעה אנושה לכל חופש הביטוי בישראל".

המועצה להשכלה גבוהה פרסמה אף היא הודעת גינוי חריפה לאירוע וכינתה אותה "מעשה החבלה נפשע". על פי הודעת המועצה, "בהיותו חבר סגל בכיר באוניברסיטה העברית תרם רבות להתפתחות האקדמיה בישראל ובמיוחד להתפתחות המחקר בתחום מדע המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully